برگزیده ها
مازندمجلس: رهبران عربستان سعودی بیش از سی میلیارد دلار به عنوان کمک‌های مالی به مصر دادند و این رهبران بر این باورند که رهبران مصر به شکل گسترده ای در جنگ علیه یمن به ویژه با اعزام نیروهای زمینی مشارکت می‌کنند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: سرلشکر« احمد عسیری»مشاور وزیر دفاع عربستان از سخنان خود که در آنها گفته بود که مصر پیشنهاد اعزام نزدیک به 40 هزار نظامی‌برای مشارکت در جنگ یمن را داده است، عقب نشست و گفت که این پیشنهاد هیچ ربطی به جنگ یمن ندارد بلکه در چارچوب پیشنهادی بوده است که به اتحادیه عرب درباره تشکیل نیروی عربی مشترک برای دخالت در نزاع‌ها در کشورهای عربی به شکل کلی داده شد.

این عقب نشینی توسط سرلشکر عسیری پس از آن رخ داد که یک منبع مسئول مصری به طور کامل سخنان عسیری را تکذیب کرد و تاکید کرد که مشارکت مصر در جنگ یمن مختصر به هواپیماها و کشتی‌های جنگی می‌شود. این منبع با بیان چنین سخنانی در این زمینه آن هم در زمانی که روابط مصر و عربستان بهبود پیدا می‌کند و در آستانه سفر رسمی«عبدالفتاح السیسی» به ریاض برای پاسخ به دعوت پادشاه عربستان سعودی که در حاشیه نشست اتحادیه عرب در امان در اواخر ماه مارس گذشته از وی دعوت به سفر به ریاض کرد ، ابراز تعجب کرد.ریشه‌های اصلی اختلاف‌های مصر و عربستان از نظر ما به پاسخ رد دولت مصر به درخواست‌های عربستان سعودی برای اعزام نیروهای زمینی مصر برای جنگ در یمن در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است.

رهبران عربستان سعودی بیش از سی میلیارد دلار به عنوان کمک‌های مالی به مصر دادند و این رهبران بر این باورند که رهبران مصر به شکل گسترده ای در جنگ علیه یمن به ویژه با اعزام نیروهای زمینی مشارکت می‌کنند.آن چه درباره روابط مصر و عربستان انطباق دارد درباره روابط عربستان و اردن نیز انطباق دارد. پادشاه اردن نیز با اعزام نیروهای ویژه اردنی به یمن بنابر درخواست عربستان سعودی مخالفت کرد زیرا وی به عنوان یک نظامی‌به خوبی درک می‌کند که پیروزی در این جنگ بسیار دشوار است. علاوه بر آن یک مسئله دینی وجود دارد که از اذهان بسیاری به دور مانده است و آن اینکه حوثی‌ها«هاشمی» هستند یعنی از اهل بیت پیامبر.اعزام هر گونه نیروی مصری برای جنگ در جبهه‌های خارج از اراضی مصر برای ارتش مصر خط قرمز به شمار می‌رود و این نهاد نظامی‌همچنان به یاد دارد که بیش از 20 هزار نظامی‌را در جنگ یمن در دهه شصت از دست داد؛ جنگی که باعث فرسایش مالی و انسانی برای چندین سال شد و این فرسایش در شکست سال 1967 نقش برجسته ای بازی کرد.سخنان سرلشکر عسیری نمک زیادی روی زخم روابط عربستان و مصر که هنوز التیام پیدا نکرده است، ریخت و ما در این جا درباره شفای کامل سخن نمی‌گوییم. مسئله حاکمیت بر دو جزیره«تیران» و «صنافیر» که به شدت مورد توجه مردم مصر است همچنان مانعی در مسیر بهبودی روابط مصر و عربستان به شمار می‌رود.

در همه احوال، این سخنان، جنگ یمن و بن بستی که ائتلاف عربی عربستان در یمن از آن رنج می‌برد را بار دیگر رسانه ای کرد. پیروزی در این جنگ روز به روز پرهزینه تر و احتمال خروج از آن با خسارت‌ها و تلفات کمتر تقریبا ممکن نیست.سودان نیروهای زمینی برای جنگ در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعزام کرد و برای نخستین بار اذعان کرد که پنج نظامی‌اش از جمله چند افسر کشته و بیست نظامی‌دیگرش نیز زخمی‌شدند؛ امری که بخش عمده ای از مردم سودان را به خشم آورد.

کشته شدن یک نظامی‌مصری در یمن دارای پیامدهای خطرناکی در میان مصری‌ها است که همچنان از فاجعه کشته شدن نیروهای شان در یمن در دهه شصت رنج می‌برند و بی تردید عبدالفتاح السیسی و فرماندهان نظامی‌اش از این حساسیت به خوبی خبر دارند و از تکرار همان فاجعه به هر اندازه که حجم کمک‌های عربستان سعودی در مقابل اش باشد، اجتناب می‌کنند.
عربستان سعودی اعزام نیروهای رهبران روابط زمینی درباره سخنان عسیری مشارکت عنوان چارچوب کمک‌های سرلشکر ائتلاف مسئله پیروزی انطباق رهبری فاجعه می‌رود نظامی‌اش همچنان سودان فرسایش اتحادیه گسترده باورند دادند میلیارد پیشنهاد نیروی السیسی عبدالفتاح می‌کند پادشاه