برگزیده ها

مازندمجلس: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از رجب طیب اردوغان خواست تا بعد از پیروزی دشوارش در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه درصدد برقراری "گفت‌وگوی محترمانه" در داخل این کشور باشد.

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای که به طور مشترک با زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه دولتش در واکنش به همه پرسی اخیر در ترکیه بر سر اصلاحات قانون اساسی منتشر کرد، گفت: دولت آلمان انتظار دارد که دولت آنکارا اکنون به دنبال آن باشد که یک گفت‌وگوی محترمانه با همه نیروهای سیاسی و اجتماعی داخل این کشور بعد از یک کمپین انتخاباتی دشوار ایجاد کند.

این دو مقام آلمانی در ادامه بیانیه خود گفتند که دولت آلمان نتایج مربوط به همه پرسی ترکیه را دیده است و به حق شهروندان ترکیه برای تصمیم گیری درباره قانون اساسی خود احترام می‌گذارد.

مرکل و گابریل گفتند: مردم ترکیه درخواست برای رای دادن درباره تغییر قانون اساسی کشورشان را دریافت کردند و دولت آلمان نتایج اولیه این همه پرسی را مورد توجه قرار داده و به حق شهروندان ترکیه و تصمیم گیری درباره نظم اساسی کشورشان احترام می‌گذارد.

آنها در این بیانیه تاکید کردند: این نتیجه تنگاتنگ در این همه پرسی نشان می‌دهد که جامعه ترکیه تا چه میزان دچار شکاف است و این به معنی مسئولیت بزرگ رهبران ترکیه و شخص اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور این کشور است.

در این بیانیه تاکید شد: دولت آلمان انتظار دارد که دولت ترکیه گفت‌وگویی محترمانه با همه بخش‌های جامعه ترکیه و همه نیروهای طیف سیاسی این کشور بعد از این کمپین دشوار همه پرسی داشته باشد.

از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد نتایج همه پرسی ترکیه بیانگر وجود اختلاف و دودستگی در جامعه ترکیه است.

ترکیه آلمان اساسی قانون درباره نتایج جامعه بیانیه تاکید گفتند شهروندان تصمیم می‌گذارد کشورشان احترام سیاسی بیانیه‌ای فرانسه گزارش اردوغان گابریل انتظار کمپین درخواست نیروهای محترمانه دشوار