برگزیده ها
توسعه روستایی، مانع مهاجرت به شهرها نشد/ لزوم توسعه اشتغال با بوم گردی

مازندمجلس: تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای طرح های توسعه ای در نواحی روستایی در کند کردن روند مهاجرت از روستا به شهر موثر نبوده است، خواهان توسعه اشتغال در این مناطق با رویکرد بوم گردی شد.

مازندمجلس: به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 96 اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای بسیار بزرگی مانند طرح های جهادسازندگی، راه روستایی و طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی اجرایی شد.
وی افزود: به نظر می‌رسد این اقدام ها در کُند کردن روند مهاجرت روستا به شهر تاثیری نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه نواحی روستایی و ایجاد اشتغال روستایی تنها از طریق رویکرد توسعه کشاورزی امکان‌پذیر نیست و ضرورت دارد از فن‌آوری‌های نوین استفاده کرد و اشتغال مبتنی بر بوم و بوم‌گردی نیز مورد توجه قرار گیرد.
بوم گردی یا اکوتوریسم شاخه ای از صنعت گردشگری است که با فراهم آوردن زیرساخت ها، امکان حضور و اقامت گردشگران را در مناطق بومی و روستایی و کسانی که در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند، فراهم می کند.
آخوندی از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری خواست در نشست‌هایی با مراجع ذیربط با حوزه روستایی، موضوع توسعه روستایی با محوریت بوم گردی را مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش ایرنا و بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95، در پنج سال گذشته چهار میلیون و 709 هزار و 149نفر در داخل کشور مهاجرت کرده اند که سهم مناطق شهری از مقصد مهاجران 84.4 درصد و مقاصد روستایی 15.6 درصد است.
«سید ابوالفضل رضوی» معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری پیشتر اعلام کرده بود، حدود 33 هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه شده اند.

** بررسی طرح ناحیه خرم آباد و طرح ویژه شهر بشرویه
به گزارش ایرنا، در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح ناحیه خرم آباد و طرح ویژه بشرویه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم‌گیری در مورد آنها به زودی به استانداران استان‌های لرستان و خرم‌آباد ابلاغ می شود.
پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ابتدای بررسی طرح ویژه شهر بشرویه به سابقه موضوع اشاره کرد و گفت: برای صیانت مشترک از آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی و توجه به حقوق ساکنان این منطقه و بر اساس مصوبه پنجم اسفند ماه 1387 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، ضرورت تهیه طرح ویژه برای شهر بشرویه و چهار شهر دیگربا شرح خدماتی ویژه تصویب شد.
به گفته حناچی، طرح ویژه بشرویه نیز مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه و به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی این شهر در اولویت طرح های مورد بررسی در کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش و کمیته فنی یک قرار گرفت.
در این جلسه و پس از ارائه توضیحات تخصصی درباره انجام اصلاحات لازم در ساختار کالبدی، نظام منطقه‌بندی و نظام فعالیت و کاربری، ضوابط و مقررات و همچنین نظام مدیریت اجرایی، با این طرح موافقت و مقرر شد پس از اعمال اصلاحات مورد نظر به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای ابلاغ، ارسال شود.
طبق قانون همه مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پس از اعلام توسط دبیر شورا و انتشار در روزنامه های رسمی ملاک عمل خواهد بود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*2025*خبرنگار: هما همت خواه* انتشار: لیلا جودی

شهرسازی معماری روستایی شورای توسعه بررسی بشرویه ایرنا آخوندی مناطق مهاجرت اشتغال گزارش انتشار تاریخی حناچی اقتصادی فرهنگی مصوبه تخصصی کمیته ابلاغ اصلاحات ناحیه روستا اجرایی کشاورزی ضرورت فراهم اعلام موضوع دبیرخانه نخستین