برگزیده ها

مازندمجلس: اردوغان در این گفتگو درباره بسیاری از مسائل از جمله روابط ترکیه با ایران، جنگ با داعش، وضعیت کُردها در سوریه و روابط ترکیه با اتحادیه اروپا سخن گفت.

مازندمجلس: رئیس جمهور ترکیه ایران را به در پیش گرفتن سیاست قوم‌گرایانه متهم کرد و گفت: ایران سیاست ملی‌گرایی فارسی را در پیش گرفته است که این سیاست منجر به درد و رنجی شده است که ترکیه آن را حس می‌کند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه "الجزیره" که روز گذشته 30 فروردین‌ماه از این شبکه پخش شد به این مطلب اشاره کرد.

وی در این گفتگو درباره بسیاری از مسائل از جمله روابط ترکیه با ایران، جنگ با داعش، وضعیت کُردها در سوریه و روابط ترکیه با اتحادیه اروپا سخن گفت.

اردوغان به مصداق رفتارهای ملی‌گرایانه ایران اشاره‌ای نکرد و منظورش از دردی که ایران برای ترکیه ایجاد کرده است را شرح نداد.

به نظر می‌رسد که منظور وی حمایت ایران از دولت سوریه است؛ زیرا مهمترین پرونده منطقه‌ای مورد اختلاف میان ایران و ترکیه مسئله سوریه است.

اردوغان با اشاره به اینکه کسی برای وحدت سرزمینی سوریه اهمیت قائل نیست اعلام کرد که باید به وجود یگان‌های دفاع خلق کُردها در شمال سوریه پایان داد.

وی درباره وعده‌های اوباما درباره حل مسئله سوریه گفت که اوباما وی را فریب داده بود و تاکید کرد که ما مطمئن هستیم که سیاست آمریکا تغییر خواهد کرد.

اردوغان درباره عراق نیز گفت: آنچه در عراق اتفاق می‌افتد مایه ناراحتی ماست و ترکیه با این اوضاع بر اساس قومیت و مذهب برخورد نمی‌کند.

وی همچنین به نیروهای داوطلب جنگ با داعش در عراق (حشد شعبی) تاخت و گفت: پارلمان عراق علی رغم اینکه حشد شعبی یک سازمان تروریستی است از آن حمایت می‌کند.

اردوغان درباره نتایج همه‌پرسی اخیر گفت: اصلاح قانون اساسی به خاطر شخص اردوغان نیست بلکه برای هر رئیس جمهوری است که ملت ترکیه در آینده انتخاب خواهد کرد.
ترکیه اردوغان سوریه سیاست درباره اوباما روابط کُردها اینکه مسئله حمایت می‌کند فارسی ملی‌گرایی گرفته جمهور گفتگو اشاره