برگزیده ها

مازندمجلس: تفاهم نامه همکاری میان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، استانداری لرستان و بخش خصوصی به عنوان نهاد توسعه گر، با هدف احیای بافت های ناکارآمد لرستان امضا شد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری این شرکت با استانداری لرستان و یک شرکت خصوصی با هدف بازآفرینی و ارتقای کیفیت بافت‌های شهری محلات هدف شهرهای بروجرد، خرم‌آباد و درود گفت: برای اجرای این تفاهمنامه و سایر تفاهمنامه‌های احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در استان‌های مختلف، وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته تا بخش خصوصی را به عنوان محور فعالیت‌ها قرار داده و این بخش با مشارکت اهالی و ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، به احیای این بافت‌ها بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد اولین تفاهمنامه برای احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد استان لرستان ادامه داد: این استان با توجه به محروم بودن، در صورت موفقیت می‌تواند شیوه و الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها قرار گیرد ضمن اینکه الگوی مشارکت بخش خصوصی با اهالی محله، به توانمندی اقتصادی مردم این استان کمک خواهد کرد؛ بخصوص که بخش مسکن، اشتغالزایی بالایی داشته و برای گروه‌های کم درآمد در اولویت قرار دارد.

ایزدی با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه، شرکت توسعه متوازن مسکن ایران به عنوان نقش توسعه‌گر، سه فعالیت عمده دارد، تصریح کرد: در مرحله اول این نهاد به مذاکره و گفتگو با اهالی محلات هدف و بافت‌های فرسوده بروجرد، برای مشارکت در طرح اقدام خواهد کرد. در مرحله بعد این شرکت به پیگیری تأمین منابع مالی اجرای طرح از طرق مختلف مانند کمک‌های دولتی، آورده‌های مردمی و تسهیلات بانکی خواهد پرداخت و در نهایت اجرا و عملیاتی کردن ساخت و ساز را در دستور کار دارد.

وی در پایان در خصوص محلات مورد نظر برای احیاء که در این تفاهمنامه ذکر شده، گفت: هر کدام از سه شهر بروجرد، خرم‌آباد و درود، سه محله شامل یک محله به عنوان بافت تاریخی، یک محله به عنوان بافت فرسوده و یک محله نیز به عنوان بافت حاشیه‌ای تعیین شده است.

هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی به عنوان تنها راه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه ذکر شده که سالانه باید ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده احیاء شود، اما به دلیل عدم حضور بخش خصوصی عملاً این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر می‌توانست در بافت‌های فرسوده اجرا شود، ادامه داد: با اجرای طرح مسکن مهر در خارج از شهرها، عملاً فرصت احیای بافت‌های فرسوده شهری از بین رفت.

استاندار لرستان با بیان اینکه برای نخستین بار است که این تفاهمنامه سه‌جانبه میان استانداری، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در کشور و استان لرستان انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورت موفقیت این طرح، استان لرستان می‌تواند به عنوان الگویی در حوزه احیای بافت‌های فرسوده برای سایر شهرها و استان‌ها باشد.

وی با اشاره به وجود ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی در بروجرد خاطرنشان کرد: قرار است با اجرای این تفاهمنامه در بافت تاریخی این شهر، این بافت را محور تاریخی ـ گردشگری برای گردشگران تعیین کنیم که این طرح مورد تائید سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری احیای بافت‌های ناکارآمد شهرهای بروجرد، خرم‌آباد و درود میان محمدسعید ایزدی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و محمد خوشرو به عنوان مدیر نهاد توسعه‌گر به امضا رسید.

گفتنی است این تفاهمنامه از ستاد ملی بازآفرینی شهری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ستاد بازآفرینی شهری استان لرستان مصوبه‌نامه دریافت کرده است.

بافت‌های تفاهمنامه لرستان فرسوده احیای عنوان استان ناکارآمد خصوصی بروجرد تاریخی شهرسازی اجرای اینکه استاندار اهالی همکاری ادامه مشارکت وزارت ایزدی بازآفرینی محلات خرم‌آباد شهرها مرحله تصریح توسعه‌گر پایان احیاء تعیین هوشنگ بازوند توسعه عملاً معاون شهرهای استانداری محمدسعید امضای مختلف گرفته الگوی می‌تواند موفقیت اشاره استان‌ها