برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور با بیان اینکه اگر به وضعیت دریاچه ارومیه نرسیم‌ تمام تمدن و آبادی ما را از بین می‌برد، گفت: اگر به فکر ‌دریاچه ارومیه نباشیم مصیبت‌ها ده‌ها برابر می‌شود.

مازندمجلس: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در نشست ویژه ستاد بحران آذربایجان شرقی که در تالار جمهوری استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هدف اصلی این سفر، ابراز تسلیت و همدردی نسبت به آسیب‌دیدگان حادثه بود، اظهار داشت: این حوادث در استان‌های مجاور در حد کمتری بود ولی متاسفانه‌ تعداد افراد جان باخته و خسارات در آذربایجان شرقی بیش از سایر استان‌ها‌ست.
به گزارش نامه نيوز، وی با تاکید بر اینکه از طرف ملت و دولت ایران به مردم آذربایجان اعلام کردیم که همواره در کنار مردم هستیم، افزود: این ملت حق بزرگی بر انقلاب، کشور و عظمت ایران در تاریخ دارد.
رئیس جمهور به نقش آذربایجان در مشروطه و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر 29 بهمن 1356 نبود نمی‌دانیم انقلاب اسلامی ایران به زودی به پیروزی می‌رسید یا نه؟ ضمن اینکه در سال 57 هم مردم بسیار سریع مشکلات را حل کردند.
وی با بیان اینکه همه جا مردم آذربایجان امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند، ابراز داشت: این مردم شایسته قدردانی بیش از این است، ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم فرزند این دیار است و باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد.
روحانی با اشاره به اینکه در این استان همه مدیران و نماینده ولی فقیه در استان هماهنگی خوبی دارند، تصریح کرد: این استان مدیران و نیروهای مسلح شایسته‌ای دارد که نه تنها در این حوادث، بلکه در همه صحنه‌ها به خوبی عمل کردند.
وی با تاکید بر اینکه این حادثه هشداری برای همه ماست، گفت: در طول تاریخ همه بشریت با بلایای طبیعی مواجه شده و توأم با حوادث بوده ‌‌اما خود حادثه امتحان برای همه ماست که باید در برابر خداوند و تاریخ و ملت از آن امتحان به خوبی خارج شده و وظیفه خود را انجام دهیم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه درجه احساس مسئولیت و تعاون و امر به معروف ما در چنین حوادثی مشخص می‌شود، افزود: تمام نیکی‌ها معروف بوده و به عنوان وظیفه‌ای برای همه ما‌ست و مسئولیت سخت و سنگینی بر عهده داریم.
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه اگر وظایف خود را نسبت به طبیعت انجام ندهیم، طبیعت به ما جواب خواهد داد، خاطرنشان کرد: ممکن است رودخانه‌ها خشک شده و یا بستر رودخانه آب کم شده باشد ولی باید برای هر حادثه‌ای خود را آماده کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه سیل اخیر بی‌سابقه بود، تصریح کرد: اگر لایروبی برای دریاچه ارومیه نبود، مصیبت ما ده‌ها برابر بود، ضمن اینکه اگر به فکر خود دریاچه ارومیه نباشیم حوادث تلخ دیگری داریم و در برابر همه طبیعت مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.
وی با بیان اینکه اگر به وضعیت دریاچه نرسیم و خشک شود، تمام تمدن و آبادی ما را از بین می‌برد، گفت: اگر این لایروبی و سدها نبودند، دریاچه هم از آب بی‌نصیب می‌بود و روستاهای بسیار زیادی آسیب می‌دید.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید خود را برای حوادث دیگر آماده کرده و آنچه که لازم است برای سلامت خود و کشور آماده کنیم، ادامه داد: دیدن خانواده‌های داغدار بسیار تلخ است و غم بزرگی است که برادری و محبت و همدلی تسکین دهنده آلام داغداران است.
