برگزیده ها
دستگاههای فرهنگی به دنبال مسابقه آرم ها در حوزه تئاتر و فرهنگ نباشند / سعی کردیم بچه ها را پولکی بار نیاوریم

مازندمجلس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: دستگاههای فرهنگی نباید به دنبال مسابقه آرم ها در حوزه تئاتر و فرهنگ باشند بلکه می بایست «هم افزایی» در بین دستگاههای فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهند.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حمید نیلی دبیر این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار گردید.

کوروش زارعی در این نشست خبری ، جشنواره بچه های مسجد را یک حرکت جریان ساز در تئاتر متعند کشور عنوان کرد و گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره تقویت ، پرورش و کشف استعدادهای تئاتری نوجوانان و جوانان این کشور است در حالی که این جوانان علاقمند توان جذف گروههای حرفه ای تئاتر کشور را ندارند و این جشنواره می تواند بستر مناسبی برای پرورش این نوع استعدادها باشند.

به گفته وی ، تربیت مخاطب ؛ یکی دیگر از اهداف برگزاری تئاتر مردمی بچه های مسجد می باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: متاسفانه هم اکنون تئاتر ما ، خیلی مردمی نیست و بیشتر آدمهای حرفه ای تئاتر از این هنر استقبال می کنند درحالی که تئاتر باید در بطن جامعه حضور فعالی داشته باشد لذا ما سعی می کنیم با برگزاری این جشنواره به دوستان حرفه ای تئاتر کشور برای افزوده شدن مخاطبین تئاتر کمک کنیم.


کوروش زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا مساجد برای اجرای نمایش ها مجهز شده اند گفت: سعی شده است متن های نوشته شده برای این جشنواره بر اساس بضاعت های محیط های مساجد نوشته شود و تلاش شده مولف های مساجد در این متن ها رعایت شود ضمن اینکه معمولا این نوع نمایش ها ، نمایش های ساده ، صمیمی ، جذاب با سوژه های روزمره اجتماعی خواهند بود.

وی ادامه داد: ما با امامان جماعت ، خادمین مساجد و تیم اجرایی برای برگزاری این جشنواره هماهنگی و تعامل های لازم را انجام داده ایم و رابطین ما با مساجد وارد مذاکراه برای اجراها شده اند.

این هنرمند تئاتر کشور با بیان اینکه ما باید برنامه ریزی مداوم برای اجرای تئاتر در کشور داشته باشیم خبر داد برای برای گزاری این جشنواره از 10 نمایشنامه نویس مطرح تهرانی برای پایتخت و از 10 نویسنده حرفه ای شهرستانی برای نگارش متن هایی برای این جشنواره یاری گرفتند و ساختارهای نمایشی مد نظر حوزه هنری برای این نویسندگان تشریح شده و بعد از نگارش متن ها ، این نمایشنامه ها برای اجرا به شهرستانها و تهران ارائه شده است.

به گفته کوروش زارعی ، اختصاص بخش جایزه فرج الله سلحشور برای اولین بار به برترین کار به مفهوم مطلق تعلق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دستگاههای فرهنگی نباید به دنبال مسابقه آرم ها در حوزه تئاتر و فرهنگ باشند بلکه می بایست «هم افزایی» در بین دستگاههای فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهند.

این هنرمند تئاتر کشور با بیان اینکه باید عشق را در بچه های تئاتری تقویت کنیم از بعضی از رفتارهای تئاتری ها که بیشتر به دنبال دستمزد بیشتر و پول هستند انتقاد کرد و گفت: متاسفانه رفتارهای غیر حرفه ای در تئاتر کشور مشاهده می شوند و حتی تئاتری هایی که از امکان ساده و مذهبی مثل مسجد وارد عرصه تئاتر شدند بیشتر به فکر دستمزد بیشتر برای ارائه کارهای خودشان هستند درحالی که هنرمندی که از بطن مساجد به جامعه معرفی می شود باید ابتدا عشق و خدمت و معنویت را سرلوحه کار خود قرار دهد به همین منظور ما در تربیت بچه های تئاتری سعی کردیم آنان را پولکی بار نیاوریم.

حمید نیلی دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد نیز در این نشست گفت: دبیرخانه این جشنواره از مردادماه سال گذشته فعال شد و بعد از تنظیم شیوه نامه برای این جشنواره، حدود 105 گروه از شهرهای مختلف اعلام آمادگی کردند که 56 گروه وارد مرحله اول شدند و درنهایت نیز 16 اثر به رقابت های نهایی راه پیدا کردند.

وی از شهرهایی همچون شیراز ، مشهد ، تهران ، همدان ، تبریز ، کرمانشاه به عنوان شهرهایی یاد کرد که در این جشنواره حضور دارند.

دبیر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد زمان برگزاری این جشنواره را روز شنبه دوم اردبیهشت ماه ساعت 14 اعلام کرد که با حضور در مزار مرحوم فرج الله سلحشور، رسما این جشنواره آغاز خواهد شد.

حمید نیلی ، اجرای نمایش ها را در 12 مسجد مهم تهران برای نمایش های آقایان و نمایش های مربوط به خانم ها نیزبا هماهنگی آموزش و پرورش در نمازخانه های این سازمان اجرا خواهد شد. این درحالی است که دراین جشنواره 10 گروه مردان و 6 گروه زنان به مسابقه راه یافته اند.

به گفته وی ، در این جشنواره ، جوایزی برای بخش های کارگردانی ، بازیگران مرد و زن ، نوسیندگی ، بهترین فضا سازی ، اقلام تبلیغی و جایزه ویژه هیات داوران تعلق خواهد گرفت.

یاد آوری می شود که در پایان این نشست ، همچنین از پوستر این جشنواره نیز رونمایی گردید.


گزارش از : مجید معافی
جشنواره تئاتر مساجد نمایش مردمی بیشتر برگزاری تئاتری کوروش سراسری زارعی دوازدهمین تهران نمایشی فرهنگی پرورش اجرای اینکه عنوان مسابقه درحالی دستگاههای دنبال نوشته هماهنگی هنرمند نگارش دستمزد اعلام شهرهایی رفتارهای سلحشور ارائه جایزه نمایشنامه ادامه گزارش خبرنگار نیاوریم پولکی فرهنگ کردیم هنرنیوز هنرهای تربیت متاسفانه باشند جوانان گردید تقویت جامعه