برگزیده ها
پورمختار:‌ جمنایی‌ها گفتند انصراف بده، قبول نکردم

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - محمدعلی پورمختار می‎گوید مدت‌هاست برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه دارد اما حتی به خانواده‌اش هم نگفته بوده. او معتقد است جمنا کارویژه ای که قرار بود، را نداشت.

مازندمجلس:مریم محمدپور: 55 ساله است و تاکنون دوبار بختش را در انتخابات آزموده است. او دو دورهمتوالی است که نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ می‌شود، شهرهایی در نزدیکیهمدان. محمدعلی پورمختار اسفند ماه سال 94 با نزدیک به 40 هزار رای توانستهیکی از کرسی‌های سبز پارلمان را از آن خود کند و حالا برای به دست آوردن رایمیلیونی و رفتن به ساختمان پاستور برنامه دارد.

او در دوره پیشین در حالی که یک نماینده تازه وارد بهپارلمان بود،‌ رئیس کمیسیون مهم اصل نود شد اما در این دوره با توصیه‌هایی بهکمیسیون حقوقی و قضایی رفت. نام محمدعلی پورمختار در فهرست نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهورینبود و او حتی از حامیان جمنا محسوب می‌شد. اما بدون هماهنگی با این گروه به ستادانتخابات رفت. پورمختار می‌گوید جمنا آنچه که اول می‌گفته، نشده و حالا خودش هماحساس تکلیف کرده است. جمنایی‌ها بعد از ثبت نام به سراغ او رفته‌اند تا برایانصراف راضی‌اش کنند اما او قبول نکرده و حتی معتقد است اگر شورای نگهبان تاییدشکند، می‌تواند تبدیل به پدیده انتخابات شده و کرسی ریاست‌جمهوری را چندان دور ازدسترس نمی‌بیند.

برای بررسی انگیزه‌ها و برنامه‌های محمدعلی پورمختار، با او گفت‌وگوکردیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای پورمختار، پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها، شما درخبرها به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح نمی‌شدید. عجیب بود که یکی ازاولین چهره‌های شناخته شده که ثبت‌نام کرد شما بودید.

برای ایجاد شوک رفتم. من از ماه‌ها پیش تصمیمم را گرفته‌بودم اما حتی خانواده‌ام هم از ماجرا خبر نداشتند.

بنا دارید در عرصه بمانید. اسم شما جزونامزدهایی که در خبرها سروصدا می‌کنند، نیست. فکر می‌کنید بتوانید رقیب جدی برایآقایان، روحانی،‌ رئیسی یا قالیباف باشید؟

اگر شورای نگهبان زمینه را فراهم کند و من در تبلیغات ومناظره‌ها شرکت داشته باشم، آنجا خیلی چیزها ثابت خواهد شد و به طور قطع و یقینبرنامه‌هایی که برای حل مشکلات مختلف کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارم،تاثیرگذار خواهد بود. بنای من بر استفاده از روش‌های نوین و سازوکارهایی است کهبتواند دولت را از این باتلاق خارج کرده و گرفتاری‌ها را کم کند. تغییر ساختارهایجدی و اساسی باید در دولت ایجاد شود.

برای پیش بردن این اهدافتان تیم اجرایی دارید؟کابینه محمدعلی پورمختار چه کسانی را شامل می‌شود؟

در جایی که نیازمند نیروهای جوان هستیم،‌ نیروهای جوان در کابینهمن هستند. همچنین از نیروهای کارآفرین و کهنه‌کاری  که در حوزه خودشان، کاری را از صفر شروع کرده وبه سطوح بالایی از کارآفرینی و کارخانه‌داری رسیده باشند، استفاده می‌کنم.

یعنی بیشتر از بخش خصوصی استفاده می‌کنید؟

بله،‌ اشکالی ندارد. برای جدی شدن موضوع کارآفرینی در کشور،ایده من این است که در کوتاه‌مدت یک معاونت اشتغال ایجاد کنم و بین شش ماه تا یکسال یک وزارت کارآفرینی و اشتغال تشکیل دهم. متولیان وزارت،  کارآفرینان خواهند بود.

