برگزیده ها
‌حماسه آفرینی‌های ماندگار ارتش در دفاع از کشور و خدمت به مردم
مازندمجلس: ارتش جمهوری اسلامی به عنوان کارآمدترین و قدرتمندترین نیروی نظامی در خاورمیانه در صحنه های مختلف انقلاب نقش فعال و تعیین کننده ای داشته است. ارتش در فرونشاندن بحران و غائله های مرزی در اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی حضور سرنوشت ساز داشته است. علاوه بر این ارتش فراتر از یک نیروی نظامی در مواقع حساس بر مبنای رسالت و آرمان های اجتماعی خود، کمک شایانی برای حل مشکلات در عرصه های مختلف داشته است. اقدامات ارتشیان در مواقع بحرانی مانند ریزگردها در جنوب، حادثه پلاسکو و ... ارزنده بوده است.در حال حاضر ارتش در کنار سپاه پاسداران و نیروی انتظامی به عنوان ارکان نظامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آیند.

به گزارش الف، همان طور که در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و در خاطره مردمانی که روزهای اوج پیروزی را درک کرده اند به یاد مانده، در حالی که هنوز رژیم شاهنشاهی حاکم بود، ارتشیان جزء اولین گروهی بودند که به ندای امام خمینی پاسخ دادند و به خیل انقلابیون پیوستند و با بیعت همافران در روز نوزدهم بهمن ماه سال 57 این پیمان را علنی کردند.

اما جوسازی ها علیه ارتش به بهانه های مختلفِ «ارتش بی طبقه توحیدی»، «ارتش، عامل امپریالیسم»، «ارتش ضد مردمی» و...  سبب شد تا شهید سپهبد ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی (ره) تقدیم کند. یک ماهی از استعفای شهید قرنی می گذشت که به عنوان اولین شهید ترور به دست گروهک فرقان به شهادت رسید و این شهادت آثار روانی زیادی بر روی نیروها گذاشت. این بهترین فرصت بود تا عناصر خارج از کشور و طیف ضد انقلاب داخلی مانند منافقان، چپی ها و... نقاط قوت ارتش را زیر سوال ببرند و خواستار انحلال آن شوند. در این مقطع تاریخی امام خمینی (س) با درایت و ابتکار عمل در پیامی که در بیست و ششم فروردین ماه خطاب به ملت ایران صادر کرد، روز بیست و نهم فروردین ماه را به عنوان روز ارتش معرفی کرد و به همه غائله ها پایان داد.

در بخشی از این پیام آمده است: «روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام مى ‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهاى بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند.» (صحیفه امام؛ ج 7، ص 20)

در واقع امام با این پیام خود خط بطلان بر همه نقشه های باطل کشیدند و آنها را که سعی در ناامید کردن نیروهای ارتشی از انقلاب داشتند سر جای خود نشاندند.

‌حماسه آفرینی‌های ماندگار ارتش سرافراز و فداکار در رویارویی با ضد انقلاب در آغازین ماه‌های استقرار نظام اسلامی در کردستان و سپس حضور شجاعانه و ایثارگرانه آنان در حماسه هشت سال دفاع مقدس ‌رمزنگاری از تدبیر راهبردی امام در حفظ و تقویت ارتش ‌است.‌موفقیت‌ها و سربلندی‌های تاریخ‌سازی که با همت و مجاهدت ارتش غیور و سایر نیروهای مسلح درطول تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف خلق شده ‌در سایه تبعیت محض آنان از ولایت فقیه بوده است که تبلور آن در دوران حضرت امام ‌(ره) و سپس مقام معظم رهبری، ارتش مقتدر و با افتخار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ‌را در تراز ملت سرافراز ایران و آرمان‌های نظام اسلامی به جهانیان معرفی کرده است.

در این میان، ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازویی مطمئن و مقتدر در دفاع از ایران اسلامی، رویدادهای مختلف و متنوعی را در سال ۱۳۹۵ رقم زد که می توان به طور خلاصه، آنها را در محورهای زیر دسته بندی و معرفی کرد:

اولین خبر سال ۹۵ و اعزام به سوریه
اعزام تکاوران تیپ ۶۵ نیروی زمینی ارتش به سوریه موضوع و اتفاق جدیدی بود که در اولین روزهای سال ۹۵ رسانه ای شد و بازتاب‌های زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از جمله وظایف ارتش، داشتن «آمادگی جهت همکاری با سپاه پاسداران در کمک به ملل مسلمان و مستضعف غیر معارض باجهان اسلام، در دفاع از خود در برابر تهدید و تجاوز نظامی بنا به درخواست آنان و بنا به دستور» است.

