برگزیده ها

مازندمجلس: محمد هاشمی ناراحت بودن خانواده آیت‌الله هاشمی را از ثبت نام کردنش در انتخابات رد می‌کند و می‌گوید حتی «آقا محسن» هم می‌خواسته در روند ثبت نام، «عمویش» را همراهی کند اما به دلیل ملاقات با مهدی هاشمی این امر میسر نشده است.

مازندمجلس: رییس سابق صداو سیما حالا تصمیم گرفته لباسکاندیداتوری به تن کند، آنهم برای انتخابات ریاست جمهوری. او که روزی خودش پایه گذار نزدیک ترین حزب به آیت اللههاشمی رفسنجانی بود و بعد، از آن کنار کشید، حالا خود را نماینده جریانی می داند که به دنبال ادامه مسیر آیت الله است. 

محمد هاشمی رفسنجانی در حالی خود را داوطلبریاست جمهوری کرده است که معتقد است اصلاح طلبان در این انتخابات دست بالاتر رانسبت به اصولگرایان دارند و می گوید انتخابات پیش رو فضایی سه قطبی را تجربه خواهدکرد. اما به اعتقاد او اصلی ترین رقیب روحانی ابراهیم رییسی است و نه دیگر گزینههای اصولگرا.

او ناراحت بودن خانواده آیت الله هاشمی را از ثبت نام کردنش در انتخابات رد می کندو می گوید حتی «آقا محسن» هم می خواسته در روند ثبت نام، «عمویش» را همراهی کنداما به دلیل ملاقات با مهدی هاشمی این امر میسر نشده است.

هاشمی کنارکشیدنش را از انتخابات نامعلوم می داند و می گوید منتظر روزهای آیندهبرای تصمیم گیری است.

مشروح گفت وگوی محمد هاشمی را با خبرآنلاین درزیر می خوانید؛

***

آقای هاشمی! چند روز دیگر به احراز صلاحیت هازمان باقی مانده است و تقریبا تکلیف جریان های سیاسی درباره انتخابات ریاست جمهوریمشخص است. آرایش سیاسی شکل گرفته در انتخابات ریاست جمهوری را چطور تحلیل می کنید؟

آنطور که در حال حاضر مشاهده می کنیم انتخاباتسه قطبی شده است، در شرایط فعلی چهره های سیاسی ای که در انتخابات نام نویسی کردهاند فضای انتخابات را به سمت قطبی شدن پیش خواهند برد. در حال حاضر اصولگرایان،اصلاح طلبان یا اعتدالیون و احمدی نژادی ها سه قطب اصلی انتخابات را شکل می دهند. حالابستگی به نظر شورای نگهبان دارد که کدامیک از افراد را در صحنه نگه دارد و در آنموقع بیشتر می توان درباره آرایش سیاسی انتخاباتی اظهارنظر کرد.

به نظر شما این سه قطبی بودن، فضای انتخابات را به چه سمتی ببرد؟ منظورم این است کدام قطب دست قوی تر را برای پیروزیدر انتخابات دارد؟
چون بخشی از آرای اصولگرایان و جریان احمدی نژادمشترک است بنابراین آرای همدیگر را تصاحب می کنند چون آراءشان هم پوشانی دارد اماجریان اصلاح طلب و اعتدالی آرای خودشان را دارند و احتمال پیروزی یا ضریب نفوذ جریاناعتدالی بیشتر است.

نماینده جریان اعتدالی که به گفته شما جریانپیروز در انتخابات خواهد بود، حسن روحانی است. در حال حاضر مهمترین رقیب او را درمیان چهره هایی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند را چه کسی می دانید؟
من به نظرسنجی هایی که انجام شده به طور دقیقدسترسی ندارم و این موضوع را نظرسنجی ها مشخص خواهد کرد اما آنچه از پیش بینی هاحاصل می شود این است که ابراهیم رییسی رقیب اصلی حسن روحانی است. اما نمی دانم اینموضوع چقدر با واقعیت میدانی تطبیق دارد.

آقای هاشمی! شما در زمان ثبت نام در انتخاباتریاست جمهوری گفتید که برای ادامه مسیر آیت الله هاشمی پا به این میدان گذاشتهاید. از آنجایی که مسیر آیت الله هاشمی مسیر اعتدال گرایی بوده و کاندیدای اینجریان هم مشخص است، آیا شما آمدنتان را در صحنه انتخابات با اصلاح طلبان اعم ازشورای عالی سیاست گذاری یا اعتدالیون یا شخص حسن روحانی هماهنگ کرده بودید؟

من در زمان ثبت نام گفتم که برای پیگیری آرمانهای آیت الله هاشمی آمده ام و آرمان های ایشان همیشه اعتلای ایران اسلامی، رفاه وآسایش مردم بوده است و بعد اضافه کردم که ما دست کسانی که در این مسیر حرکت میکنند را به گرمی می فشریم و تعامل سازنده با آن ها خواهیم داشت.

من در زمان آمدنهم با عده ای مشورت کردم که هم اصلاح طلب و هم بعضا اعتدالی بودند. اما اینکه اینموضوع با شورای عالی سیاست گذاری هماهنگ شده باشد، نبوده است. من برای ادای یکتکلیف در انتخابات حضور پیدا کردم و آن، نظر آیت الله هاشمی بود که در انتخاباتبهتر است افراد متعدد ثبت نام کنند. نظر ایشان این بود که چند نفر از جریاناعتدالی و اصلاح طلب در انتخابات حضور داشته باشند که در حقیقت به نوعی عرصهانتخابات را برای حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد بیمه کنند. منتهی تا آن زمانی کهمن ثبت نام کردم عرصه انتخابات از طرف جناح اعتدالی یک نفره بود. بعد من همجهانگیری هم ثبت نام کردند.