در مجلس هم فراکسیونی با عنوان کارآفرینیداریم. شما در آن عضو هستید؟ این فراکسیون توانسته تحولی ایجاد کند؟

من عضو این کمیسیون هستم اما فراکسیون‌های مجلس بی‌خاصیت هستند و نبایدبه آنها دل ببندیم. من به جلسات آنها نرفتم اما آنها هم جلسه مهمی نداشتند، مثلاچند جلسه با وزیر رفاه تشکیل دادند، وزیر رفاه هم وزیر کار نیست. مسئله این است کهدولت‌ها  اعم از چپ و راست، به طور سنتیاداره شده و تفاوتی نکرده اند. قبلا وزارت کار داشتیم، آقای احمدی‌نژاد این دو راادغام کرد. رفاه و کار و تعاون کرد. چه چیزی ایجاد شد؟‌ آیا شما تحولی دیدید؟ هیچوزارتخانه ای متولی ایجاد اشتغال در کشور نیست. آنها می‌گویند من تنظیم کنندهروابط کارگر و کارفرما هستم؛ لذا تکلیفی برای ایجاد اشتغال ندارم! وزارت صنعت همبرنامه اش قوت دادن به صنعت است. با هدف ایجاد اشتغال کارخانه نمی‌زنند،‌ بلکه باهدف تولید یک کالای خاص کارخانه می‌زنند و می‌بینیم که صدها میلیارد هزینه می‌شودو تنها برای 50 نفر کار ایجاد می‌شود.

در چهره‌هایی که می‌شناسیم، چهره آَشنایی رابرای کابینه خود در نظر دارید؟

فعلا بنا ندارم از کسی اسم ببرم.

با خود آنها صحبت کرده‌اید؟

خیر. با خود آنها هم صحبت نکرده‌ام.

شما علاوه بر اینکه برنامه‌هایتان را به خانوادهخود نگفته‌اید، به شخص دیگری هم نگفتید؟

درباره موضوع کابینه احتمالی و کسانی که به کار خواهم گرفت،‌همه افراد را خودم شناسایی کردم.

 در اینشرایط که شما از مدت‌ها قبل برای کاندیداتوری تصمیم گرفته بودید، چرا از جمناحمایت کردید؟ در حالی که در عمل به تصمیم آن جمع پایبند نبودید؟

جمنا به آن توقعی که ما از آن داشتیم و در جلساتش مطرح شد،‌پایبند نبود. حتی به اسمش پایبند نیست. این گروه، جمعیت مردمی ‌نیروهای انقلابنیست. جمنا خودش را به بخشی از اصولگرایان محدود کرد، نه همه نیروهای مردمی ‌و نیروهایانقلابی. بنا این نبود. بنا بود که از اصلاح‌طلب‌ها هم دعوت شوند، اصلاح‌طلب‌هایی کهرو‌یه انقلابی دارند.

اصلا دعوت نشد یا خودشان نیامدند؟

دعوت نشدند. حتی در داخل خود اصولگرایان هم همه نیروهایانقلاب دعوت نشدند و بخشی حذف شده و به بازی گرفته شدند. بنابراین جمنا نمی‌تواندجامعیت داشته باشد. خارج از جمنا آمده‌ام تا بتوانم این روند را تکمیل کنم اماباورم، باور جمنایی است. البته آن چیزی که اول گفته شد یعنی جذب حداکثری.

آن اوایل که جمنا شکل گرفت، نام آقای رئیسی دراین تشکل چندان جدی نبود اما در نهایت تبدیل به کاندیدای اصلی جمنا شد. در حالی کهآقای رئیسی به جبهه پایداری نزدیک‌تر بود. شما در جریان هستید که چه روندی طی شد وآیا این تحلیل درست است که جبهه پایداری، کاندیدای خود را تبدیل به کاندیدای اصلیجمنا کرد؟

خیر. آقای رئیسی واقعا گزینه جبهه پایداری نبود. یادم استدر یک جلسه ای که بودیم،‌ یک نفر نام آقای رئیسی را مطرح کرد.

خاطرتان هست چه کسی بود؟

بله اما نمی‌توانم نامش را بگویم. چند ماه پیش که هنوز نه به دار بود و نه بار، ایشان گفت که اگر آقای رئیسی بیاید خیلی خوب است. من هم گفتمخیلی عالی است چراکه چهره خوب، شناخته شده و باسابقه‌ای است. همین طور دهان بهدهان نام ایشان در جاهای مختلف چرخید تا اینکه جمنا از او حمایت کرد.

پس یک نفر از درون جمنا فتح بابی کرد و پس ازمدتی ماجرا جدی شد؟

بله. در ابتدا خودش چندان به موضوع اقبالی نداشت. اما بعد از اینکه دید اقبال هست و مردم از استان‌های مختلف تقاضا کردند، ایشان هم ورود کرد.

