برگزیده ها

مازندمجلس: روحانی در حین ثبت نام خود، شعار «آزادی و صلح بیشتر» را مطرح کرد و همچنین، از حفظ توافق هسته ای به عنوان هدف اصلی سیاسی و اقتصادی در دور دوم ریاست جمهوری اش سخن گفت. رئیس جمهور ایران وعده داد که به فعالیت خود در راستای توسعه روابط سازنده با جهان ادامه خواهد داد.

مازندمجلس: کامرسانت چاپ روسیه نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. روحانی نامزد اصلی اصلاح طلبان ایران شده است. پیشتر، برخی از اصول گرایان با نفوذ ایران و از جمله، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، به طور رسمی حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.
 
  روحانی در حین ثبت نام خود، شعار «آزادی و صلح بیشتر» را مطرح کرد و همچنین، از حفظ توافق هسته ای به عنوان هدف اصلی سیاسی و اقتصادی در دور دوم ریاست جمهوری اش سخن گفت. رئیس جمهور ایران وعده داد که به فعالیت خود در راستای توسعه روابط سازنده با جهان ادامه خواهد داد.
 
به اعتقاد کارشناسان، رشد اقتصادی و کاهش تورم در کشور که در سایه سیاست اصلاح طلبانه رئیس جمهور کنونی و بهبود روابط با کشورهای غربی حاصل شده است، شانس حسن روحانی برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش می دهد.
 
رئیس جمهور ایران نامزد اصلی اعتدال گرایان و اصلاح طلبان ایران است. پیشتر، از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به عنوان نامزد محتمل وی نام برده می شد. وزیر امور خارجه ایران زمانی در سایه امضای توافق هسته ای در ژوئیه سال ٢٠١٥ میلادی، به سیاستمدار بسیار محبوب در کشور تبدیل شده بود. اما، در مارس سال ٢٠١٦ میلادی، در مصاحبه ای ویدیویی با سایت انتخاب، اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. این وزیر ایران در پاسخ به پرسش مرتبط گفت: «مسئولیت فعلی من، تنها کاری است که من از عهده انجامش بر می آیم».
 
برعکس، در میان اصول گرایان اتفاق نظر وجود ندارد. ائتلاف اصلی اصول گرایان در مجلس شورای اسلامی ایران - «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» - همزمان، پنج نامزد خود را معرفی کرده است. در میان آنان، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، و ابراهیم رئیسی، مشهورترین هستند.
 
محمد باقر قالیباف که در سال ٢٠٠٥ میلادی، جایگزین محمود احمدی نژاد در پست شهردار پایتخت کشور شد، پیش از این، فرماندهی نیروی انتظامی را عهده دار بوده است. در سال ٢٠١٣ میلادی، محمد باقر قالیباف نامزد اصول گرایان در انتخابات ریاست جمهوری بود اما در نظر سنجی از افکار عمومی جایگاه نخست را به نفع رئیس جمهور کنونی از دست داد. او بعد از شکست در انتخابات، همچنان شخصیت محبوب بود و در ماه مارس سال ٢٠١٦ میلادی، در رتبه بندی سیاستمداران محبوب ایران، جایگاه دوم را کسب کرد. اما، در تابستان سال یاد شده، در شهرداری تهران جنجال املاک نجومی در گرفت که در آن، از نزدیکان شهردار نام برده می شد و این امر، به طور جدی، به وجهه و اعتبار وی خدشه وارد کرد.
 
در رابطه با ابراهیم رئیسی باید گفت که در حال حاضر، او سمت تولیت آستان قدس رضوی و سرپرستی حرم و موقوفات امام رضا (ع) را بر عهده دارد.  
 
ثبت نام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، باعث پیدایش تفرقه مضاعفی در میان اصول گرایان ایران شد. تاکنون هیچ یک از روسای جمهوری ایران بیش از دو دور، این سمت را عهده دار نبوده اند.  
 

جمهور جمهوری انتخابات ریاست گرایان روحانی میلادی نامزد قالیباف محبوب احمدی شهردار محمود اصلاح جایگاه خارجه کنونی رئیسی ابراهیم اسلامی تهران روابط اعلام اعتدال جنجال املاک اعتبار طلبان پیشتر عنوان توافق نجومی کامرسانت اقتصادی