برگزیده ها
بهمنی به تعداد تمام ابیات خوبش متولد شده / ۷۵ سال را صرف جاودانگی کرد

مازندمجلس: جشن ۷۵ سالگی محمد علی بهمنی روز گذشته در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد و در آن هنرمندان و ادیبان از این شاعر پرآوازه ایرانی گفتند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، بیست و دومین نشست صمیمانه هنرمندان به مناسبت زادروز استاد محمدعلی بهمنی با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چهره‌های برجسته ادبی چون علی موسوی‌گرمارودی، مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، جواد محقق، محمد سریر، فاضل نظری، امیرحسین سمیعی و جمعی از دوست‌داران فرهنگ و هنر عصر سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، به عنوان سورپرایز و شگفتانه «آیه بهمنی» دختر استاد محمدعلی بهمنی وارد سالن شد و در میان تشویق حاضران برای تبریک تولد پدرش، دست او را بوسید.

گویی نام او را در تاریخ ادبیات خوانده‌ایم

نخستین سخنران این برنامه مصطفی محدثی خراسانی بود. او سخنرانی خود را با دو بیت از اشعار خودش آغاز کرد: رسیدی و پر و بال فرشته‌ها وا شد / شب از کرانه هستی گذشت و فردا شد / به یمن نام بهارآور تو ای خورشید / گره زکار فرو بسته زمین وا شد

وی در سخنان کوتاهی تولد استاد بهمنی را تبریک گفت: سالروز تولد استادم، وجود نازنین و زلال محمدعلی بهمنی که تولد طراوت، مهر، روشنی و خرد است را تبریک می‌گویم. نام پر طنین محمدعلی بهمنی آنقدر در جان ما زمزمه شده که فکر می‌کنیم این نام را در تاریخ ادبیات خوانده‌ایم. نامی که به تکرار این سال‌ها در هر کجا که فضایی از مهر، معلمی و خردمندی است حضور و درخشش دارد.

وی در پایان یک دو بیتی را تقدیم به استاد بهمنی کرد: گرچه شاعر شنیدنی باشد، بهتر آن است دیدنی باشد/ در یکی این دو گر شود مجموع، شک ندارم که بهمنی باشد

همه تولدهایت مبارک

مرتضی امیری اسفندقه دیگر سخنران این مراسم بود. اسفندقه با اشاره به اینکه شاعر تنها یکبار متولد نمی‌شود، گفت: همه هنرمندان خودشان درک کرده‌اند که بعد از هر شعر انگار خودشان متولد شده‌اند. مانند این بخش از شعر مولوی که: «زادن اولم بشد، زاده عشقم این نفس/ من به خودم زیادتم، زان که دوبار زاده‌ / مانند طفل اندر شکام، من پرورش دارم به خم / یک بار زاید آدمی، من بارها زاییده‌ام» استاد محمدعلی بهمنی نیز به تعداد تک تک ابیات خوبشان یک بار دیگر متولد شده‌اند، همه تولدهایشان مبارک.

وی در پایان قطعه‌واره‌ای را که برای تولد استاد محمدعلی بهمنی سروده بود، برای او و دیگران حاضران خواند:

تو شاعری نه شعری، شعری زلال و روشنشعری که سبز و سرخوش چون داربست تاک است

گفتم زلال و روشن اما نه زخمی و زار

گفتم که سبز و سرخوش، اما نه دردناک است

شعری که چهار عنصر در آن رفیق دیرین

شعری که آب و آتش شعری که باد و خاک است

شعری که هیچ ترسی از هیچ کس ندارد

از دوست هرکه پر شد از دشمنش چه باک است

شعری شبیه دریا سرشار از تلاطم

شعری که بی قرار است شعری که سینه چاک است

شعری جلیل و جذاب، شط جمیل مهتاب

شعری که بس که زیباست، آیینه‌اش هلاک است

چشم جهان به رویت وا شد، ترانه گل کرد

روز تولد تو میلاد عشق پاک است


تا شاعران در انزوا نمانند

استاد علی موسوی‌گرمارودی دیگر سخنران این مراسم بود. او که دوستی دیرینی با محمدعلی بهمنی دارد بخشی از یادداشت خود در مقدمه کتاب «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» را برای حاضران خواند. وی در این یادداشت به نیمایی بودن و امروزی بودن غزل‌های بهمنی اشاره کرد. وی در پایان سخنان خود با تقدیر از برگزارکنندگان این محفل گفت: برگزاری چنین محافلی باعث می‌شود که هنرمندان در انزوای خود نمانند، نیرو و انگیزه بگیرند.

در پایان سخنان او حاضران برای تبریک ۷۷ سالگی استاد موسوی گرمارودی او را مورد تشویق قرار دادند.

داعش زمانی به وجود می‌آید که ارتباط جامعه با هنر قطع شود

رسول نجفیان نیز برای تبریک تولد استاد بهمنی روی صحنه رفت و با تقدیر از برگزاری این مراسم گفت: وجود انسان‌هایی که مثمر ثمر هستند در جامعه، که مهربانی می‌بخشند، همچون انوار الهی همه جا را روشن می‌کنند. اینکه در جامعه خشونت بالا می‌رود و گروه‌های تروریستی چون داعش سر بلند می‌کنند به این دلیل است که آن جامعه از هنر و معنویت خالی شده است.

وی با بیان خاطره‌ای از لذت بی حد یک راننده تاکسی از یکی از اشعار محمدعلی بهمنی که توسط علیرضا قربانی خوانده شده بود گفت: این لذت‌ها و این انرژی‌ها تا آخر تاریخ می‌ماند.

