برگزیده ها

مازندمجلس: مسئولان در حالی بارها علت تورم بالای ۴۰ درصدی در دولت دهم را تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی به مسکن مهر اعلام می‌کنند که قرار است همین بانک ۲.۴ هزار میلیارد تومان به مسکن اجتماعی اختصاص دهد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چند روز قبل در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها، از آغاز طرح مسکن اجتماعی در خرداد ماه سال جاری خبر داده و گفته بود  این طرح با اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای ساخت مسکن ۵ میلیون خانوار کم درآمد به صورت تسهیلات ارزان قیمت (با نرخ بهره ۵ درصد) اجرایی خواهد شد.

به گفته دست اندرکاران حوزه مسکن،  گذشته از شائبه تبلیغاتی بودن اعلام این خبر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین گذشته از تکرار وعده و وعیدهای مکرر مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آغاز طرح مسکن اجتماعی در طول ۴ سال دولت و تعویق مکرر تاریخ های اعلام شده، این سؤال مطرح است که چرا دولتی که همواره خود منتقد سیاست دولت قبل در حوزه مسکن- طرح مسکن مهر- بوده،  همان روش را برای اجرای طرح مسکن اجتماعی برگزیده است؟

یکی از مهم ترین نقدهایی که کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت و همچنین مقامات اقتصادی- اجتماعی دولت یازدهم نسبت به طرح مسکن مهر مطرح کرده و می کنند، تورم زا بودن آن است؛ آنها می گویند که دولت دهم بخش زیادی از منابع بانک مرکزی را که اصطلاحا پول پرقدرت نامیده می شود، برای ساخت واحدهای مسکن مهر به صورت تسهیلات ارزان قیمت خرج کرد و همین موضوع سبب ایجاد تورم بیش از ۴۰ درصد شده بود.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، راه حل رفع تورمِ حاصل از تزریق پول پرقدرت بانک مرکزی به جامعه، بازگرداندن همان پول به خزانه بانک مرکزی است؛ این در حالی است که پولی که بانک مرکزی برای طرح مسکن مهر تخصیص داده بود، همچنان در بانک مسکن برای اتمام واحدهای باقی مانده این طرح در گردش است و وام گیرندگان در حال پرداخت اقساط خود هستند؛ بانک مسکن نیز از محل بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر، پول ساخت واحدهای باقی مانده را تأمین می کند؛ بنابراین پولی به بانک مرکزی بازنگشته است. بر اساس مصوبه دولت یازدهم، خط اعتباری مسکن مهر به مدت ۱۰ سال استمهال شده است ـ شاید بتوان نتیجه گرفت که ادعای دولت یازدهم مبنی بر اینکه مسکن مهر عامل تورم بود، چندان محلی از اعراب ندارد.

از سوی دیگر کل واحدهای هدف‌گذاری شده برای اجرای طرح مسکن مهر، ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد بود که سبب شد خط اعتباری بانک مرکزی برای اجرای این طرح، ۴۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود؛ با فرضِ وارد دانستنِ این نقد که عامل تورم بالا در دولت دهم، تزریق منابع بانک مرکزی به مسکن مهر بود، این سؤال مطرح است که چرا مجددا دولت یازدهم همین اقدام را برای مسکن اجتماعی تکرار می کند؟ ضمن اینکه مسکن مهر تنها به ۲ میلیون خانوار اختصاص یافت که این ۴۵ هزار میلیارد تومان هم به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و هنوز تکمیل نشده است؛ چگونه دولت یازدهم می خواهد با دو و نیم هزار میلیارد تومان برای ۵ میلیون خانوارِ کم درآمد مسکن اجتماعی بسازد؟

همچنین بر اساس همین نظریۀ تورم زا بودنِ تزریقِ پول بانک مرکزی به پروژه های عمرانی، تزریق مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات این بانک به مسکن اجتماعی می تواند تورمی معادل ۷ تا ۸ درصد ایجاد کند؛ بنابراین باید مجددا منتظر بازگشت تورم دو رقمی در شش ماهه دوم امسال باشیم. البته در صورتی که وعده اخیر مسکن اجتماعی، واقعا عملی شده و مجددا به پرونده وعده های معوقۀ وزارت راه و شهرسازی نپیوندد.

اجتماعی مرکزی تومان میلیارد یازدهم میلیون تزریق تسهیلات واحدهای اجرای منابع مجددا اقتصادی پرقدرت مانده ایجاد اعتباری اینکه بنابراین بازگشت اقساط همچنین درآمد خانوار اختصاص خرداد ارزان اعلام شهرسازی وزارت تکرار کارشناسان