برگزیده ها
شکاف معنی‌داری میان زنان و مردان در عرصه مدیریت شهری وجود دارد

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شکاف معنی‌دار میان زنان و مردان در عرصه مدیریتی وجود دارد و انتظار می‌رفت شورا بتواند بخشی از این شکاف تاریخی را پر کند. اگر ما از سهمیه ۳۰ درصدی زنان دفاع می‌کنیم به این علت است که تأثیر فراوانی در امر توسعه دارد.

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شکاف معنی‌دار میان زنان و مردان در عرصه مدیریتی وجود دارد و انتظار می‌رفت شورا بتواند بخشی از این شکاف تاریخی را پر کند. اگر ما از سهمیه ۳۰ درصدی زنان دفاع می‌کنیم به این علت است که تأثیر فراوانی در امر توسعه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نشست چرایی حضور زنان در مدیریت شهری به دو سوال مهم پرداخت. در قدم اول اینکه چرا شورا دارای اهمیت است و در قدم دوم چرا حضور زنان در این نهاد دارای اهمیت است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ضرورت مشارکت سیاسی زنان در نگاه به پارلمان شهری تاکید کرد و گفت: شوراها​  نهاد صرفاً خدماتی و عمرانی در خدمت شهرداری نیستند. شورا نهادی سیاسی است که قدرت هر شهر را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

 او ادامه داد: وظیفه همه شوراهایی که در کشور تشکیل می‌شود چه در سطح روستا و چه در سطح کلان شهر  توزیع عادلانه منابع و فرصت‌هاست تا بتوانند در سطح کلان قدرت اعمال‌نظر کنند و در صورت بروز مشکل با استفاده از شورای فرادست مشکل را حل کنند.

منصوری ادامه داد: دوره دوم شورای شهر به علت کم توجهی جریان‌های سیاسی به شورا به شدت کم فروغ شد و مردم در انتخابات مشارکت پایینی داشتند. بخشی از جریان‌های سیاسی حذف شدند. به طوریکه تاج‌زاده به عنوان عضو علی‌البدل وارد شورا شد و دلیل آن را می‌توان اشتباه خود ما در شورای اول دانست. همچنین این رویکرد در کشور وجود داشت که از دل مشارکت مردم نمی‌توانیم کرسی قدرت را به دست بیاوریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شورای دوم را از مسیر خارج دانست و گفت: من می‌ترسم که مفهوم واقعی شورا به عنوان نهادی دموکراتیک که در دولت اصلاحات تصور می‌شود جای خود را پیدا نکند در این راستا روند انتخاب مردم باید اصلاح شود چرا که در برخی شهرها شورا تبدیل به رانت شده است که کاملاً مفهومی ضددمکراتیک دارد و اگر دقت نشود نگرانی‌ها را دوباره تشدید خواهد کرد.

منصوری هدف اولیه شورای شهر را خدمت به توسعه پایدار متوازن و همه‌جانبه با کمک مشارکت آحاد مردان دانست و تصریح کرد: نمی‌توان گفت شورا به طور کامل موفق یا ناموفق بوده است. برای مثال در روستای فضل آباد در سیستان و بلوچستان در دوره قبل یک دهیار زن توسط شورا انتخاب شد و آنقدر خوب کار کرد که برای دوره بعد مردها کنار کشیده و دیگر کاندید نشدند! با این حال حضور ۵۰ درصد جمعیت کشور در شورا از اهمیت بالایی برخوردار است و  عدم حضور آنها مانعی برای توسعه خواهد بود.

وی ادامه داد:  شکاف معنی‌دار میان زنان و مردان در عرصه مدیریتی وجود دارد و انتظار می‌رفت شورا بتواند بخشی از این شکاف تاریخی را پر کند. اگر ما از سهمیه ۳۰ درصدی زنان دفاع می‌کنیم به این علت است که تأثیر فراوانی در امر توسعه دارد.

منصوری در ادامه با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت شورا مشکلات را حل کند و اینکه فرصت کمی برای استفاده از ظرفیت‌های حداکثری شو راه باقی‌مانده، تصریح کرد: در شورای شهر تبریز و شورای شهر تهران شاهد ظهور مسائلی چون املاک نجومی و استخدام‌های نجومی بودیم که نشان می‌دهد شورا متاسفانه گاه خود موجب فساد و رانت شده است. اما حضور زنان می‌تواند مانع فساد سازمان یافته و آسیب‌های اجتماعی شود.

این فعال حقوق زنان وظیفه شورا و انتظاری که از این نهاد می‌رفت را تقویت نظارت شفافیت پاسخگویی و پرسشگری دانست و گفت: نهادهای مدنی باید به عنوان بازوی مشورتی در شورا حضور پیدا کرده و این نقش نظارتی مردم را تقویت می‌کردند. اما این اتفاق رخ نداد و نظارتی که اکنون وجود دارد مرهون مقاومت روحانی در برابر فیلتر کردن شبکه‌های مجازی است که به جریان آزاد اطلاعات کمک شایانی کرد و نظارت مردم را افزایش داد. این درحالی است که جامعه مدنی باید آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند در برابر قوانین پیشنهادی اشتباه مقاومت کرده و مانع آن شود. شوراها نیز باید بتوانند بخش عمده‌ای از این ظرفیت را فعال کنند.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: زنان بیشتر در معرض دید هستند و اگر اشتباه کرده و یا مشکلی داشته باشند بیش از مردان دیده می‌شود. برای مثال در دوره گذشته شورای شهر٬ یک خانم با برند جریانی وارد شد و برعکس  عمل کرد و حیثیت تمام زنان شورا و توانایی آنها در عرصه‌های مدیریتی را زیر سوال برد، این امر ناشی از یک شکاف جنسیتی عمیق است که یک سابقه تاریخی دارد. هرچند در این دولت رتبه مشارکت سیاسی زنان بر اساس آمار  ۲رتبه ارتقا یافت.

سیاسی شورای منصوری ادامه مشارکت مردان می‌رفت اصلاح‌طلب دانست توسعه اینکه عنوان اشتباه اهمیت بتواند انتظار مدیریتی تاریخی تصریح مدیریت معنی‌دار برابر مقاومت آنقدر تقویت نظارتی نجومی نظارت استفاده دارای درصدی می‌کنیم فراوانی سهمیه نهادی تأثیر بتوانند وظیفه می‌دهد جریان‌های