برگزیده ها
اندیشکده واشنگتن خواستار تحریم ماهان‌ایر شد

مازندمجلس: اندیشکده واشنگتن با طرح یک ادعای جدید مبنی بر حمایت هواپیمایی ماهان از سپاه قدس در جابه جایی سلاح و نیرو به سوریه، خواستار تحریم این ایرلاین ایرانی شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، اندیشکده توسعه روابط سیاسی آمریکا-خاورمیانه «واشنگتن» در گزارش جدید خود با ادعای اینکه ایران همچنان از طریق هواپیماهای مسافری در حال ترانزیت سلاح و نیرو است، مدعی شد شرکت هواپیمایی ماهان این وظیفه را انجام می دهد.

این اندیشکده که یکی از اندیشکده‌های اقماری پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا با حمایت مالی وزارت خزانه داری این کشور است، با اشاره به خرید هواپیماهای نو از سوی ایران اظهار داشت: ایران با سروصدا و تبلیغات زیاد در حال خرید تعداد کمی هواپیماهای نو است تا پروژه این کشور برای خرید تعداد زیادی هواپیماهای دست دوم را مخفی نگه دارد. اما شرکت هایی که این فعالیت ها را برای ایران انجام می دهند ـ ولو به صورت غیر مستقیم، هشیار باشند که گرفتار تحریم های ایران نشوند.

در این گزارش که سایت اندیشکده واشنگتن آن را منتشر کرده، آمده است: شرکت هواپیمایی ماهان در حال حمل سلاح و نیروهای سپاه قدس از ایران به سوریه است. ضمن اینکه سپاه قدس در حال راه اندازی شرکت های ایرلاین پوششی دیگر برای توسعه خدمات خود در سوریه به نیروهای دولتی و ارتش این کشور است.

از دیگر ادعاهای این گزارش، همکاری لجستیکی شرکت پویا ایر با ماهان ایر عنوان شده و آمده است: شرکت خدمات هواپیمایی پارس متعلق به سپاه قدس در سال ۲۰۱۲ از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد؛ همچنین شرکت هواپیمایی یاس ایر و پارس ایر از دیگر ایرلاین های این نهاد، در همان سال تحت تحریم آمریکا قرار گرفت اما این شرکت ها در حال حاضر در حال خدمت رسانی به نیروهای سپا قدس مستقر در سوریه هستند. به خصوص پویا ایر که با خرید ۶ فروند هواپیمای باری از روسیه، این مهم را پشتیبانی می کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به تحویل گرفتن سه فروند هواپیمای مسافری جدید (ایرباس ۳۴۰) از سوی ماهان از کشورهای سریلانکا و یونان و با واسطه گری هواپیمایی قزاقستان، آمده است: ماهان ایر ۳۷ هواپیمای پهن پیکر با میانگین سنی ۲۳ سال دارد که در مجموع ۱۵ درصد سفرهای خارجی ایرانی ها را پوشش می دهد؛ این رقم حدودا دو برابر سفرهای خارجی ایران ایر (با ۸.۵ درصد) را شامل می شود. با این حال شرکت ماهان همچنان در حال خدمت رسانی به نیروهای ایرانی فعال در سوریه است که با تحریم می توان این شرکت را از کار انداخت. این اقدام ضربه مهلکی به صنعت هوایی ایران وارد می کند.

ماهان هواپیمایی تحریم گزارش اندیشکده هواپیماهای نیروهای آمریکا سوریه هواپیمای وزارت واشنگتن فروند خدمات رسانی سفرهای ایرانی خارجی ایرلاین توسعه ادعای همچنان خزانه اشاره اینکه تعداد مسافری