برگزیده ها

مازندمجلس: معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن از توافق کلی این شرکت با سازمان بورس در رابطه با راه اندازی صندوق پروژه های ریلی خبرداد.

مازندمجلس:به گزارش مهر به نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله بیرانوند در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، یکی از محورهای توسعه‌ای کشور را راه آهن عنوان کرد و گفت: حمل و نقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است. این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و در نظر دارد بخشی از آن را از طریق بازار سرمایه تامین کند. از طرفی بورس، دارای سازوکارهای خاص و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این مهم باشد. او افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعاملاتی را با بازار سرمایه آغاز و بحث‌های کارشناسی در این رابطه انجام داده است. البته در سال گذشته هم این شرکت به صورت محدود از امکانات بازارسرمایه استفاده ‌کرده است اما واقعیت این است که اکنون به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جدید و ابزارهای متنوع مالی در این رابطه هستیم.

بیرانوند، از توافقات کلی شرکت راه آهن با سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با استفاده از این ابزارهای مالی خبر داد و افزود: این توافقات به سمت عملیاتی شدن است. به طور مثال، «صندوق پروژه» ابزاری است که برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی قابل استفاده است. به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد نظر کمک می کند.

معاون مدیرعامل شرکت راه آهن از تلاش برای تشویق و کمک شرکت‌های خصوصی در تبدیل دارایی‌هایشان به صکوک از جمله صکوک اجاره خبر داد و افزود: در حال حاضر راه آهن شرایطی را فراهم کرده که سبب افزایش سودآوری و کاهش ریسک چنین شرکت‌هایی شده است و با ایجاد جذابیتی بیشتر برای بازار سرمایه در تلاش است شرایط استفاده بیشتر از اوراق صکوک در حوزه ریلی فراهم شود.

این مسئول حوزه حمل و نقل ریلی به تلاش برای انتشار اوراق «قراضه های راه‌آهن» اشاره کرد و ادامه داد: قرار است اوراق قراضه راه آهن که حجم عظیمی از آهن قراضه‌های کشور را تشکیل می دهد، با توافق بورس کالا در این بازار و به صورت ادواری عرضه و به فروش رسانده شود که البته این کار با توجه به شفافیت و قابلیت رقابت در بورس کالا نتیجه مثبتی خواهد داشت.

بیرانوند در خصوص برنامه‌های حوزه راه آهن در جهت تحقق شعار امسال گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران همسو با دیگر نهادها برای رسیدن به این مهم در حال تهیه برنامه ای عملیاتی است که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد. ضمن آنکه راه آهن یکی از صنایعی است که اشتغال بادوام و بلند مدت دارد؛ به همین جهت برنامه‌های این حوزه در راستای اشتغال پایدار توانی بالقوه و مناسب دارد.

استفاده اوراق بازار افزود پروژه بیشتر رابطه ابزارهای قراضه سرمایه جمهوری اسلامی شرکت‌های اشتغال خصوصی تشکیل فراهم برنامه‌های البته عنوان اعلام متنوع معاون توافقات بیرانوند عملیاتی