برگزیده ها
مازندمجلس: دولت دونالد ترامپ پس از تضعیف داعش، به دنبال ایجاد حکومت‌های محلی و کنار زدن رئیس‌جمهور سوریه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی الاخبار نوشت: در حالی که مسکو در تلاش برای از سرگیری مذاکرات آستانه و پس از آن تثبیت آتش‌بسی است که در ماه های اخیر بارها نقض شد، اخباری که از آمریکا به گوش می رسد به این موضوع اشاره دارند که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نقشه ای بلندمدت را در سوریه طراحی کرده که هدف آن در نهایت کنار زدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از سمتش است.
برخی رسانه های آمریکایی اعلام کردند راهبرد رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه به سه مرحله تقسیم می شود؛ مرحله اول بر تضعیف داعش، مرحله دوم بر محقق ساختن ثبات و ایجاد مناطق امن و حکومت های خودمختار  و مرحله سوم بر تضمین انتقال سیاسی که به رفتن بشار است بیانجامد، تاکید دارند.

توجه به اولویت نبرد علیه گروه تروریستی داعش بدون نگاه به تغییر نظام حاکم در سوریه از طریق دخالت نظامی مستقیم، در اظهارات برخی از مسئولان آمریکایی در روزهای آخر کاملا آشکار شد، به گونه ای که هربرت  مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره کرد   کشورش قصد اعزام نیروهای زمینی بیشتری به سوریه را ندارد  در حالی که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که اولویت کنونی واشنگتن «شکست دادن داعش» است.
الاخبار در ادامه گزارش داد: مسئولان آمریکایی افزودند که پس از شکست دادن داعش با محدود کردن خطر آن، دولت آمریکا تلاش خواهد کرد برای رسیدن به آتش بس، بین نیروهای دولت و مخالفان میانجیگری کند. همچنین با توجه به اینکه مرحله سوم شامل کنار رفتن بشار اسد است، برای رسیدن به این امر چند پیشنهاد مطرح شده است. بر این اساس،  این امکان وجود دارد که به موجب قانون اساسی جدید، انتخاباتی برگزار شود که از در آن از نامزد شدن بشار اسد جلوگیری شود. احتمال سومی نیز وجود دارد و آن استفاده از حربه تهدید بشار اسد به اجرای محاکمه‌هایی علیه وی است. تهدید به محاکمه و ارائه پیشنهاد تبعید به مکانی امن در خارج از سوریه، مثلا ایران یا روسیه، ممکن است راه حلی پذیرفتنی باشد. مسئولان آمریکایی همچنین گفتند رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابلاغ کرده است که کنار رفتن داوطلبانه اسد بهترین راه برای آمریکاست.
سوریه آمریکا مرحله آمریکایی ترامپ مسئولان روسیه جمهور همچنین نیروهای پیشنهاد تهدید خارجه دونالد تضعیف اولویت دارند اشاره گزارش رئیس‌جمهور تاکید ایجاد الاخبار