برگزیده ها
مازندمجلس: «باید گفت که نتیجه تلاش های واشنگتن برای شکل دهی به خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا در 16 سال گذشته تنها یک فاجعه بوده است...» به گزارش  جام نیـوز، پایگاه آمریکایی آمریکن کانسروتیو (American Conservative) با انتشار گزارشی به انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه مقامات آمریکایی پرداخته و از نتایج فاجعه بار آن و کشته شدن هزاران نفر در اثر سیاست های آمریکا سخن به میان آورده است.
در این گزارش آمده است: «بسیاری از کلاهبردارها برای فریب دادن قربانیانشان از نقاط ضعف آن ها استفاده می کنند. اکنون نیز کشورهای مرفه و پرجمعیت آسیایی و اروپایی به دنبال آن هستند که آمریکا را قانع کنند از آن ها دفاع کند در حالی که آن ها هیچ نیازی به مدافع ندارند. آن ها از نقاط ضعف واشنگتن یعنی غرور، تکبر و نزدیک بینی سیاستمداران آمریکایی استفاده می کنند.

در نظر برخی از سیاستمدران، فقط آمریکا است که می تواند جهان را حفظ کند و می گویند برای حفظ جهان، ما به یک سیاستگذار نیازمندیم که نظم را به جهان بازگرداند، به یک آتش نشان نیازداریم تا آتش موجود را خاموش کند و همچنین به یک شهردار نیاز داریم تا بازسازی جهان را رهبری نماید.
 
برخی سیاستمداران مدعی هستند که هر سه مسئولیت بالا را نه مردم کشورها، نه قدرت های حاکم بر این کشورها و نه نهادهای بین المللی، هیچ کدام نباید بر عهده بگیرند؛ بلکه آمریکا باید تمامی این نقش ها را  ایفا کند. مهم نیست که ماهیت و طبیعت درگیری ها چه باشد و یا میزان تهدید چقدر باشد؛ این آمریکا است که به صورت همزمان باید هم سیاستگذار باشد، هم پلیس و هم آتش نشان.
 
اما باید گفت که نتیجه تلاش های واشنگتن برای شکل دهی به خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا در 16 سال گذشته تنها یک فاجعه بوده است.

در میان حتی جنگ افروزی های ایالات متحده نیز با خوشبینی بسیار ارزیابی می شود. مقاماتی که موجب هرج و مرج ژئوپولیتیک شده، بر آتش جنگ فرقه ای می دمند، کشورهای متخاصم را تقویت می کنند و جوامع مذهبی را نابود می کنند نیز با دید مثبت دیده می شوند.
 
تصمیم حمله به افغانستان و عراق، از بدترین تصمیمات واشنگتن بوده است. آمریکا پس از 15 سال حضور در افغانستان نتوانسته است کشوری با ثبات و غرب گرا از آن بسازد. از زمان شروع حمله به عراق نیز -که بر اساس ادعاهای واهی شکل گرفت- هزاران پرسنل نظامی آمریکایی و اروپایی کشته شده و صدها هزار نفر از شهروندان عراقی جان خود را  از دست داده اند. در عین حال میلیون ها عراقی نیز خانه و کاشانه خود را از دست داده و آثار باستانی کشورشان نابود شده است.
 
انتخاب دونالد ترامپ حاکی از آن است که تعدادی کمی از مردم آمریکا از چنین مداخلات بی قانون و قاعده ای حمایت می کنند. مردم آمریکا باید سرنوشت خود را تعیین کنند؛ سرنوشتی که بر حفظ جان مردم آمریکا و رفاه و آزادی آن ها تاکید دارد.»
آمریکا آمریکایی فاجعه واشنگتن هزاران اروپایی عراقی کشورهای سیاستمداران کشورها افغانستان استفاده نابود سیاستگذار گذشته خاورمیانه نتیجه کانسروتیو آسیای مرکزی آمریکن آفریقا سیاست