جمنایی‌ها با شما برای انصراف رایزنی کرده‌اند؟

بله.

جواب شما چه بود؟

بحثی که با من مطرح کردند این بود که اگر احراز صلاحیت نشومخیلی برایم بد و سنگین می‌شود. اما من اصلا برای این موضوع به میدان نیامده ام که احراز صلاحیت نشدن برایم اهمیتی داشته باشد یا فکر کنم در این صورت چه خواهدشد. احساس تکلیف می‌کنم و برنامه دارم. مطمئن هستم با روشی که دارم به نتیجه می‌رسم.شما نمونه کوچکی از کار مرا در کمیسیون اصل نود دیدید که چه تحولی ایجاد کردم و چهآثار خوبی در کشور گذاشتم. حالا نمونه بزرگش می‌تواند در منصب ریاست جمهوری باشد.لذا دوستان می‌گفتند برای وجهه ات خوب نیست، اما اصلا برای من اهمیتی ندارد.

پس حرفشان را قبول نکردید؟

قبول نکردم اما ممکن است دوستان در جای دیگری رایزنی کنندکه امیدوارم اینگونه نباشد. چیزی که برای من اهمیت دارد این است که بین خودم و خداو شهدا، پیمانی دارم که این راه را ادامه بدهم و اگر احراز صلاحیت نشوم،‌ تکلیف ازمن ساقط می‌شود. وقتی که هدف رضایت خدا باشد، باقی مسائل حل است.

این روش دوستانتان در جمنا بار تهدیدی داشت، یا تطمیع همدر دستورکارشان بود؟ قول وزارتخانه ای به شما ندادند؟

خیر. تطمیع نداشتند.

شما خودتان با جای دیگری رایزنی داشتید کهصلاحیت شما تایید شود؟

من در آنجا هم رایزنی نداشتم.

برآوردی دارید که اسم‌تان در کاندیداهای نهاییهست یا خیر؟

برآوردی دارم البته قبل نهایی شدن. امکان دارد اسم من بیایداما معلوم نیست در نهایی چه اتفاقی بیفتد.

"نهایی" یعنی چه زمانی؟

بالاخره مرحله به مرحله است و اینگونه نیست که در یک مرحلهاسامی ‌نهایی شود. در هر صورت من نگران نیستم که چه اتفاقی می‌افتد.

یکی از موضوعات حاشیه‌ساز در انتخابات‌ها،منابع تامین هزینه تبلیغات است. شما از چه منبعی برای تبلیغات استفاده می‌کنید؟

منبع هزینه تبلیغاتی از جیب خودم است. بر مبنای طرحیتبلیغاتی که طراحی کردم، تبلیغات ویژه و با هزینه بسیار اندک است. حداکثر بخواهمزیاده روی هم بکنم بین 100 تا 150میلون تومان خواهد بود.

در کل کشور؟

بله.

بنا دارید در فضای مجازی سرمایه گذاری کنید؟

هم فضای مجازی و هم فضای غیرمجازی.

با این هزینه چطور می‌توانید؟

حیفم می‌آید شیوه اش را بگویم بقیه استفاده کنند. راحت و کم‌هزینهکار می‌کنم که بیشتر مبتنی بر رفتار و اقدامات مردم است. مبلغ من همین است و بهکسانی که می‌خواهند در ستادم فعال شوند،‌ خواهم داد.

نظرتان درباره کسانی که گفته می‌شود برایتبلیغات خود از بیت المال استفاده می‌کنند، چیست؟ چطور می‌شود جلویش را گرفت؟

قانون صراحتا اینها را منع کرده است.

اما از توزیع گونی سیب زمینی تا خیلی اتفاقاتدیگر را شاهد بوده و هستیم.

بله، همه نوعش هست. از دادن یارانه اضافه تا افزایش مبالغو... هست. می‌خواهند به نوعی از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. به نظر من شایسته نیستکه ریاست جمهوری را به این امور آلوده کنیم و فضای ذهنی جامعه را خراب کنیم وشرایط انتخابات را به هم بریزیم. وقتی کسی این کار را بکند، انتظاری ایجاد می‌شودکه نمی‌شود جمعش کرد؛ نفرات بعدی یا همین آقایی که می‌خواهد دوباره کاندیدا شود،باید چند برابرش را بدهد و لذا دور صعودی پیدا می‌کند و موجب سوءاستفاده می‌شود کهواضح است که خیانت است.

