برگزیده ها
رانت‌خواری و فساد زنان محدودتر از مردان است/ زنان باید در مقدرات اصلی کشور مداخله کنند

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تجربه نشان داده است هرکجا زنان در عرصه مدیریت فعالیت و حضور داشتند، به همان میزان رانت‌خواری و فساد محدودتر بوده است و زنان در سایه سلامت اقتصادی بیشتری هستند.

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تجربه نشان داده است هرکجا زنان در عرصه مدیریت فعالیت و حضور داشتند، به همان میزان رانت‌خواری و فساد محدودتر بوده است و زنان در سایه سلامت اقتصادی بیشتری هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژادبهرام در نشست چرایی حضور زنان در مدیریت شهری که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان اینکه ما نگران کم بودن سهم زنان در عرصه‌های مدیریتی و به دنبال سهم‌خواهی بیشتر نیستیم، گفت: ما بر الزام حضور زنان در مدیریت شهری و حضور آنها در عرصه سیاستگذاری و اجرایی تاکید داریم.

نمی‌توان انتظار داشت که فقط یک گروه بر یک شهر تصمیم‌گیری کنند

او با طرح پرسش‌هایی درباره شهر تهران اظهار داشت: آیا شهر تهران تنها یک شهر آسیب زده است؟ آیا شهر تهران به دلیل حضور سفارتخان‌ ها یک شهر دیپلماتیک است؟ آیا شهر تهران یک به دلیل حضور قوه‌های مختلف یک شهر سیاسی است؟ مسلما اینگونه نیست و شهر تهران فراتر از اینهاست و محلی برای زندگی همه انسان‌هاست بنابراین شهر را نمی‌توان با یک هویت به تنهایی معنادار کرد و نمی‌توان انتظار داشت که فقط یک گروه بر آن تصمیم‌گیری کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شهر یک رابطه تعاملی مشترک بین انسان و فضا است چراکه فضا نیازمند انسان و انسان نیازمند فضا است؛ بنابراین عملیاتی کردن یک الزام استراتژیک حقوقی و قانونی است.

زنان باید در مقدرات اصلی کشور مداخله کنند

نژادبهرام با بیان اینکه زن وظیفه افزایش جمعیت و مسئولیت پرورش فرزندان را برعهده دارد، تصریح کرد: با توجه به وظایف زن در اجتماع و خانواده باید زنان نیز در مدیریت شهری وارد شده و هماتطور که امام فرموده‌اند زنان نیز باید در مقدرات اصلی کشور مداخله کنند.

باید هر آنچه در شهر وجود دارد را دید

او با تاکید بر اینکه تمام مشکلات شهر ناشی از ندیده شدن و نخوانده شدن است، خاطرنشان کرد: باید یک بار دیگر الزامات، محدودیت‌ها، مشکلات و هر آنچه که در شهر وجود دارد را ببینیم و در این دید جدید، ضرورت مدیریت زنان در شهر مشخص می‌شود.

زنان سالم‌سازی در مدیریت شهری را می‌توانند انجام دهند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سه نقش اصلی زنان در توسعه ابراز داشت: زنان حامل توسعه هستند، زنان عاملان توسعه هستند چراکه تولیدمثل و فرزندآوری با زنان است و همچنین زنان بهره‌وران توسعه هستند و از توسعه استفاده می‌کنند. تمام تلاش ما در سالم‌سازی مدیریت شهری است. یک شهر احتیاج به سالم‌سازی در تمام عرصه‌ها داشته و زنان می‌توانند این مهم را عملی و تقویت کنند.

سالم‌سازی حلقه وصل زنان به مدیریت است

نژادبهرام با بیان اینکه سالم‌سازی حلقه وصل زنان به مدیریت است، عنوان کرد: تجربه نشان داده است هرکجا زنان در عرصه مدیریت فعالیت و حضور داشتند، به همان میزان رانت‌خواری و فساد محدودتر بوده است و زنان در سایه سلامت اقتصادی بیشتری هستند.

