برگزیده ها
عربستان نسبت به حفظ سلامت، امنیت و عزت حجاج ایرانی تضمین داده است

مازندمجلس: عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اعلام وزیر ارشاد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، عربستان تأمین سلامت، عزت و امنیت زائران را در حج تمتع را پذیرفته است.

مازندمجلس:، اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه 30 فروردین) در جمع خبرنگاران و در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح نمایندگان گفت: این جلسه با حضور آقای صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه قاضی عسگر و صالحی امیری گزارش مفصلی درمورد اعزام حجاح ایرانی به بیت‌الله‌الحرام ارائه دادند،‌ خاطرنشان کرد: مطابق همیشه وزارت حج عربستان سعودی نامه‌ای به ایران ارسال کرده مبنی بر اینکه در صورت آمادگی ایران این دولت می‌تواند پذیرای حجاج ایرانی باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخی مکتوب اعلام کرده است که اعزام حجاج همچنان برای ما میسر نیست و ابتدائاً هیأتی باید برای مذاکره با طرف سعودی اعزام شود تا ضمانت‌های لازم برای حفظ سلامت زائران ایرانی و عزت آنان در مراسم حج داده شود.

رنجبرزاده گفت: عربستان سعودی ابتدائاً اعلام کرد که ایران مانند دیگر کشورها حجاج خود را اعزام کند و ما نیز پذیرای آنان هستیم، اما جمهوری اسلامی ایران این موضوع را نپذیرفت و در نهایت عربستان سعودی شروط ما را برای اعزام حجاج پذیرفت.

وی ادامه داد: شروط جمهوری اسلامی ایران برای اعزام حجاج، حفظ سلامت، عزت و امنیت زائران و پرهیز از هر نوع برخورد نامناسب و ناشایست با آنان است؛ چراکه ایران در عربستان سعودی سفارت ندارد، ازاین‌رو این کشور به‌طور حقوقی و نیز کتبی پذیرفت که از موعد ورود حجاج ایرانی به فرودگاه‌هایش تا پایان حضور آنان به‌طور صد درصدی سلامت آنان را ضمانت کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: تنها شرط عربستان سعودی برای زوار ایرانی این بود که مراسم دعای کمیل به دلیل رعایت مسائل امنیتی و خطر داعش لغو شود؛ چراکه نگران بودند مشکلی برای حجاج ایرانی پیش آید، بنابراین تصمیم گرفته شد که دعای کمیل در فضای دربسته همچون سالن‌های هتل‌های محل اقامت زائران قرائت شود و سایر مراسم‌ها ازجمله مراسم برائت از مشرکین همچون گذشته و بدون تغییر انجام خواهد شد.

وی افزود: برگزاری حج عمره منوط به موفقیت‌آمیز بودن برگزاری حج تمتع است؛ حج تمتع واجب است و بدون دلیل شرعی نمی‌توان از برگزاری آن جلوگیری کرد لذا برگزار می‌شود اما برپایی حج عمره در صورت مشروط به پایبندی عربستان سعودی به تعهدات خود در حج تمتع است.

ادامه دارد...

سعودی عربستان ایرانی اسلامی اعزام سلامت مراسم ادامه تشریح جمهوری جزئیات برگزاری زائران رنجبرزاده غیرعلنی ابتدائاً چراکه همچون به‌طور اعلام پذیرفت برگزار رئیسه گزارش امنیت شورای امروز اینکه امیری صالحی پذیرای