برگزیده ها
ظرفیت ۵ سال آینده تولید ریل در ایران را یکجا خریداریم

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال نماینده ارومیه، گفت: هر مقدار در ایران خط ریلی ایجاد شود تا ۵ سال آینده آن را یکجا خریداریم.

مازندمجلس:، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس امروز یکشنبه 29 فروردین و طی پاسخ به سوال و طی پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که از علل بی‌برنامگی در بخش حمل و نقل ریلی پرسیده بود، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در وزارتخانه اتصال شبکه راه‌آهن به مترو بود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه‌اش جهت انتقال ایستگاه‌های راه‌آهن همدان و ارومیه از خارج شهر به داخل، خاطرنشان کرد: یک بند از برنامه ششم توسعه مربوط به راه‌آهن حومه‌ای است؛ چراکه هرروز یک میلیون نفر میان حومه شهر تهران و مرکز در تردد هستند و ما برای همه نقاط در حومه تهران خط آهن ویژه به سمت شهر فراهم کرده‌ایم.

آخوندی با ذکر این نکته که در طول دوران مدیریت خود در وزارت راه 150 واگن مسافری برای راه‌آهن فراهم کرده و راه‌آهن‌های حومه‌ای برای شهرهای اصفهان، تبریز و... در دست احداث است، گفت: می‌کوشیم حمل و نقل حومه‌ای به سمت مرکز شهر را به ریل منتقل کنیم و این در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

وی از تلاش برای اتصال خط آهن میان ایران،  عراق، افغانستان و ترکمنستان به شبکه ریلی آسیایی سخن گفت و با اشاره به تلاش وزارت راه جهت توسعه حمل و نقل ترکیبی میان دریا و بندر عنوان داشت: کوشیده‌ایم همه بنادر را همزمان با ساخت به شبکه ریلی متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری سهم کمتر از 8 درصدی ریل در حمل و نقل کشور، گفت: در عرض این 4 سال این سهم به 11 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران مدیریت خود عملکرد حمل و نقل ریلی در کشور از 32 میلیون تن در سال به 43 میلیون تن در سال و سهم ریلی از ترانزیت از 4.4 درصد در سال 91 به 13 درصد در سال 95 رسیده است.

آخوندی اظهار داشت: واگن‌های با عمر 45 سال را کنار گذاشته‌ایم و امسال نیز در نظر داریم واگن‌هایی با عمر 35 سال را از حمل و نقل ریلی خارج کنیم.

وی با اعلام اینکه امسال دو هزار واگن نو وارد شبکه ریلی کشور شده است، گفت: برای تکمیل راه‌آهن حومه‌ای برای شهر تهران دو میلیارد دلار بودجه نیاز است و این رقم برای راه‌آهن حومه‌ای در کل کشور عدد بسیار بزرگی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه برای توسعه حمل و نقل ریلی به سمت فاینانس رفته و برای اولین بار بخش خصوصی را وارد این حوزه کرده است، گفت: ما آمادگی داریم تا 5 سال آینده هر چقدر در ایران ریل احداث شود، آن را یکجا خریداری کنیم.

راه‌آهن حومه‌ای اشاره آخوندی تهران اینکه وزارت میلیون توسعه شهرسازی رسیده آینده داریم امسال احداث مدیریت اتصال ارومیه فراهم دوران