برگزیده ها
پیشرفت‌ها در ایجاد دولت الکترونیک از کارنامه‌های درخشان دولت تدبیر و امید است

مازندمجلس: جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور عصر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

مازندمجلس: جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور عصر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و روند تکمیل دولت الکترونیک گفت: پیشرفت‌های حاصل شده برای ایجاد دولت الکترونیک از کارنامه‌های درخشان دولت تدبیر و امید است. 

معاون اول رییس‌جمهور با قدردانی از کسانی که در مسیر تکمیل و ایجاد دولت الکترونیک تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: دستاوردهای حاصل شده در ارائه خدمات الکترونیکی باید به زبان ساده به مردم اطلاع‌رسانی شود. خوشبختانه امروز مردم کشور بسیاری از خدمات را بدون مراجعه حضوری و از طریق الکترونیکی در منزل دریافت می کنند.

او همچنین با انتقاد از برخی دستگاه‌‌های اجرایی که همکاری و همراهی لازم را برای توسعه خدمات الکترونیکی انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک برنامه‌ای مهم است که سرمایه‌گذاری فراوانی برای آن انجام شده و کوتاهی هیچ یک از دستگاه‌ها در این زمینه قابل پذیرش نیست.

جهانگیری در ادامه این جلسه پس از ارائه گزارش رییس کل گمرک در خصوص استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، استقرار سامانه الکترونیک گمرک را مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: همواره یکی از دغدغه‌ها این بوده است که کسانی که برای واردات کالا ارز دریافت می‌کنند، آیا واقعا کالایی وارد و در بازار عرضه می‌شود یا خیر؛ که خوشبختانه با استقرار گمرک الکترونیک بخش زیادی از این دغدغه مرتفع می‌شود.

او همچنین با اشاره به گزارش نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در کارگروه سلامت الکترونیک و دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه دولت الکترونیک در مقایسه با سال‌های گذشته، از اهتمام و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ارائه خدمت بهتر به مردم و شفاف‌سازی بیشتر تصریح کرد: با استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش درآمد دولت، موجب افزایش شفافیت شده و فساد کمتر می‌شود و ارائه خدمت به مردم نیز سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد که امیدوارم این نوع از خدمت‌رسانی در سایر دستگاه‌ها نیز انجام شود.

او همچنین با اشاره به کاهش زمان ترخیص واردات از ۲۶ روز به چهار روز و کاهش زمان ترخیص صادرات از هفت روز به یک روز، این دستاوردها را از جمله اقدامات مهم گمرک جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: براساس گزارش کرباسیان رییس کل گمرک با محاسبه بررسی میزان واردات در سال گذشته و نیز میانگین زمان ترخیص کالا می‌توان محاسبه کرد که با اجرای سامانه جامع گمرکی، صرفه‌جویی در چرخه تجارت کشور تقریباً معادل ۳۳ هزار میلیارد تومان است که این دستاورد جای قدردانی و تشکر فراوان دارد. 

در این جلسه که وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و رییس کل بانک مرکزی هم حضور داشتند، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گزارشی از ارزیابی خدمات الکترونیکی و کیفیت وبگاه‌های دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه امروز همه دستگاه‌هایی که مردم با آنها سروکار دارند و خدمات دریافت می‌کنند، به پورتال مجهز هستند و مردم می‌توانند بخشی از نیازهای خود را از طریق مراجعه به این پورتال‌ها مرتفع کنند. 

نصرالله جهانگرد با اشاره به اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور وجود داشت اما تاکنون آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین نشده بود، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت یازدهم تدوین شده و مراحل اجرایی را سپری می‌کند. 

او ضمن معرفی ۱۸ دستگاه برتر کشور از نظر مدل بلوغ دولت الکترونیکی به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در حوزه دولت الکترونیک پرداخت و گفت: ۸۱ درصد پروژه‌های دولت الکترونیک تاکنون انجام شده و مابقی پروژه‌ها نیز در دست اقدام است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور همچنین با بیان اینکه برای خدمات دستگاه‌های اجرایی کشور شناسنامه تهیه شده است، گفت: خدمات دولت در قالب ۱۴ خوشه دسته‌بندی شده و برنامه‌های دولت الکترونیک در سه گام زمانی تا انتهای برنامه ششم توسعه اجرا خواهد شد.

در ادامه این جلسه، گزارشی نیز از آخرین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت الکترونیکی توسط دبیر شورا ارائه شد و سپس نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح فعالیت‌های انجام‌شده در کارگروه سلامت الکترونیک پرداخت و گفت: راه‌اندازی نظام دیدبانی بر خط سلامت کشور، راه‌اندازی سامانه سرویس‌های کدینگ سلامت و راه‌اندازی نظام ملی سرویس استحقاق درمان در بستر مرکز ملی ارتباطات از جمله اقدامات صورت گرفته است.

او همچنین گزارشی از مقایسه فعالیت‌های دولت یازدهم با دولت‌های گذشته در حوزه سلامت الکترونیک ارائه کرد و گفت: تا پیش از دولت تدبیر و امید تنها ۷۸ بیمارستان به سیستم اطلاعات بیمارستانی مجهز بود که این رقم در دولت یازدهم به ۵۸۹ بیمارستان ارتقاء یافته است.