البته امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش در این باره گفته بود: «ارتش در کمک‌های مستشاری به سوریه مسئولیت ندارد و سازمانی در کشور وجود دارد که این اقدامات را انجام می‌دهد. ما در ارتش با خیل عاشقان اعزام به این جبهه مواجهیم که طی آن، برخی از نیروهای داوطلب به سوریه اعزام شدند که تحت مسئولیت همان سازمان مسئول هستند و نیروهایی از تیپ ۶۵ نیز در میان آنها هستند.»چرا کلاه سبزهای ارتش در سوریه شهید دادند؟
جمعی از شهدای ارتش در سوریه
تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد)، یگان زبده و کارکشته تکاوران نیروی زمینی است و نیروهای آن که به «کلاه سبزها» نیز شناخته می‌شوند، در طول دوران خدمت خود سخت‌ترین و طاقت فرساترین آموزش ها را در زمینه نبردهای چریکی، جنگ تن به تن، رهایی گروگان، عملیات های روانی، خرابکاری در پشت خطوط دشمن، چتربازی، مقابله با هواپیماربایی، حفاظت از شخصیت ها و… می بینند و این حضور می تواند در آموزش نیروهای سوری بسیار موثر باشد.

خدمت به مردم؛ از گرد و غبارهای خوزستان تا برف های شمالکشورمان به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی خاص و عدم تامین زیر ساخت های لازم، همواره در فصول مختلف با مشکلات متعددی مواجه می شود که در این میان، ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون سایر یگانهای نیروهای مسلح، تلاش زیادی برای کاهش آلام مردم و رفع سریع نیازهای آنها داشت که از جمله آن کمک رسانی به مردم در حوادث سال ۹۵ در استان‌های خوزستان، فارس و… بود. به عنوان مثال، در استان خوزستان بیان داشت و به علت گرد و خاک و رطوبت هوا، برق بسیاری از شهرها از مدار خارج شده بود که یگان‌های مستقر نیروی زمینی ارتش در این استان تانکرهای بزرگ آب را جهت شستشوی کابل‌های برق در اختیار ستاد مدیریت بحران این استان قرار دادند . همچنین بسیاری از مردم این استان در مهمانسرا و محل‌های اقامتی یگان‌های ارتش اسکان داده شدند. نانوایی‌های این یگان‌ها نیز با پخت نان بخشی از نیازهای غذایی مردم این استان را رفع کردند. به کارگیری واحدهای آتش نشانی یگان‌های نزاجا و استقرار تانکرهای آب آشامیدنی در محلات شهرهای استان خوزستان از دیگر اقدامات این نیرو در استان خوزستان بود.وقوع سیل در برخی از استان‌های جنوبی از دیگر اتفاقات تلخ سال ۹۵ بود که در استان فارس که شاهد بیشترین بارش باران بودیم، یگان‌های مستقر نیروی زمینی ارتش از جمله تیپ ۵۵ هوابرد، مرکز زرهی شیراز و تیپ ۳۷ زرهی شیراز به حالت آماده باش درآمدند و با اعلام نیاز ستاد مدیریت بحران این استان، این یگان‌ها با تمامی تجهیزات و امکانات خود وارد عمل شدند و به کمک رسانی به مردم پرداختند.

