برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - ایلنا نوشت: سخنگوی شورای نگهبان گفت: هرگونه فهرست اسامی یا آمار داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را قویاً تکذیب می‌کنم.

مازندمجلس:عباسعلی کدخدایی گفت: شورای نگهبان در ۵ روز فرصت اولیه قانونی، صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی و اعلام نظر می‌کند.

وی افزود: طبعاً با توجه به تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده که ۱۶۳۶ نفر هستند بررسی صلاحیت‌شان زمان می‌برد که اعلام نظر کنیم. در این فاصله غیر از جلسه دیروز که با حضور اعضای شورای‌نگهبان برگزار شد مقرر کردیم تا کارشناسان برای تکمیل مستندات پرونده‌ها از مراجع چهارگانه اقدام کنند و در صورتی که سوابقی وجود داشته باشد استعلام کنند تا در جلسه چهارشنبه پس فردا مجدداً به بحث و بررسی آن بپردازیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بنابراین هیچ‌گونه آمار و یا اسامی که درباره تایید صلاحیت‌شدگان اعلام می‌شود صحت ندارد و قویاً تکذیب می‌شود و ما در فرصت قانونی نتایج را به‌طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ مسئولیتی در قبال بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات ندارد. درباره صلاحیت داوطلبان سمت ریاست‌جمهوری در صحن علنی شورای نگهبان بحث و بررسی و نتیجه گیری می شود.

وی با تبیین وظایف هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی طبعا یکی از وظایف این هیئت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس است و نظراتی که هیئت‌های اجرایی و استان‌ها اعلام کرده اند در هیئت مرکزی در حال بررسی است که البته نتایج آن را هم در یکی دو نوبت اعلام کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: البته هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری عمدتا بر نحوه اجرای انتخابات نظارت دارد مانند کاری که در زمینه چاپ تعرفه‌ها انجام شد و ناظران ما از این هیئت در هنگام چاپ آن حضور داشتند.

کدخدایی افزود: در نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز کارشناسانی از ما بر روند ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور داشتند.هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در دیگر امور اجرایی انتخابات وظایفی بر عهده دارد اما بررسی صلاحیت داوطلبان برای سمت ریاست جمهوری از وظایف اختصاصی شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره کیفیت بررسی صلاحیت داوطلبان و نحوه رای‌گیری در جلسات این شورا نیز گفت: در جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان، اسامی ثبت‌نام کنندگان قرائت و پرونده آنان بررسی می‌شود و هریک از اعضای این شورا دیدگاه موافق یا مخالفی که داشته باشند بیان می کنند.

وی افزود: در نهایت اگر تحقیقات کافی باشد و اعضای شورای نگهبان به جمع بندی رسیده باشند اعلام رای می‌شود که اعلام رای در این شورا بصورت آشکار و علنی است.

کدخدایی تاکید کرد: در خصوص داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیازمند تشخیص احراز صلاحیت آنان هستیم یعنی داوطلبانی که نام نویسی کرده اند باید واجد شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی باشند.

وی گفت: به همین علت خلاف اصطلاحی که معمولا در جامعه یا در رسانه‌ها با عناوین تایید یا رد صلاحیت باب شده در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری، رد صلاحیت نداریم و تشخیص شورای‌نگهبان به مفهوم احراز شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: به همین ترتیب فهرست اسامی که در پایان وقت قانونی مقرر برای بررسی صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام می‌شود اسامی کسانی است که واجد شرایط هستند و شورای نگهبان درباره اسامی دیگر داوطلبان که احراز صلاحیت نشده اند هیچ‌گونه اظهارنظری نخواهد کرد.

کدخدایی گفت: واجدان رای از مجموع ۱۲ عضو شورای نگهبان طبعا باید نصف بعلاوه یک یعنی آرای مثبت ۷ نفر از اعضا را باید کسب کنند یعنی تشخیص حداقل ۷ عضو این شورا باید این باشد که این داوطلبان دارای شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی هستند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره اعمال سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری در بررسی صلاحیت داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معظم له در این سیاست‌ها معیارهای دیگری را هم اشاره فرمودند که بخش مربوط به تعیین شاخص‌های رجل مذهبی سیاسی یا مدیر و مدبر بودن در حیطه اختیارات و وظایف شورای نگهبان است.

کدخدایی تاکید کرد: طبعا ما باید در بررسی صلاحیت‌ها بتوانیم در این زمینه به جمع‌بندی روشنی برسیم تا اگر فرصتی شد و بعدا بخواهیم اظهارنظری کنیم از تجربه این دوره از بررسی صلاحیت ها برای تبیین و تعیین شاخص‌های مرتبط با رجل مذهبی سیاسی و مدیر و مدبر بودن بتوانیم استفاده کنیم.

27213

انتخابات بررسی صلاحیت داوطلبان شورای نگهبان اعلام ریاست‌جمهوری کدخدایی درباره اسامی مرکزی سخنگوی نظارت شرایط افزود وظایف تاکید احراز قانون قانونی اساسی ریاست اعضای تشخیص جمهوری باشند جلسات اظهارنظری سیاسی بتوانیم مذهبی شاخص‌های تعیین همچنین نویسی ندارد نتایج تایید ثبت‌نام هیچ‌گونه نداریم تبیین داشتند شورای‌نگهبان زمینه البته اجرایی وزارت