برگزیده ها

مازندمجلس: متعاقب مذاکرات و پیگیری‌های مستمر حقوقی و سیاسی "شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت"، "شرکت نکا نوین"‌، و "شرکت تجاری وست‌سان" به موجب فرآیند مرور اداری، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند.

مازندمجلس: براساس اعلام وزارت خارجه، متعاقب مذاکرات و پیگیری‌های مستمر حقوقی و سیاسی "شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت"، "شرکت نکا نوین"‌، و "شرکت تجاری وست‌سان" به موجب فرآیند مرور اداری، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند.  
 
خاطرنشان می‌سازد قرار بود این شرکتها 8 سال بعد از روز توافق برجام، از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شوند.
 
در چارچوب لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای وفق برجام، مجموعا تعداد 611 (با لحاظ نمودن سه شرکتی که طی سه ماه اخیر از فهرست تحریمی اتحادیه اروپا خارج شدند) شخص و نهاد ایرانی، به همراه 303 فروند هواپیما، نفتکش و کشتیِ ثبت شده در ایران (مجموعا 914 مورد) همزمان با اجرایی شدن برجام و طی یک سال اخیر، از فهرست سه‌گانه‌ی تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا خارج شده‌اند.
 
حذف نام اشخاص حقوقیِ ایرانی از فهرست اشخاص تحت کنترل و مراقبت سازمان کنترل صادرات  بریتانیا
 
طبق اعلام وزارت خارجه، "سازمان کنترل صادرات بریتانیا در دوره تحریم و به عنوان دستورالعمل رسمی برای صادر کنندگان برخی اقلام استراتژیک به ایران و جهت حصول  اطمینان از کاربری نهایی این قبیل کالاها، فهرستی موسوم به "فهرست ایران" تهیه کرده بود که بر اساس دستورالعمل مترتب بر آن، صادر کنندگان مقیم بریتانیا موظف بودند برای صدور کالاهای مزبور به ایران و حتی صدور بسیاری از کالاهایی که در شرایط عادی نیاز به کسب مجوز صادرات ندارد، از مراجع رسمی این کشور مجوز کسب نمایند. در پی تحولات مبتنی بر برجام و برداشته شدن بخش عمده تحریم‌های موضوعی و نیز رفع تحریم از اغلب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، در تاریخ1396/1/2 "فهرست ایران" لغو شد." 
فهرست تحریم‌های اروپا اتحادیه ایرانی برجام بریتانیا کنترل اشخاص صادرات تحریم دستورالعمل کنندگان خارجه حقوقی هسته‌ای مجموعا وزارت اعلام