در عین حال، با توجه به بارش برف و کولاک در استان‌های شمالی و غربی کشور در برخی ماههای سرد سال گذشته، نیروهای ارتش وارد عمل شدند و به طور مثال در جاده فیروزکوه که تعدادی از خودروها در بهمن گرفتار شده بودند، خودروهای با تناژ بالای نیروی زمینی ارتش به رهاسازی این خودروها از بهمن کردند. در غرب کشور نیز خودروهای شنی دار نیروی زمینی ارتش اقدام به رهاسازی خودروها و کمک به مردم در راه مانده کردند.حضور موثر و به موقع ارتش در حادثه پلاسکو حادثه پلاسکو در اوایل زمستان سال ۹۵، فضای عمومی کشور را به‌نوعی به تسخیر خود درآورد؛ حادثه‌ای که در عین تلخی های فراوان، جلوه دیگری از همدلی و همراهی مردم و مسئولان را به نمایش گذاشت.این حادثه دارای ابعاد گوناگونی بود؛ از حضور عیان و آشکار مأموران جان‌برکف آتش‌نشانی برای مهار آتش و آواربرداری تا حضور پنهان و کمتر مورد توجه قرار گرفته اما مؤثر نیروهایی در ابتدای فروریختن ساختمان پلاسکو؛ نیروهایی که شاید اگر حضور پیدا نمی‌کردند، شوک فروریختن ساختمان، ساعات بیشتری به طول می‌انجامید. این حضور مربوط به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود، نیروهایی که امروز دیگر ثابت‌ شده است که وظیفه خود را تنها محدود به حفظ و حراست از مرزهای کشور نکرده‌اند و هر جایی که حادثه و بلایای طبیعی به وقوع بپیوندد یا زودتر یا حداقل همراه با سایران در صحنه حاضر می‌شوند.کمک به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان در مناطق مختلف که آخرین آن مربوط به سیل سیستان و بلوچستان می‌شود و کمک به مردم گرفتار در برف و کولاک همچون آنچه در کرمانشاه شاهد بودیم، تنها بخشی از حضور به‌موقع و مؤثر ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوادث و بلایای طبیعی بود. حضور به‌موقع نیروهای ارتش در زمانی که بسیاری در شوک فروریختن ساختمان پلاسکو بودند سبب شد زمینه برای تأمین امنیت و پاک‌سازی محیط فراهم شود. دستاوردهای متنوع ارتش در زمینه تجهیزات دفاعیاولین سری از دستاوردهای جدید دفاعی نزاجا در سال ۹۵ در آستانه ۲۹ فروردین سال که روز ارتش نامگذاری شده است، با حضور امیر احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش رونمایی و در اختیار یگان های تابعه این نیرو قرار گرفت. تانک‌های بهینه سازی شده «چیفتن»، انواع خودروهای سبک، نیمه‌سبک و نیمه‌سنگین و همچنین خودروهای تانک‌بر، سلاح تک‌تیرانداز کالیبر ۷.۶۲ که دوربین‌های دید در شب و دید در روز بر روی آن نصب شده، بخشی از دستاوردهای دفاعی نزاجا بود که در این مراسم رونمایی شد.دستاوردهای جدید نزاجا رونمایی شدعلاوه بر این سامانه پدافند هوایی “بهمن” با کالیبر ۵۷ میلیمتری  که در گذشته بر روی نفربرهای شنی‌دار نصب شده بود و امروز این سامانه به‌صورت خودکششی در آمده و به رادارهای “باند ایکس” مجهز شده و قابلیت شبکه شدن را داراست؛ یکی دیگر از دستاوردهای بود که در اختیار یگان های تابعه قرار گرفت.  خودروی تاکتیکی ۶*۶ “کیان” که کاملا بومی بوده و توسط جهاد و خوکفایی نزاجا از صفر تا صد آن ساخته شده و قابلیت حمل توپ‌های کششی و خودکششی را دارد و خودروی تجسسی (ان آر بی سی شهرام) که همچون یک آزمایشگاه متحرک در صحنه رزم عمل می کند، نیز بخش دیگری از توانمندی های متخصصان کشورمان بود که در آ تاریخ برای اولین بار به نمایش در آمد. عملیاتی شدن تانک فلاق
  رزمایش بیت‌المقدس ۲۸ که خردادماه سال ۹۵ برگزار شد، دیگر محلی بود که برخی دستاوردهای جدید ارتش رونمایی شدند. در این رزمایش برای نخستین بار تانک فلّاق و گلوله‌های اعلامیه‌ریز توپخانه که جهت عملیات روانی علیه نفرات دشمن کاربرد دارد، مورد استفاده قرار گرفتند.از عملیاتی شدن تانک فلاق در رزمایش نزاجا تا رونمایی از پهپاد سیرافرئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش درباره تانک فلاق گفته بود: این تانک مجهز به اتوماسیون استابلایزر، دوشکا و سلاح ۱۲.۷ است؛ که توسط یک خدمه قابلیت هدف گیری و تیراندازی را دارد. به گفته امیر زواره‌ای این تانک فوق سبک از چالاکی و نسبت توان به وزن فوق‌العاده‌ای برخوردار است و قابلیت این را دارد که در مناطق ذوعارضه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

