برگزیده ها
مازندمجلس: چند وقتی است که اخباری درباره جلسه برخی اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری منتشر شده و به گفته یکی از اعضای حاضر در جلسه، درباره موضوع حصر هم صحبت شده است.

«امید ایرانیان» آورده است: بهمن ۸۹ بود که پیامدهای فضای غیرشفاف، مبهم و برخی مسائل حل‌نشده پیرامون حوداث پس از انتخابات سال ۸۸، منجر به حصر میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دولت دوران جنگ و حجت‌الاسلام مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم شورای اسلامی شد. معضلی که حسن روحانی، در کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بارها درباره آن صحبت کرد و طی این سال‌ها نیز سعی کرد مسئولیت دولت را در قبال حل این معضل برای مردم تشریح کند.

شاید طی سال‌هایی که رئیس دولت نهم و دهم یعنی محمود احمدی‌نژاد بر کشور حاکم بود، فضا تا آنجا که باید و شاید برای گفت‌وگوی جناح‌های مختلف فراهم نبود و یک گروه خاص در جامعه تریبون داشتند. تا آنجا که جناح حاکم از نداشتن تریبون رقیبش استفاده کرد و اصلاح‌طلبان یا برخی افراد مرتبط با حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ را در معرض تهمت و توهین قرار داد، بدون آنکه به این افراد، فرصتی برای دفاع از خود بدهد. این در حالی بود که بارها تأکید شد این مسائل باید در فضایی آرام حل و فصل شود اما در سال‌های پر حاشیه ۸۸ تا ۹۲، هرگز این فرصت در دولت احمدی‌نژاد فراهم شد. مردی که پس از اعلام نتایج انتخابات، مخالفانش را خس و خاشاک نامید و برخی بر این باورند که به همین دلیل او استارت آشوب را در کشور زد. البته او هرگز این موضوع را قبول نمی‌کند؛ چه آنکه در نشست خبری اخیرش هم گفت که مردم را خس و خاشاک ننامیده است و هیچ وقت راضی به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نبوده است. با این حال اما در موضع جدیدتری روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فونیکس، توپ حل موضوع را در زمین دولت انداخته و گفته است که مسئولان دولت می‌خواهند موسوی و کروبی در حصر بمانند تا از آن بهره‌برداری سیاسی کنند.

به هر روی اما پس از روی کار آمدن حسن روحانی، فضا تا حد زیادی برای گفت‌وگو باز شد و به جناح‌های مختلف در کشور تیریبون داده شد. هر چند که در این میان نیز برخی جناح‌ها همچنان از تریبون‌هایی چون صداوسیما بیش از سایرین برخوردارند اما با این وجود، دولت اعتدال فضایی فراهم کرده تا درباره مسائل ۸۸ و حصر کاندیداهای معترض انتخابات دهم ریاست جمهوری، بیش از گذشته فراهم شود. مسائلی که مسئولان نظام و قوه قضائیه طی سال‌های اخیر بارها درباره آن صحبت کرده‌اند اما نتیجه‌گیری واحدی نداشته است. چه آنکه سخنگوی قوه قضائیه در مقطعی اعلام کرد که حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و حسن روحانی نیز به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، به صراحت اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی، چنین مصوبه‌ای نداشته است.

با این وجود اما نشانه‌ها حاکی از آن است که کم کم فضا به سمت گفت‌وگو برای حل این معضل که اصلاح‌طلبان از آن به عنوان استخوان لای زحم تعبیر می‌کنند، می‌رود. چندی پیش نیز محسن رهامی، عضو حزب اعتماد ملی و حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در دیدارشان با رهبر انقلاب درباره موضوع حصر گفت‌وگو کرده‌اند. این دیدار که شنیده شده به همت اسحاق جهانگیری و صحبت با رهبر انقلاب درباره موقعیت اصلاح‌طلبان در جامعه و نگاه مردم به آنها شکل گرفته است، در حالی انجام شد که در این میان برخی اصرار به القای جدایی اصلاح‌طلبان و رانده شدن آنها از حاکمیت و مسئولان ارشد نظام، به مردم، دارند. چندی پیش نیز شایعاتی شنیده شد مبنی بر اینکه چندین نفر از اصلاح‌طلبان خواستار دیدار با رهبر انقلاب شده‌اند اما ایشان به این درخواست‌ها جواب مثبتی نداده است.

شنیده‌ها درباره مشروح مذاکرات درباره این موضوع حاکی از آن دارد که اصلاح‌طلبان از رهبر انقلاب خواستار حل این مسأله شده‌اند و توضیحاتی درباره فضای حاکم بر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و نگاهشان به موضوع حصر داده‌اند و ایشان نیز گفته‌اند که در جلسه دیگری رباره این موضوع بیشتر صحبت خواهند کرد و به این موضوع خواهند پرداخت. بر اساس اخبار غیر رسمی، گویا نگاه حاکمیت برای حل مسأله به سمت حل شدن آن پیش می‌رود اما اینکه چطور یا چه زمانی حل شود، موضوعی است که دیگر درباره آن هنوز بحثی نشده است.

حسین کروبی، فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی، در این باره به «امید ایرانیان» می‌گوید: «ما از قبل در جریان این دیدار نبودیم اما پس از شکل‌گیری این دیدار و شنیدن بحث‌هایی درباره تشکیل جلسه‌ای دیگر برای حل موضوع حصر، امیدوار شدیم. هرچند الان نزدیک به انتخابات است و ممکن است بحث‌ها برای گرم کردن تنور انتخابات باشد اما با توجه به دلبستگی‌های پدرم و مهندس موسوی به انقلاب و کشور، امیدوارم که این معضل حل شود.»

او در این گفت‌وگو تأکید کرد: «دیگر بحث اصلاح‌طلبان نیست و الان برخی اصولگرایان که تعداد آنها کم هم نیست، مخالف حصر هستند و ادامه این روند را به ضرر کشور می‌دانند. بنابراین همین که چنین نتیجه‌ای حاصل شده که عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا به اتفاق نظری جمعی درباره رفع حصر رسیده‌اند، نکته مثبتی است. حتی این موضوع را خدمت رهبر انقلاب هم انتقال داده که اصولگرایان با موضوع حصر مخالفند. حتی آقای علی لاریجانی هم پنج سال پیش در این باره طی صحبت‌هایی اعلام مخالفت کرد. بنابراین از این پس فقط باید گامی عملی برداشته شود.»
درباره موضوع اصلاح‌طلبان انتخابات انقلاب کروبی شورای اعلام دیدار موسوی گفت‌وگو فراهم مسئولان امنیت بارها حجت‌الاسلام مسائل روحانی اصولگرایان عنوان می‌رود خواهند مثبتی بنابراین شده‌اند اعتماد حاکمیت اینکه شنیده نداشته خواستار مسأله فضایی احمدی‌نژاد جناح‌های مختلف جمهوری ریاست ایرانیان میرحسین جامعه تریبون گذشته قضائیه خاشاک سال‌های افراد تأکید کرده‌اند