منظورتان این است که اسحاق جهانگیری در پی نظرآیت الله هاشمی وارد صحنه انتخابات شد؟

آنطور که آقای مرعشی به من گفته است بعد از رایزنی های زیادی که با حسن روحانی دراین زمینه صورت گرفت، بالاخره آقای روحانی راضی شد که اسحاق جهانگیری به میدان بیاید.اما اینکه  حضور او برنامه ریزی شده بودهیا به توصیه کسی دیگر بوده است اطلاعی ندارم. آقای مرعشی به همراه موسوی لاری وحسین کمالی به مدت طولانی با حسن روحانی صحبت کردند و بالاخره رییس جمهور قانع شدهکه معاون اولش در انتخابات نام نویسی کند. خود آقای جهانگیری هم وقتی ثبت نام همینحرف ها را تکرار کرد و گفت که کاندیدای اصلی حسن روحانی است. ادبیاتی که به کاربرد نشان دهنده این بود که جهانگیری مکمل روحانی است و به پیشنهاد اصلاح طلبان بهانتخابات آمده است.

اصولگرایان هم به نظر با داشتن همینایده با حضور بیشتری نسبت به اصلاح طلبان وارد انتخابات شدند. به نظر شما آیاکاندیداهای اصولگرا در صورت تایید شدن به نفع کاندیدای اصلی این جریان که به نظرابراهیم رییسی است کنار خواهند رفت؟

این عرصه، صحنه رقابت است و یک رای هم تاثیرگذار است بنابراین اگر اصولگرایان متعدد باشند آرای آن ها تقسیم خواهد شد ولی اگر یک نفر در صحنه باشد رای آن ها تجمیعخواهد شد و به نفع آن ها است. اما کاملا شفاف نیست که کاندیدای اصلی آن ها چه کسی استاما آنطور که از شنیده ها بر می اید رییسی کاندیدای اصلی این جریان است و به نظرمن بقیه چهره های این جریان هم به نفع او کنار خواهند رفت. البته بعضی ها هم مانندآقای میرسلیم اعلام کرده اند که تا آخر می مانند و کنار نخواهند رفت.

به نظر شما نیامدن سعید جلیلی و مهرداد بذرپاش میتواند در همین راستا به رای آوری ابراهیم رییسی کمک کند؟

اصولگرایان الان به دو گروه تقسیم شده اند.  یک گروه احمدی نژادی ها هستند  و گروه دیگر بقیه اصولگرایان. جلیلی و بذرپاشبیشتر به دلیل تمایل به سمت احمدی نژاد معروف بوده و هستند. بنابراین نبود آن هابه نفع احمدی نژادی ها است نه اصولگرایان دیگر.

یعنی احمدی نژآد حتی می تواند از نیامدنجلیلی و بذرپاش هم استفاده کند...

حضور پیدا کردن احمدی نژاد در عرصه انتخابات باتوجه به توصیه رهبری برای نیامدن او یک مساله ای است که احمدی نژاد را درجامعه باموانعی مختلفی روبرو خواهد کرد. اما در این مورد بهتر است زیاد اظهارنظر نشود چون اینمساله مربوط به رهبری و احمدی نژاد است و در حوزه خودشان باید مورد توجه قراربگیرد.

آقای هاشمی! اگر شما تایید صلاحیت شود تا لحظهآخر خواهید ماند یا به نفع روحانی یا فرد دیگری کنار خواهید کشید؟

این سوال سوال سختی است و بهتر است منتظر آینده بمانیم. اما نمی گویم که وارد صحنهرقابت با بقیه کاندیداها نخواهم شد و بهتر است تا روشن شدن بیشتر صحنه انتخاب صبرکنیم.

در زمان ثبت نام شما گفتید که خانواده آیت اللههاشمی از این موضوع خبر دارند. اما بعد از ثبت نام شما خبرهایی منتشر شد کهخانواده آیت الله از این موضوع بی خبر و حتی از شما ناراحت هستند. این موضوعواقعیت دارد؟

خیر این موضوع واقعیت ندارد. خانواده آیت الله هاشمی خبر داشتند و حتی آقا محسن میخواست همراه من به ستاد بیاید اما چون زمان ملاقات با آقا مهدی بود نتوانست با منهمراهی کند. البته این کار خیلی ضروری نیست که آدم برای ثبت نام لشکرکشی کند وهمیشه بهتر است که ثبت نام ها به ساده ترین روش ممکن صورت بگیرد.

انتخابات هاشمی روحانی احمدی اصلاح اصولگرایان جریان رییسی کاندیدای طلبان اعتدالی خانواده جهانگیری موضوع سیاسی جمهوری بنابراین نژادی خواهند بیشتر ابراهیم دارند ریاست ناراحت باشند مرعشی اسحاق اینکه سیاست تصمیم گذاری هماهنگ بالاخره متعدد توصیه جلیلی بذرپاش رهبری خواهید نیامدن البته میدان همراه تایید تقسیم بیاید واقعیت اعتدالیون ادامه نماینده شورای نویسی آرایش منتظر صلاحیت اصولگرا درباره افراد رفسنجانی ندارم گرفته اینموضوع ملاقات نظرسنجی جریاناعتدالی اظهارنظر اللههاشمی خودشان گفتید