برگزیده ها
استانبول؛ «شهر مهمان» نمایشگاه کتاب تهران
مازندمجلس: استانبول؛ «شهر مهمان» نمایشگاه کتاب تهران به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هر ساله، یکی از کشورهای جهان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران معرفی می‌شد و حضور می‌یافت. در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برای نخستین بار «شهر مهمان» نیز در نظر گرفته شده و معرفی می‌شود. استانبول نخستین شهر مهمان نمایشگاه کتاب انتخاب شده است.
 
ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از زبان غلامرضا نوعی نوشته است: مسئولان فرهنگی استانبول برنامه‌های متنوعی در نمایشگاه ارائه خواهند کرد. هشت نفر از این کشور در نمایشگاه حضور دارند که اعزام چهار نویسنده برجسته ادبی از نقاط عطف این حضور است.
 
مدیر کمیته بین‌الملل این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه از مدت‌ها پیش با برگزاری نشست‌های تخصصی، زمینه برقراری ارتباط ادبی میان ایران و ایتالیا فراهم شد، افزود:  32 نفر از کشور ایتالیا از جمله مقام‌های عالی‌رتبه و 12 نویسنده ادبی و هنری به سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران می‌آیند تا علاوه بر برگزاری نشست‌های مشترک با نویسندگان ایرانی، مقدمات برپایی آیین «روز ایتالیا» را نیز فراهم کنند. 
 
نوعی، گسترش دیپلماسی فرهنگی را از جمله اهداف حضور متنوع میهمانان خارجی در نمایشگاه برشمرد و گفت: سفارت‌خانه‌های کشورهایی مانند شیلی، سوئد، اکوادور، فنلاند، اتریش، صربستان و هند در این نمایشگاه عرض اندام خواهند کرد و کشورهای آلمان، روسیه، فنلاند، ترکیه، سوئد، اتریش، ایتالیا، ارمنستان، صربستان، مکزیک، اکوادور، شیلی، عمان، افغانستان، ژاپن، هند، لبنان، چین و عراق غرفه‌های مستقلی را به خود اختصاص خواهند داد.
 
نوعی با اشاره به اقدام‌های مربوط به حمایت از کتاب‌های ایرانی در خارج از کشور، اظهار کرد: برخی از ناشران، مترجمان و فعالان ادبی در قالب بورسیه نمایشگاه، در این دوره حضور پیدا می‌کنند. تاکنون اعطای 10 بورسیه نمایشگاه به نمایندگانی از کشورهای مصر، ارمنستان، ژاپن، چین، ایتالیا، سوئیس و عمان نهایی شده است.
 
 14 نفر از رؤسا و مسئولان نمایشگاه‌های کتاب خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت که تاکنون حضور کشورهای اتریش، صربستان، مجارستان، فرانسه، ایتالیا، روسیه قطعی شده است. مدیر کمیته بین‌الملل درباره چرایی این اقدام، می‌گوید: «بدون تردید حضور و تعامل آن‌ها با برخی ناشران فعال ایرانی در حوزه بین‌الملل و مؤسسات حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازار جهانی، زمینه افزایش فعالیت رایت سنتر را فراهم خواهد کرد.»
 
مدیر کمیته بین‌الملل درباره سایر فعالیت‌های حوزه بین‌الملل در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی میان نویسندگان ایرانی و خارجی برگزار می‌شوند. همچنین هماهنگی‌های لازم برای برپایی روز کشورها در نمایشگاه و حضور مهمانان خارجی به منظور حضور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی انجام شده است.
 
همچنین بر اساس تفاهمنامه امضاء شده میان ایران و چین، ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب چین حضور خواهند داشت و همچنین بالعکس چین مهمان ویژه ایران خواهد بود. نوعی در این باره گفت: بر اساس این تفاهمنامه 14 نفر از این کشور در نمایشگاه حضور می‌یابند و تفاهم‌نامه تبادل غرفه و حضور دو کشور به‌ عنوان مهمان ویژه، با حضور معاونان وزیر دو کشور امضا خواهد شد.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت‌ماه با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» در مجموعه شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
نمایشگاه تهران مهمان ایتالیا خواهند بین‌الملل ایرانی کشورهای خارجی کمیته اتریش صربستان عنوان فراهم نشست‌های فنلاند حمایت درباره همچنین تفاهمنامه تاکنون بورسیه ارمنستان اکوادور ناشران روسیه زمینه سی‌اُمین بین‌المللی استانبول نخستین معرفی فرهنگی نویسنده نویسندگان تخصصی برگزاری  مدیر برپایی