روحانی با اشاره به اینکه ‌علاوه بر شناخت حادثه، تاثر را عمومی کرد، ابراز داشت: مردم بسیار خوبی داریم و با این وحدت است که در برابر دشمنان منطقه و... امنیت ما را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه همه ما نسبت به هم احساس مسئولیت و دلسوزی داشته باشیم، گفت: باید خوبی ها را ترویج کنیم. در تبریز و استان گدای و معتاد متجاهری وجود ندارد که این بسیار مهم است و از مصادیق امر به معروف و نیکی ها است و باید همدیگر را به خوبی ها دعوت کنیم.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه خدا نکند فردی شب وارد خانه شود و در برابر خانواده خجالت بکشد، تصریح کرد: شاید فقر ندیده‌ها نفهمند، ولی فراز و نشیب‌دیده‌ها می‌دانند که چقدر سخت است، لذا باید به فکر همسایه‌ها باشیم و اسلام هم بر این امر تاکید دارد، باید کمک کرده و دست همدیگر را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه باید در حوادث زودتر بفهمیم و زودتر اطلاع‌رسانی کنیم، ابراز داشت: هواشناسی، دستگاه‌های ارتباط‌ جمعی و امدادرسانی اگر نباشند شرایط بسیار بدتر است، اگر روزنامه و صداوسیما نباشد و فضای مجازی نباشد از کجا می‌توانیم اطلاعات لازم را برای پیشگیری از حوادث و... داشته باشیم؟
روحانی با بیان اینکه وسایل ارتباط جمعی با وجود اینکه خطراتی برای جوانان ما دارد، دنیای بزرگی را باز کرده است، ادامه داد: فضای مجازی مانند چاقوست که اگر مواظب نباشیم فضای مجازی دست ما را خواهد برید و جوانان ما هوشیاری پیدا کنند، با این وسایل ارتباط جمعی است که تحول زیادی در دنیا به وجود آورده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی می‌گویند روستاها اینترنت لازم ندارد، تاکید کرد: روستای امروز با روستایی که فقط آب و برق می‌خواست متفاوت است، روستایی باید از علم و ارتباطات بهره‌مند بوده و دسترسی داشته باشد، مثلاً در سیل که من در کودکی دیده‌ام، اگر کسی متوجه شود که سیل می‌آید به روستای پایین‌دستی اطلاع دهد از بسیاری از تلفات پیشگیری می‌کند و باید از این وسایل برای کاهش خسارات استفاده کرد و گسترش داد.
این مقام ارشد قوه مجریه، با بیان اینکه بنیاد مسکن وظیفه سنگینی در حوادث دارد و تاکنون هم به خوبی عمل کرده است، گفت: سرعت عمل بسیار مهم است، در خانواده جان‌باختگان سیل که سرپرست ندارند باید مسکن بسازیم و دولت همه مخارجش را بر‌عهده می‌گیرد ولی برای خانواده‌هایی که دارای سرپرست هستند، دولت کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ما باید در جبران خسارت، فوری وارد عمل شویم، ادامه داد: در خسارت کشاورزی که 18 هزار هکتار مزرعه و 4 هزار هکتار باغات از بین رفت، وقتی سیل و گل و لای باشد، کشاورزی بسیار تحت تأثیر است، همه زندگی روستایی کشاورزی است و باید کمک کنیم و مشکلات را حل کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه امور زیربنایی هم دولت به سرعت وارد عمل می‌شود، ابراز داشت: از امدادرسانان بسیار ممنونیم و در این حادثه به سرعت وارد عمل شدند.
وی وضعیت هلال احمر امروزی را بسیار بهتر از هلال احمر سال‌های گذشته دانست و افزود: هلال احمر امروز وضعیت بهتری دارند و انبارهای استان‌ها مجهز شده‌اند، بالگردها افزایش یافته و آمادگی لازم را برای حوادث دارند.
اینکه بسیار اشاره حوادث برابر روحانی تاکید حادثه آذربایجان ابراز دریاچه مجازی استان ادامه جمهور باشیم مسئولیت تصریح معروف امتحان وسایل روستایی وضعیت آماده طبیعت کشاورزی داریم دارند نباشیم بزرگی افزود ارومیه انقلاب اسلامی امروز تاریخ ده‌ها نباشد زودتر ارتباط پیشگیری سرپرست خسارت هکتار خانواده می‌کند روستای جوانان زیادی هستیم مجریه سنگینی احساس مدیران وظیفه خسارات جمهوری مانند ندارد مشکلات مواظب لایروبی همدیگر