این گونه تلاش‌ها برای رای خریدن، توهین بهمردم نیست؟

قطعا توهین به مردم است. تلقی این است که می‌خواهند رای رابخرند. مردم هم چه بکنند؟‌ تعدادی از آنها واقعا نیاز دارند و کسی هم بدش نمی‌آیدچیزی به او داده شود، اگر بخواهند به من هم چیزی مفت و مجانی بدهند،‌ می‌گویم بده! یک گونی برنج است دیگر. طرف آورده،‌ من رد کنم؟ هدیه است دیگر. من اعتقاد دارم رعایتاینگونه مسائل باید از خود کاندیداها آغاز شود و البته شورای نگهبان هم بدون ملاحظهو بدون تبعیض با این چیزها برخورد کند.

در انتخابات‌های گذشته این روند ازطرف شوراینگهبان طی شده؟

نخیر. می‌خواهم شورای نگهبان جدی تر به موضوع ورود کند.

آقای پورمختار! شعار دولت احتمالی شما چیست؟

مدیریت جهانی و کارآمدی.

برآوردی دارید که اگر تایید صلاحیت شوید، چقدررای دارید؟

به شرایط بستگی دارد. اما واقعا برای خودم در بین کاندیداهای موجود؛ رای خوبی قائل هستم.

یعنی در حد پیروزی؟

خدا را چه دیده ای؟

فکر می‌کنید پدیده انتخابات شوید؟

هر چیزی ممکن است. خدا بخواهد اتفاق می‌افتد.

فکر می‌کنید بیشترین رای را در کدام قشر جامعهبه دست می‌آورید؟

چون بحث من جامع است و در حوزه‌های مختلف برنامه‌هایم راارائه خواهم داد، مطمئن هستم که سطح پایین جامعه اقبال بیشتری به برنامه های من خواهد داشت که قشرعظیمی ‌از مردم هستند. اما در عین حال نخبگان هم به من رای خواهند داد. چون نگاه منبه استفاده واقعی از نخبگان است. ما در هر دوره معاونت فناوری در ریاست جمهوریدرست می‌کنیم؛ اما تنها اسمی‌ از آن هست. نخبه می‌رود و پدرش را در می‌آورند. روشسنتی موجب شده هیچ نخبه‌ای موفق نشود. یا در حوزه امنیت اقتصادی و امینت سرمایهگذاری. چرا سرمایه‌گذار باید از کشور فرار کند؟ چرا بین سه قوه ناهماهنگی وجوددارد؟ یک نفر باید اینها را دنبال کند و واقعیت‌ها را بگوید. اینکه روسای سه قوهبا هم بنشینند و لبخند بزنند و دوربین‌ها هم آنها را نشان دهند و هر کسی کار خودشرا بکند، چه دستاوردی برای مملکت دارد؟

گفتید روی رای مردم پایین جامعه حساب می‌کنید.به نظر می‌رسد آقای رئیسی هم روی رای همین بخش حساب کرده اند.

نگاه همه کاندیداها به همین قشر است. آقای روحانی هم همیناست. آقای قالیباف و بقیه هم همین هستند. چون رای در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیهشهرهاست.

27213

ایجاد پورمختار استفاده رئیسی موضوع اشتغال هزینه می‌کنید وزارت اینکه نگهبان دارید رایزنی انتخابات مختلف نیروهای محمدعلی تبلیغات احتمالی شورای صلاحیت می‌کنم کارآفرینی البته برآوردی ریاست نهایی می‌خواهند جامعه احراز واقعا خواهم کسانی کاندیدای پایداری دیگری تحولی تبدیل کاندیداهای تکلیف کمیسیون جمنایی‌ها برنامه نداشتند چندان جمهوری خودشان دوستان اینگونه تطمیع مسائل نمونه مطمئن قالیباف نکرده چیزها برایم اهمیتی تایید نماینده هستیم اینها توهین کاندیداها نخبگان پایین چیست؟ انصراف اتفاقی نکردم مرحله می‌افتد مجازی اقبال بگویم کارخانه ندارم شناخته کابینه می‌کنید؟ دارید؟ داشتیم بودید ندارد معاونت ماجرا تشکیل خواهند عنوان درباره اقتصادی نشدند پدیده بیشتر می‌تواند دارند اصولگرایان تصمیم ادامه گرفته پایبند مردمی روحانی