برگزیده ها

مازندمجلس: در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در حالی که محمد باقر قالیباف شهردار تهران بر اساس نظرسنجی‌ها شانس اول پیروزی در انتخابات بود در نهایت بعد از مناظره‌ها و درخشش حسن روحانی، مردم به نظر خود را تغییر دادند.

مازندمجلس: زنگ انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در حالی زدهشده است که فضای سیاسی کشور در این کارزار با راهبردی تازه روبرو شده است.استراتژی که در انتخابات‌های گذشته شاهد آن نبودیم.

« نامزد پوششی، یا همان نامزد مکمل» استراتژیاست که این روزها مورد استفاده دو جریان اصلاح طلب و اصول‌گرا قرار گرفته است. ایندو جریان سیاسی تصمیم گرفته‌اند برای حمایت از نامزد نهایی خود، نامزدهای حمایتیرا وارد صحنه رقابت کنند.

اصول‌گرایان برای شکست دادن روحانی با چندیننامزد وارد انتخابات شده‌اند. اینگونه به نظر می‌رسد استراتژی اصول‌گرایان این است که این چند نامزدشمشیر را بر ای روحانی از رو ببندند و در مناظره‌ها بر او بتازند. بعد از مناظره‌هاهم به نفع یک یا دو نامزد اصول‌گرا از صحنه خارج شوند.

بعد از مشخص شدن این راهبرد، اصلاح طلبان همتصمیم گرفتند فردی را به کمک روحانی بفرستند. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با ایناستدلال که باید روحانی را در برابر خیل اصول‌گرایان از تنهایی خارج کنیم،جهانگیری را وارد صحنه رقابت کردند.

جهانگیری در کنار روحانی در برابر اصول‌گرایانمی‌ایستند و در کنار دفاع از برنامه‌های دولت به برنامه‌های و سابقه کاری اصول‌گرایانحمله می‌کنند.

سوالی که در این میان مطرح است این معناست کهچرا اصول‌گرایان و اصلاح طلبان این استراتژی و راهبرد را برای خود انتخاب کردند وچرا در انتخابات گذشته از این راهبرد استفاده نمی‌کردند؟

معرفی این نامزدها به این دلیل است که دو جریانسیاسی به خوبی این معنا را درک کرده‌اند که مناظره‌های انتخاباتی تاثیر فراوانی دررای مردم دارد. دو انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و 92 که در آن نامزدهای انتخاباتمناظره‌های داغی با یکدیگر داشتند، تاثیر بسیاری در رای مردم داشت.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در حالی کهمحمد باقر قالیباف شهردار تهران بر اساس نظرسنجی‌ها شانس اول پیروزی در انتخاباتبود در نهایت بعد از مناظره‌ها و درخشش حسن روحانی، مردم به نظر خود را تغییردادند و در 24 خرداد سال 92 به حسن روحانی رای دادند.

روحانی در آن مناظرهمعروف خطاب به قالیباف گفت:«از آقای قالیباف خیلی تعجب میکنم. درست است باید رقابتکنیم ولی نه اینجوری. آقای قالیباف دلم نمیخواست بگم. آنجا بحث این بود شما میگفتیددانشجویان بیایند ما برنامه گازانبری داریم. من راجع چند کلانتری به شما گزارش دادم. شما چی گفتید؟ نمیخواهم بازگوکنم.گفتید کل آدمهای سالم من این تعداد است. برنگردید به بحث های آن زمان، این سینه منپر است از مسائل فراوان. حرف برای گفتن زیاد داریم. بگذارید رقابتمان سالم و درست باشد.شورای عالی امنیت ملی هم مدافع اقوام بوده به این شورا اتهام نزنید. از ابتدای زندگیسیاسی مسیرم روشن است هیچوقت پادگانی فکر و عمل نکردم.جزو افرادی هستم که حقوق خواندم، من سرهنگ نیستم. حقوقدان هستم. حواسمانباشد چگونه حرف میزنیم. هرچه اطلاعات لازمباشد در ذهنم دارم که بگویم. همیشه روبروی افراطیون ایستادم و طرفدار آزادی بیان ومخالف افراط و تفریط بوده‌ام.چرا اینطوری بحث میکنید؟ اگر بنا به این باشد که حرف زیادداریم برای گفتن.»

همین مسائل باعث شده استتا دو جریان تلاش کنند به نامزدهای اصلی و پوششی فاتح انتخابات ریاست جمهوریدوازدهم باشند.
روحانی انتخابات نامزد اصول‌گرایان ریاست قالیباف اصلاح راهبرد جریان نامزدهای پوششی استراتژی جمهوری برنامه‌های جهانگیری تاثیر گزارش مسائل داریم برابر طلبان اصول‌گرا رقابت سیاسی مناظره‌ها استفاده گذشته