ارتباط اشعار بهمنی با موسیقی امروز

محمد سریر آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان ایرانی نیز برای تبریک گفتن به استاد بهمنی روی صحنه حاضر شد. وی با اشاره به رفاقت ۵۰ساله با استاد بهمنی گفت: سال ۵۵ شعری از او به دست من رسید که جایی منتشر نشده بود «دل من یه روز به دریا زد و رفت» این شعر چنان روی من تاثر گذاشت که با وجودی که تنها چند روز در ایران بودم و در حال مهاجرت، قطعه‌ای را برای آن نوشتم و به دوستان سپردم که کسی این اثر را بخواند. البته بعد از بازگشت با سختی فراوان و چند سال بعد توانستم آن نسخه را پیدا کنم.

وی با اشاره به استفاده بسیاری از هنرمندان موسیقی از اشعار بهمنی گفت: اشعار بهمنی هم از نظر تصویرسازی و هم از نظر روانی و عمق به گونه‌ای هستند که به خوبی می‌توان آن را به زبان موسیقی بیان کرد. تصویرسازی که ما را به یاد شاعران برجسته پیشین می‌اندازد و روانی و عمقی که می‌تواند به سادگی معنا اشعار را به مخاطب امروزی بیان کند.

دکتر سوگل مشایخی حافظ پژوه نیز در ادامه شعری را با این مطلع تقدیم به استاد بهمنی کرد:

پُرم از شعر ولی واژه ندارم استاد، که بزرگی شما را بسرایم استاد

کاخ و دربار ندارید که مداح شوم، به چه سبکی دل خود را بنگارم استاد

بهمنی، اسطوره شاعران نسل جدید است

فاضل نظری دیگر سخنران این جمع بود. وی با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: چه بهانه‌ای از این بهتر که برای تولد محمدعلی بهمنی عزیز که خیلی‌ها او را دوست دارند و این جمع، بخشی از خیل بسیارانی هستند گرد هم جمع شویم.

وی با اشاره به تاثیر اشعار محمدعلی بهمنی بر خود و شاعران نسل جدیدتر گفت: ما که نوجوانی‌هایمان را با اشعار بهمنی سپری کرده‌ایم، هنوز هم گاهی دلمان برای خودمان تنگ می‌شود. خیلی از خلوت‌های ما اشعار ایشان رقم خورد؛ من و هم نسلان من آقای بهمنی را یک اسطوره می‌بینیم.


۷۵ سال را صرف جاودانگی کرد

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز برای تبریک تولد استاد بهمنی روی سن حاضر شد. صلاحی در ابتدا غزلی از بهمنی خواند و از او خواست تا زمان سخنرانی خود، مخاطب این شعر را مشخص کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین تولد ماه گفت: برای ما افتخار بزرگی است که در قالب «تولد ماه» هر ماه به تقدیر از یکی از بزرگان هنر می‌پردازیم. تلاشمان این بوده که از تمام جلوه‌های هنر، هنرمندی را برگزینیم، گرچه این سالن کوچک برای تجلیل از هنرمندان بزرگ حقیر است اما این بهانه برای همه ما یک یادآوری است.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به گذر ۷۵ سال از عمر استاد بهمنی گفت: بزرگانی چون بهمنی، نباید نگران عمر رفته باشند چرا که این عمر صرف ترویج مهر و ادب و خرد شده است. پس این عمر نرفته است، بلکه به جاودانگی شما منجر شده است. این ۷۵ سال صرف جاودانگی شده است.


شعرهایم را برای همسرم می‌گویم

آواز خوانی قاسم رفعتی خواننده آواز سنتی مقدمه حضور محمدعلی بهمنی شد. استاد بهمنی در میان تشویق علاقه‌مندانش روی صحنه حاضر شد. او در ابتدا با تقدیر از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: مهر این سازمان به من و به بسیاری از هنرمندان دیگر اتفاقی نیست که یک بار بیافتد و دیگر تکرار نشود، اگر به پیرامون خود نگاه کنیم می‌بینیم یک حرکت در جریان و همیشگی است.

وی در پاسخ به پرسش رییس سازمان درباره مخاطبان شعرهایش گفت: من همه شعرهایم را برای همسرم می‌گویم. چه آنجایی که به او اشاره کرده‌ام، چه جایی که نه. شوخی‌ها و دلخوری‌هایمان هم در همین قالب است. او مدیر انتشارات چیچیکا و ناشر بیشتر آثار من است.

بهمنی ادامه داد: ما ۶ فرزند داریم، یک پسر و پنج بانو. من حتما که پدر شایسته‌ای برایشان نبودم اما بسیار دوستشان دارم و در عالم دوستی عاشقشان هستم و خوشحالم که یکی از آنها امروز در این جمع حضور دارد.


در بخش پایانی این برنامه، کیک تولد ۷۵ سالگی استاد محمدعلی باحضور دخترش «آیه بهمنی» بریده شد.
بهمنی استاد محمدعلی اشعار اشاره تبریک هنرمندان تقدیر جامعه شاعران پایان مراسم حاضران استشعری سخنران فرهنگی متولد جاودانگی شهرداری تهران دومین برگزاری خواند سخنان موسیقی ادامه اسفندقه تاریخ تشویق مخاطب ابتدا برگزارکنندگان امروزی امروز مقدمه بسیاری روانی سالگی یادداشت شعرهایم بزرگی اسطوره ارتباط همسرم می‌بینیم تصویرسازی تقدیم امیری مصطفی محدثی خراسانی موسوی‌گرمارودی برجسته تعداد ابیات صلاحی ادبیات برنامه خودشان شده‌اند مانند سرخوش اینکه ندارم سخنرانی می‌گویم تکرار دوستی