برگزیده ها

مازندمجلس: یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: کاخ سفید در حال بررسی تشدید تحریم‌های کنونی علیه ایران برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر این کشور است.

مازندمجلس:  کاخ سفید نه تنها در حال بررسی تشدید تحریم‌های ایران است بلکه می‌خواهد تفسیری سختگیرانه‌تر از توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی ارائه کند.

به نوشته نشریه فارین پالیسی،یک مقام ارشد کاخ سفید در ارتباط با سیاست در این خصوص به فارین پالیسی گفت که دولت آمریکا می‌خواهد از ابزارهایی که در اختیار دارد به شیوه‌ای سختگیرانه‌تر بهره ببرد.

وی از این راهکار با عنوان "سیاست تحریم" یاد کرد و افزود: یکی از گزینه‌های در حال بررسی، گسترش تحریم‌های آمریکا برای پوشش بخش‌های گسترده‌تری از اقتصاد ایران است که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوند دارند.

رئیس‌جمهور و کابینه وی تاکنون یک تصمیم قطعی درباره ایران اتخاذ نکرده‌اند اما به گفته مقامات، برخی تصمیمات باید به زودی اتخاذ شود. ایران و شش دولتی که درباره توافق هسته‌ای با تهران مذاکره کردند، شامل آمریکا قرار است 25 آوریل (5 اردیبهشت‌ماه) برای بررسی دوره‌ای این توافق در وین گرد هم جمع شوند.

این که رییس جمهور ترامپ چگونه درباره تحریم‌ها و توافق هسته‌ای پیش می‌رود برای ایران، آمریکا و خاورمیانه پیامدهای مهم‌تری به دنبال خواهد داشت. یک تلاش هماهنگ از سوی آمریکا برای تشدید فشار بر ایران، بر مبنای این آمار استوار خواهد بود که فشار اقتصادی موجب مهار تلاش تهران برای افزایش نفوذ در منطقه خواهد شد.

اما اگر تنش‌ها با جمهوری اسلامی از کنترل خارج شود یا تهران را به خروج از توافق هسته‌ای ترغیب کند، این راهکار با شکست مواجه خواهد شد. تحریم‌های سختگیرانه‌تر آمریکا رقابت انتخاباتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را دشوارتر خواهد کرد. همچنین پیگیری خط تحریم‌های شدید می‌تواند اختلاف نظر میان واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش را تشدید کند.

ریچارد نفیو، کارشناس ارشد حوزه تحریم‌ها در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در این باره گفت: تحریم‌های گسترده که بخش‌های مختلف اقتصاد را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند توافق هسته‌ای را تهدید کند و به ترغیب ایران برای خروج از آن منجر شود.

نفیو که هم‌اکنون در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند، افزود: البته همه چیز به این پرسش خلاصه می‌شود که آیا افراد تصمیم‌گیرنده معتقدند توافق هسته‌ای ارزش حفظ کردن دارد یا خیر.

فارین پالیسی در ادامه نوشت: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 به دست آمد، منجر به لغو بخش اعظم تحریم‌های وضع شده علیه ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد. ترامپ بارها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و تهدید به کنار گذاشتن آن کرده است، هرچند تاکنون نشان نداده قصد دارد چه کاری انجام دهد.

همین حالا هم نشانه‌هایی وجود دارد که از استفاده سختگیرانه‌تر دولت ترامپ از اختیارات قانونی موجود خود در مقایسه با دولت اوباما، ربیس جمهور پیشین آمریکا حکایت می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که سهراب سلیمانی را تحریم کرده است. در ماه فوریه نیز وزارت خزانه‌داری هشت شرکت را که ادعا می‌کند با سپاه پاسداران ارتباط دارند، در کنار یکی از اعضای ارشد آن در لبنان در لیست سیاه خود قرار داد.

مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که از نفوذ بالایی در میان اعضای جمهوری‌خواه کنگره در حوزه سیاست تحریم برخوردار است، گفت: اقدام اخیر واشنگتن نشان دهنده این است که دولت ترامپ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری درخصوص تحریم‌های ایران اتخاذ کرده است.

همچنین، این مقام کاخ سفید که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: اقدامات تحریمی که از زمان روی کار آمدن ترامپ به اجرا گذاشته شده‌اند، بر مبنای پرونده‌هایی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان اوباما آن‌ها را آماده ولی عملی نکرده بود.

به نوشته این نشریه آمریکایی، اقدامات اخیر وزارت خزانه‌داری نشان دهنده این است که دولت ترامپ در مقایسه با دولت پیشین تمرکز بیشتری روی فشار بر ایران کرده است و این تنها به کاخ سفید محدود نمی‌شود. کنگره نیز در تلاش است تا تحریم‌های جدید ضد ایرانی به‌ویژه به بهانه برنامه موشکی این کشور و حقوق بشر وضع کند، هرچند دموکرات‌ها می‌گویند که چنین اقدامی می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد.
توافق هسته‌ای آمریکا تحریم‌های ترامپ تشدید وزارت خزانه‌داری سختگیرانه‌تر تهران می‌تواند اتخاذ درباره می‌کند تحریم بررسی سیاست فارین پالیسی واشنگتن تهدید اقدامات اوباما همچنین اعضای کنگره پیشین دهنده هرچند مقایسه برنامه رئیس‌جمهور راهکار افزود بخش‌های ارتباط نشریه می‌خواهد نوشته اقتصاد پاسداران تحریم‌ها مبنای جمهور تاکنون اسلامی دارند ترغیب