ضرورت‌های ایجابی حضور زنان در عرصه مدیریتی

او افزود: همچنین سالم‌سازی محیطی، بهداشت فرهنگی، بهداشت محیطی و بهداشت روابط اجتماعی از دیگر نقش‌هایی است که زنان به خوبی از عهده آن برآمده‌اند و این مسائل ضرورت حضور زنان در عرصه مدیریتی را ایجاب می‌کند.

زنان ناهنجاری‌های شهر را بیشتر از دیگران می‌بینند

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه زنان تنگاتنگ ارتباط با محیط هستند، یادآور شد: زنان به دلیل ارتباط با محیط پیرامون‌شان، سلامت محیطی را بیشتر درک می‌کنند. آنها تنش‌های شهری، افسردگی، اضطراب و مشکلات ناشی از ناهنجاری‌های شهر را بیشتر از دیگران می‌بینند چراکه آثار مستقیم این ناهنجاری‌ها را در خانواده و فرزندان خود مشاهده می‌کنند.

زنان در سالم‌سازی سیاسی نقش موثری دارند

نژادبهرام با تاکید بر اینکه زنان در سالم‌سازی سیاسی نقش موثری دارند، بیان کرد: زنان به دلایل متعدد تاریخی پاسخگوتر از مردان هستند. از آنجا که قدرت کالای کمیاب و نایاب است، وقتی در اختیار کسی قرار می‌گیرد، نه دوست دارد شریکی در آن داشته باشد و نه آن را واگذار می‌کند. مردان از آنجا که قدرت همیشه در اختیارشان بوده است، خود را طلبکار قدرت می‌دانند اما با توجه به اینکه قدرت به مراتب کمتر در اختیار زنان بوده از همین‌رو وقتی در اختیار زن قدرت قرار می‌گیرد، آن را ابزاری برای خدمت و فرصتی برای رفع مشکلات می‌داند.

زنان انسان‌گرایانه‌تر و اجتماعی‌تر رفتار می‌کند

او اضافه کرد: از دیگر نقش‌های زنان، سالم‌سازی در رفتارهای انسان‌گرایانه است. زنان به واقع اجتماعی‌تر و انسان‌گراتر نسبت به مردان هستند و با اتکا به این ظرفیت‌ها و خاصیت زایشی که زن دارد، زنان انسان‌گرایانه‌تر و اجتماعی‌تر رفتار می‌کند.

زنان الگوهای جدیدی را در عرصه مدیریتی استان‌های جنوب‌شرقی اجرا کرده‌اند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حضور حداکثری زنان در ثبت‌نام شوراهای شهر در مناطق جنوب‌شرقی کشور گفت: از آنجا که رویکرد کشور ما دولت‌محور است و همه چیز با دولت پیوند داده می‌شود، در استان‌های جنوب‌شرقی کشور، قوه مجریه فرصت‌های مناسب‌تری را در اختیار زنان قرار داده است و زنان الگوهای جدیدی را در عرصه مدیریتی در این استان‌ها اجرا کرده‌اند. در حالی که در شمال‌غرب کشور با وجود وضعیت اقتصادی بهتر، حضور زنان به مراتب کمتر بوده است.

نژادبهرام با اشاره به نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی اظهار داشت: شورای آینده فرصتی است تا زنان این ویژگی‌ها را در فراکسیونی قدرتمند نشان داده و در عرصه مدیریت شهری به کار گیرند. 

 

مدیریت سالم‌سازی اینکه مدیریتی نژادبهرام سیاسی تهران توسعه تاکید اختیار مردان می‌کند مشکلات بیشتر نمی‌توان جنوب‌شرقی اجتماعی‌تر انسان بهداشت اشاره محیطی چراکه اقتصادی سلامت محدودتر مقدرات اصلاح‌طلب مداخله رانت‌خواری موثری دارند ارتباط دیگران می‌بینند می‌گیرد انسان‌گرایانه‌تر جدیدی استان‌های کرده‌اند الگوهای رفتار فرصتی ناهنجاری‌های مراتب تجربه اظهار بنابراین نیازمند بیشتری تصمیم‌گیری عرصه‌های انتظار فرزندان خانواده فعالیت هرکجا همچنین می‌توانند داشتند میزان ضرورت الزام