پهپاد سیراف هم رونمایی شد
همچنین در ادامه مرحله سوم رزمایش بیت‌المقدس ۲۸، پهپاد اتو پایلوت «سیراف» با برد بیش از یک‌صد کیلومتر و یک ساعت مداومت پروازی در حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. پهپاد سیراف که قادر به تصویربرداری و ارسال آن‌لاین تصاویر به پست فرماندهی است، توسط متخصصان دانشکده پدافند مرکز آموزش توپخانه نزاجا ساخته شده است.سیراف
پهپاد سیرافحضور این پهپاد کمک بسیار بزرگی به یگان‌های توپخانه ای نزاجا خواهد کرد. برد ۱۰۰ کیلومتری این پهپاد تمام توپ‌ها و راکت‌اندازهای نزاجا را پوشش داده و به توپچی‌های نزاجا دیدی از بالا و به صورت زنده از میدان نبرد خواهد داد. رونمایی از سامانه مهم نداجادر نهم آذرماه، نیروی دریایی ارتش نیز برخی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت که مهمترین آنها پروژه رادار سپر دریا بود که با دستور جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جاسک عملیاتی شد. این سامانه با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر مجهز به سیستم تشخیص اهداف متحرک و انواع سامانه‌های ضد جنگ الکترونیک است که می‌توان از آن در رصد تحرکات اهداف هوایی منطقه و جنگنده‌های خودی و بیگانه در شعاع بیش از ۲۰۰ کیلومتر از سواحل مکران استفاده کرد.دراگانوف‌های ارتش پس از سه دهه لباس رزم شبانه پوشیدنددر جریان رونمایی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش در اوایل سال ۹۵، تعدادی از سلاح‌های تک تیرانداز جدید نیز به رزمندگان ارتش تحویل شد که دارای تفاوت‌های مهمی به نسب مدل اولیه سلاح که در دوران جنگ تحمیلی به دست نیروهای ایرانی افتاد، بودند. سلاح تک تیرانداز مورد نظر اسلحه دراگانوف ساخت شوروی سابق با کایبر ۷.۶۲ میلی است.نصب دوربین حرارتی بخش اول ارتقاء به حساب می‌آید و کمک می‌کند تا نیروهای نزاجا در تمامی شرایط آب هوایی و هم در شب و روز بتوانند با اهداف مختلف درگیر شوند؛ موضوع مهمی که تا پیش از این نمونه از این دوربین بر روی دراگانوف‌های نزاجا، رسما دیده نشده بود.تک تیراندازدراگانوف نزاجا مجهز به دوربین حرارتی
نکته بعدی نصب ریل بر روی دراگانوف‌های نزاجا بود. این ریل‌ها که امروزه به نوعی روی اکثر سلاح‌های انفرادی در دنیا نصب می‌شود این قابلیت را به کاربر سلاح می‌دهد که به سرعت اقدام به نصب سیستم‌های اپتیکی مختلف بر روی سلاح کند. تا پیش از این نصب دوربین بر روی سلاحی مثل دراگانوف (یا همان سیمینوف) امری بسیار زمان بر بود که این اتلاف وقت در میدان نبرد می‌تواند مرگبار باشد یا حداقل کارآیی و سرعت عمل نیروها را در مقابله با دشمن چابک، بسیار کاهش می‌دهد.
 جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش رونمایی شد
دو روز قبل نیز با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در آستانه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران(29 فروردین) از جدیدترین محصولات این نیرو که به همت جهاد خودکفایی نزاجا به تولید رسیده است، رونمایی شد. جدیدترین محصولات نیروی زمینی ارتش عبارتند از:

