برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی، مجری ساخت‌وساز در مصلی تحت نظارت شورای سیاستگذاری مصلی امام خمینی(ره) تهران است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به گزارش مهر با عنوان «بهره برداری هم قطاران آخوندی از اجاره مصلای تهران» جوابیه ای به خبرگزاری ارسال کرده که به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی عسگری

مدیر مسئول محترم خبرگزاری مهر

با سلام و احترام،

بدین وسیله پیرو انتشار مطلبی در خبرگزاری مهر عنوان «بهره‌ برداری هم‌قطاران آخوندی از اجاره مصلای تهران» در تاریخ جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ با شناسهٔ خبر ۳۹۵۱۱۷۳ بنابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری ها جوابیه زیر ارسال می‌شود که خواهشمند است دستور مقتضی را برای انتشار جوابیه در گروه و بخشی که خبر اولیه درج شده بود را صادر فرمایید.

یادآوری می‌شود در تبصره ۴ ماده مذکور تصریح شده است که «اقدامات موضوع این ماده و تبصره های آن نافی اختیارات شاکی درجهت شکایت به مراجع قضایی نمی باشد.» و این حق پیگیرد قضایی برای وزارت راه وشهرسازی محفوظ است.

خبرگزاری مهر در مطالب مورد اشاره، آورده است که « وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و ساز ساختمان های عمومی، از شفاف سازی وضعیت پروژه مصلای تهران طفره می‌رود و سالن‌های آن را برای برگزاری نمایشگاه‌ها اجاره می‌دهد.» که محتوای ارائه شده کذب محض بوده و ناشی از نداشتن اطلاعات حداقلی در خصوص مدیریت و بهره‌برداری از مصلای امام خمینی (ره) می تواند باشد و تنها تصورات نویسنده و نه مستندات حداقلی به عنوان یک مطلب خبری در معرض عموم قرار گرفته که البته در سال‌های همکاری وزارت راه و شهرسازی با این خبرگزاری تاکنون انتظار چنین محتوایی بی سابقه بوده است و یقین داریم با تدبیر مدیریت این موضوعات تکرار نخواهد شد.

در زیر برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی شفاف موارد زیر توضیح داده شده است.

۱) مجموعه بزرگ مصلی امام خمینی (ره) دارای دو بخش بهره بردار و عمرانی است که در رأس این دو شورای سیاستگذاری مصلی امام خمینی(ره) قراردارد که سیاستها واهداف را تعیین و ابلاغ می‌کند. در این مجموعه سازمان مجری ساختمانها وتأسیسات دولتی و عمومی وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۸۵ برابر مصوبه هیأت محترم وزیران در خصوص انجام عملیات عمرانی پروژه مذکور با بکارگیری مشاورین وپیمانکاران برابر قوانین اقدام کرده است و تاکنون توانسته است پیشرفت ۴۸ درصدی را طی سنوات گذشته در بخش هسته مرکزی مصلی که پیچیده ترین سازه در حال حاضر دارد، رقم بزند۰ در نتیجه سیاست‌گذاری و بهره برداری که شامل موارد انتفاعی و غیرانتفاعی می‌شود در حوزه مسئولیت‌ها و اختیارات وزارت راه و شهرسازی نبوده و نیست و نسبت دادن عملکرد این بخش‌ها به وزارت راه و شهرسازی کذب محض است.

۲) بر اساس نظام بودجه بندی کشور و فرآیندهای تخصیص منابع مالی، میزان بودجه پیشنهادی و مورد نیاز، بودجه عمومی مصوب مجلس و میزان تخصیص بودجه تفاوت وجود دارد.

۳) به عبارت دیگر ممکن است طی یکسال فقط بخشی از مبلغ پیش بینی شده به پروژه اختصاص یابد که در خصوص مصلی نیز به عنوان مثال در سال ۱۳۹۵ بودجه تعیین شده ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است که فقط ۲۰ میلیارد تومان آن به صورت ریالی و۵۰ میلیارد آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است. که به طور طبیعی انجام کار متناسب با اعتبار پیش می‌رود و همگان بر توان پیمانکار و اجرایی مهندسان و نخبگان ایرانی در انجام پروژه‌های عمرانی اتفاق نظر دارند.

۴) ای کاش نویسنده محترم با دانش وآگاهی قلم میزد تا حاصل آنچه نوشته ، نادیده انگاشتن زحمات فرزندان این مرز وبوم در احداث بناهایی که هریک از آنها اثری ماندگار در معماری معاصر کشور هستند، نباشد۰

۵) سازه ها و ساختمانها بر اساس درجه اهمیتشان از دوره عمر مفید و بهره برداری برخوردار هستند و بر اساس قوانین، مقررات و استانداردهای بین‌المللی و علمی ساخته می‌شوند.  حال سوأل اینجاست چه کسی یا کدام نهاد، مسئول تشخیص میزان فرسودگی بناهایی است که احداث شده‌اند ؟ و براساس کدام مدرک مستند میتوان باورکرد چنین سازه‌ای با این اهمیت بنابر ادعای خبرگزاری مهر به این زودی به پایان عمر خود رسیده است؟ و انتشار این مطالب بدون استناد و غیر دقیق با توجه به حضور خیل عظیم مردم در مناسبتها و اعیاد مختلف در این فضا، آیا جزء «مشوش نمودن اذهان عمومی» می تواند تعبیر دیگری داشته باشد؟

۶) موضوعی دیگری که متأسفانه خبرگزاری مهر آن را اجرا نکردن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی یاد کرده است موضوع واگذاری اجرای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) به شهرداری تهران است. در حالی که خود شهردار تهران بگفته‌ خبرگزاری مهر از واژه رهنمود استفاده کرده است، چگونه خبرنگار این خبرگزاری مطلب اینستاگرام شهردار تهران را فرمان مقام معظم رهبری تلقی کرده و وزارت راه و شهرسازی را به اجرا نکردن آن متهم می‌کند. آیا می‌توان پروژه‌ای را با این عظمت به صرف مطلبی که در اینستاگرام فردی نقل می‌شود، بدون طی شدن مراحل قانونی تحویل نهادی دیگر داد؟ آیا می‌توان تصور کرد وزارت راه و شهرسازی فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مصلی را مسکوت بگذارد و سایر نهادهای نظارتی مانند شورای سیاستگذاری مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) سکوت کنند؟

سیدقاسم بی نیاز

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی

خبرگزاری وزارت شهرسازی تهران مصلای عنوان بودجه عمومی خمینی برداری انتشار تخصیص میلیارد میزان عمرانی پروژه محترم رسانی اطلاع فرمان اجاره جوابیه می‌توان ساختمانها برابر شورای تعیین رهبری سیاستگذاری می‌کند قوانین بناهایی نکردن احداث تومان شهردار دیگری اینستاگرام می‌رود مسئول مطلبی بنابر تبصره ارسال آخوندی پیشرفت درصدی خبرنگار ارتباطات مذکور موضوع تواند نویسنده تاکنون موارد مدیریت حداقلی اختیارات قضایی مطالب مجموعه