برگزیده ها

مازندمجلس: یک روزنامه آمریکایی گزارش داد:‌ در شرایطی که دونالد ترامپ نمی‌داند در گام بعدی با سوریه چه کاری انجام دهد، رهبران کنگره قصد دارند طرح‌هایی را برای تحریم ایران و روسیه با هدف تحت فشار قرار دادن بشار اسد ارائه دهند.

مازندمجلس: به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به شدت در تلاش است تا به یک استراتژی جامع برای سوریه پس از حمله ارتش آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه دست یابد. در این میان، رهبران کنگره در حال آماده کردن یک اهرم فشار جدید برای دستیابی به اهداف قدیمی‌شان برای فشار آوردن بر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، روسیه و ایران هستند تا آن را روی میز رئیس‌جمهور ترامپ قرار دهند.
بازبینی‌های سیاسی دولت آمریکا در خصوص این‌که چگونه با داعش مقابله کنند هنوز به یک جمع‌بندی در زمینه چگونگی مواجهه با یک مناقشه بزرگ‌تر در سوریه نرسیده است. هیچ کس از دونالد ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود از سوریه دور خواهد ماند، انتظار نداشت که در 100 روز ابتدایی ریاست جمهوری‌اش مداخله نظامی در این کشور انجام دهد. اکنون حمله شیمیایی اخیر در سوریه به وی این فرصت را داده است تا نقشی پررنگ‌تر در این کشور ایفا کند.
دولت ترامپ نیازمند ابزارهایی برای فشار بر اسد و متحدانش است. این‌که بدون هیچ فشار واقعی از مسکو در خواست شود که رئیس‌جمهور سوریه را کنار بگذارد همان استراتژی شکست خورده‌ای است که دولت باراک اوباما چندین سال دنبال می‌کرد.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: در اینجا کنگره وارد عمل می‌شود. قانونگذاران پس از بازگشت از تعطیلات به سرعت سراغ طرح‌های برای تحریم کردن اسد و دولت‌های ایران و روسیه خواهند رفت. ادوارد رویس و الیوت انجل رهبران کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در این راستا طرحی را برای تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی ارائه خواهند داد.
ادوارد رویس در این‌باره گفت که این اقدام اسد و حامیانش شامل ایران و روسیه را به مذاکرات واقعی ترغیب می‌کند. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به رهبری سناتور مارکو روبیو و پیتر روسکام طرح‌هایی را برای منزوی کردن سه خطوط هوایی بزرگ ایران آماده کرده‌اند. این طرح با ادعای این‌که خطوط هوایی در فعالیت‌های غیرقانونی، یعنی ارسال سلاح به نیروهای حامی اسد مشارکت دارند، آن‌ها را مجددا در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد، در حالی‌که دولت اوباما نام آن‌ها را پس از اجرای توافق هسته‌ای از این فهرست حذف کرده بود.
قانونگذاران جمهوری‌خواه هم‌چنین از دولت ترامپ می‌خواهند تا مجوزهایی را که به شرکت‌های آمریکایی همچون بوئینگ اجازه تجارت با خطوط هوایی ایران را می‌دهد،‌ لغو کند. علاوه بر این رهبران کمیته روابط خارجی مجلس یک طرح جدید علیه ایران آماده کرده‌اند که فشارها را در سپاه پاسداران افزایش می‌دهد، اما موانعی بر سر راه این استراتژی کنگره وجود دارد. دموکرات‌ها نگرانند که تحریم ایران توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 را به خطر بیاندازد. تاکنون سنا و مجلس نمایندگان به یک توافق مشترک در این زمینه دست نیافته‌اند. به علاوه دولت ترامپ نیروی انسانی یا روند سیاسی لازم برای تبدیل کردن این تلاش‌های کنگره به یک رویکرد دیپلماتیک بزرگ‌تر را در اختیار ندارد.