ارتقای تعداد پرونده‌های الکترونیک سلامت بستری از ۳۷ هزار پرونده به ۲۲ میلیون پرونده و ارتقاء جمعیت تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان از سه میلیون نفر به ۶۶ میلیون نفر از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم بود که گزارش آن توسط نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.

در این گزارش همچنین ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های خدمت‌رسانی به شهروندان، راه‌اندازی بزرگترین پایگاه اطلاعات جمعیتی حوزه سلامت کشور، راه‌اندازی سامانه زیرساخت مرکز گواهی میانی سلامت کشور و راه‌اندازی کارگروه سلامت الکترونیک در دولت تدبیر و امید، جزئیات هر یک از این سامانه‌ها تشریح شد.

دستورالعمل مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در پیاده‌سازی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

براساس این دستورالعمل، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز کلیه دستگاه‌های اجرایی در بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم می‌شود.

در ادامه این نشست، دستورالعمل مرکز ملی تبادل اطلاعات و دستورالعمل کار پوشه ملی ایرانیان نیز پس از ارائه گزارش دبیر شورا و بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

الزام ارائه خدمات دولت الکترونیکی به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان اقامت یگانه از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که به تصویب رسید و براساس این مصوبه هر شخص ایرانی برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی باید شماره ملی و نشانی مکان یگانه و کدپستی ده رقمی مربوط خود را به عنوان محل اقامت اصلی معرفی کند.

در پایان این جلسه کرباسیان، رییس کل گمرک هم گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه و مبارزه با قاچاق کالا ارائه کرد و گفت: استقرار گمرک الکترونیک با هدف تسریع و تسهیل در انجام تشریفات و رویه‌های گمرکی و افزایش دقت و کنترل جهت تقویت انضباط، سلامت و شفافیت به اجرا درآمده است.

او با اشاره به فرآیندهای سنتی و نرم‌افزارهای جزیره‌ای گمرک تا سال ۹۲ گفت: تا سال ۹۲ صدور اسناد به صورت کاغذی و مراجعات مردم حضوری انجام می‌شد ضمن آنکه برای فرآیندها امکان مکانیزاسیون وجود نداشت، کنترل بدهی‌ها به صورت مکانیزه انجام نمی‌شد و اخذ مجوزهای ترخیص و ورود کالا به‌دلیل عدم اتصال به سازمان‌های همجوار به‌صورت الکترونیکی قابل انجام نبود. 

رییس کل گمرک همچنین با اشاره به عدم امکان نظارت و مدیریت ارز، عدم امکان تبادل الکترونیک اطلاعات گمرکات مبدأ و مقصد و عدم وجود مکانیزم بایگانی اسناد به صورت دیجیتال، به وضعیت موجود پس از استقرار سامانه جامع و پنجره واحد تجاری فرامرزی برای حل بسیاری از این مشکلات اشاره کرد و گفت: کاهش زمان ترخیص واردات از ۲۶ روز به چهار روز، کاهش زمان ترخیص صادرات از هفت روز به یک روز، صرفه‌جویی در چرخه تجارت کشور به میزان تقریباً‌ ۳۳ هزار میلیارد تومان،‌ کشف حدود ۳۴۹ تن پیش‌ساز مواد مخدر طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵، ارتقای ۲۳ پله در شاخص عملکرد گمرک در گزارش لجستیک بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، تصفیه ردیف‌های مرزی ترانزیتی به لحظه و به محض حصول کامیون حامل بار به گمرک مقصد، ارتباط الکترونیکی با بیش از ۲۲ سازمان ذی‌مدخل در تشریفات گمرکی و ترخیص کالا و صدور مجوزها و تبادل اطلاعات به صورت الکترونیک و آنلاین که منجر به جلوگیری از ارائه اسناد جعلی شده است و جلوگیری از جعل اسناد کاغذی با راه‌اندازی اسناد الکترونیک از جمله دستاوردهای استقرار پروژه گمرک الکترونیک و یکپارچه است.

او همچنین از مجهز شدن گمرکات اصلی کشور به دستگاه‌های ایکس ری خبر داد و گفت: با تجهیز گمرکات اصلی کشور به ایکس ری میزان قاچاق کالا و مواد مخدر و ورود کالاهای غیرمجاز به کشور به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

الکترونیک الکترونیکی اطلاعات ارائه سلامت خدمات اجرایی اشاره همچنین راه‌اندازی گزارش استقرار ترخیص فناوری تبادل اقدامات اسناد دستگاه‌های واردات آموزش یکپارچه امکان شورای دستورالعمل درمان دریافت تدبیر گزارشی معاون دستاوردهای میزان یازدهم کارگروه افزایش پزشکی صرفه‌جویی گمرکی جهانگیری تشریح سامانه براساس بهداشت جمهور خوشبختانه گمرکات امروز تصویب ایجاد پرونده تاکنون میلیون تشریفات دسترسی یافته اینکه کاغذی تدوین کنترل قاچاق اقامت نشانی ارتقاء ارتباطات نماینده وزارت پرداخت معرفی یگانه ایرانیان بیمارستان قدردانی سرمایه‌گذاری خاطرنشان دستگاه‌ها زمینه ارزیابی ادامه این توسعه حضوری درخشان کارنامه‌های تکمیل کسانی مراجعه بسیاری افزود مرتفع یک روز هفت روز محاسبه بررسی میلیارد تجارت صادرات چهار روز سال‌های فعالیت‌های گذشته گرفته خدمت‌رسانی شفافیت تومان