برگزیده ها
عوارض نشستن طولانی مدت دانش آموزان کنکوری/ روی شکم مطالعه نکنید

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به در پیش بودن کنکور، نسبت به بروز عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی مدت دانش آموزان در هنگام مطالعه هشدار داد.

مازندمجلس: به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران(۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران)، گفت: کنكور در راه است و دانش آموزان سختكوش ساعات متمادی از شبانه روز را مشغول مطالعه هستند. رقابتی كه دقیقه ها نیز برای آن ارزشمند بوده و سرنوشت حرفه ایشان را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: از آنجا كه هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حركت می تواند با خسته كردن عضلات و ایجاد كشش مداوم رباط ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسیب های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه خصوصا به صورت طولانی نیازمند توجه بیشتر است.
رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: نشستن طولانی مدت در حالی كه سر به سمت پایین و جلو خم می شود ، سبب كوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می كند.
محسنی بندپی تاکید کرد: وقتی قوس طبیعی گردن از بین می رود و فشار بر روی دیسک ها و رباط ها افزایش می یابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ریشه های عصبی درد بازوها و دست ها ظاهر می شود و خواب رفتگی و گزگز و مورمور را در دست ها ایجاد می كند.
وی افزود: بروز گره های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از دیگر عوارض این قبیل نشستن های غلط و طولانی مدت است.
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: فقرات كمر خصوصا در ناحیه مهره های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت ۹۰ درجه و تحمل وزن تنه بسیار آسیب پذیر بوده و مستعد بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و درگیری عصب سیاتیک است.
محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی خصوصا با كمی چرخش تنه و یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن هم چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ایجاد می كند كه اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت. مهره های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی مدت می توانند دچار تغییر شكل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعیت تنفسی فرد را دچار اختلال كند.
وی همچنین افزود: قوز پشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و یا اسپاسم عضلات بین دنده ای می شود كه بسیار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.
رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، گفت: از دیگر وضعیت های پرخطر برای مطالعه روی شكم خوابیدن است. در این وضعیت تنه با ستون كردن آرنج ها بالا قرار می گیرد و یا دست ها زیر چانه واقع می شوند. این وضعیت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال كرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز و یا قفل شدن این مفاصل می شود.
محسنی بندپی افزود: به دانش آموزان توصیه می شود هر ١٥ تا ٢٠ دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهند. همچنین، هنگام مطالعه، كتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم ها قرار گیرد تا سر خم نشود. تمرین های ایزومتریک و كششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش دیده و هر ٤ تا ٥ ساعت مطالعه آنها را انجام دهند. در هر روز ٣٠ تا ٤٥ دقیقه شنای آرام و یا پیاده روی را در برنامه خود بگنجانند تا از بروز آسیب های بدنی در امان باشند.

طولانی مطالعه وضعیت کنگره فیزیوتراپی عضلات افزود مفاصل محسنی نشستن بندپی ایجاد اعمال اسپاسم فقرات خصوصا دقیقه آموزان المللی اولین هشتمین سالانه تغییر همچنین غضروف بسیار طبیعی انجمن ناحیه عوارض