سلاح تک تیرانداز نیمه اتوماتیک کالیبر 50 «حیدر»
وزن این سلاح بدون خشاب و متعلقات 11.057 کیلوگرم است و وزن سلاح با کلیه متعلقات 17.5 کیلوگرم می‌باشد. طول لوله 81.28 سانتی متر، طول بدنه 33.6 سانتی متر، طول نهایی سلاح با متعلقات 134.86 سانتی متر است. سرعت ابتدایی شلیک گلوله 1734 متر بر ثانیه، عمر لوله 5 هزار گلوله، برد مفید این سلاح 1600 متر، برد موثر 2000 متر و حداکثر برد 3000 متر می‌باشد. مهمات مورد استفاده نیز مهمات مخصوص رسام و دودانگیز هستند.
https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1396/01/27/139601271255043810547974.jpg
http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/1/27/923660_467.jpg
خودرو تاکتیکی مین‌ریز حیدر 5
این خودرو تاکتیکی 8 در 8 متر با قابلیت حرکت در آب و خشکی و حرکت در شیب، دارای درب‌های بازشونده و اتوماتیک و قابلیت پرتاب مین در حال حرکت است. قابلیت پرتاب مین ضد خودرو مرصاد 2 نیز از دیگر توانمندی‌های این خودرو است. همچنین مخفی بودن لانچر پرتاب مین در حین حرکت و پرتاب مین تحت زاویه 45 درجه، از دیگر قابلیت‌های این خودرو تاکتیکی می‌باشد. بر اساس این گزارش این خودرو، قابلیت حمل همزمان 144 عدد مین جهت بارریزی در حین حرکت را دارد.
http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/1/27/923661_797.jpg
تریلی سه محور حامل دو دستگاه نفربر «سلیمان یک»
این سامانه قابلیت حمل دو دستگاه نفربر شنی دار یا چرخ دار به صورت همزمان را دارد. وزن کلی این دستگاه 18 هزار کیلوگرم، ارتفاع سکوی بارخور 1200 میلی‌متر، تعداد چرخ‌ها: 12 حلقه و دارای سه محور که بار هر محور 16 هزار کیلوگرم است. نوع محور نیز BPW می‌باشد.
http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1396/1/27/923664_868.jpg
سیستم صوت جهتی برد بلند «کرنا»
این سامانه قابلیت ارسال امواج صوتی به صورت جهتی تا برد دو الی سه کیلومتر را دارد. زاویه ارسال امواج بین 2 الی 10 درجه، پخش انواع فایل‌های صوتی بنا بر نیاز کاربر عملیاتی، قابلیت نصب بر روی انواع خودرو، بالگرد و شناور را دارد و در عملیات‌های امداد و نجات و واکنش سریع نیز استفاده می‌شود. این سامانه همچنین قابلیت اتصال به USB و میکروفون را دارد. در عرصه جنگ روانی نیز می‌توان از این سیستم استفاده کرد.
http://defapress.ir/files/fa/news/1396/1/27/155216_824.jpg
خودرو تاکتیکی «حیدر 6»
این خودرو تاکتیکی 8 در 8 متر، ارتقا یافته با برجک جدید است و مجهز به توپ 73 میلی‌متری بدون خان با نواخت تیر 8 الی 10 گلوله در دقیقه است. دارای قدرت نفوذ 20 الی 30 سانتی متر در هدف نیز است و مجهز به سامانه گلوله‌گذار اتوماتیک می‌باشد. این خودرو همچنین مجهز به سیستم موشک ضدتانک هدایت شونده مالیوتکاست و قابلیت جابجایی نفرات با پشتیبانی آتش مناسب را دارد. این خودرو از قابلیت مانور، سرعت بالا، تحرک آبی و خاکی برخوردار است.
http://defapress.ir/files/fa/news/1396/1/27/155218_344.jpg
نیروی قابلیت نیروهای اسلامی زمینی نزاجا خودرو استان جمهوری مختلف رونمایی سامانه انقلاب دستاوردهای اولین همچنین تاکتیکی فروردین پهپاد عنوان می‌باشد خوزستان یگان‌های استفاده دارای کیلومتر خودروهای روانی دوربین نیروهایی انواع بسیار سیستم فرمانده حادثه پرتاب سانتی کیلوگرم نظامی گلوله اختیار اقدامات بسیاری پلاسکو همچون سیراف تاریخ توپخانه فروریختن ساختمان بحران کالیبر دستگاه نمایش رزمایش خودروها اوایل هوایی ارسال استان‌های دوران تیرانداز خمینی سوریه دراگانوف اتوماتیک زیادی گذاشت معرفی اعلام دراگانوف‌های اعزام زمینه اهداف آموزش روزهای می‌دهد متعلقات عملیاتی محصولات خودکششی سرتیپ کاربر امواج پوردستان نفربر تابعه پدافند خودروی نفرات سلاح‌های آستانه مهمات خودکفایی می‌توان بیت‌المقدس میدان جدیدترین برخوردار زاویه ساخته متخصصان متحرک همزمان بودیم سرافراز استقرار نیروها شهادت استعفای مقتدر تکاوران هوابرد می‌شوند مسئولیت دستور موضوع دادند مانده تحمیلی علاوه غائله ماندگار آفرینی‌های مواقع مشکلات گزارش رسیده پاسداران مانند ارتشیان عملیات مقابله اقدام دیگری رهاسازی گرفتار تعدادی مربوط امروز مناطق به‌موقع حداقل طبیعی بلایای گذشته کولاک حوادث مستقر رسانی نیازهای منطقه تانکرهای مدیریت تمامی تجهیزات شیراز ‌حماسه یگان‌ها دفاعی