برگزیده ها
مازندمجلس: اظهارات وزیر دفاع آمریکا در دیدار با پادشاه سعودی علیه ایران گرچه موجب خوشحالی او شد و به مذاق وی خوش آمد، اما اظهارات وزیر خارجه چیزی متفاوت بلکه در تضاد با اظهارات قبلی بود.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، سفر جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا به چند کشور عربی به ویژه عربستان نشان داد، دولت جدید آمریکا به عرب ها پوزخند می زند و اظهارات دلخواه آنان به ویژه تهدید علیه ایران  را به زبان می آورد اما در عمل کاملا معکوس پیش می رود.

ماتیس در جریان دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی سعی داشت با متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه این کشور را سخت مورد انتقاد قرار داده و تاکید کند کشورش مانع موفقیت آن می شود.

اظهارات ضد و نقیض وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا

این اظهارات موجب شادمانی شاه سعودی و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد شد، اما آنچه دولت آمریکا از زبان رکس تیلرسون وزیر خارجه خود به کنگره انتقال داد، کاملا با اظهاراتی که در عربستان بیان شد، متفاوت بلکه متضاد بود.

تیلرسون در نامه ای که به پل رایان رئیس کنگره ارسال کرد، تاکید داشت آمریکا در صدد بازنگری در این موضوع است که آیا پایان تحریم ها علیه ایران به نفع امنیت ملی آمریکا است یا خیر؟

وی در این نامه تاکید کرد، ایران همچنان به توافق هسته ای که در سال 2015 حاصل شد، پایبند است اما هنوز برخی نگرانی در مورد این کشور وجود دارد.

عقب گرد آمریکا از تهدیدهای ترامپ علیه توافق هسته ای

این نامه بیانگر عقب گرد آمریکا از تمام تهدیدهایی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در مورد لغو توافق هسته ای با ایران اعلام کرد و نشان می دهد گرایش و تمایل برای پایان تحریم های اقتصادی علیه تهران در آمریکا وجود دارد.

در این میان مسئولان سعودی به دنبال موضع هرچه شدیدتر علیه ایران و نیز دریافت حمایت بیشتر آمریکا در جنگ علیه یمن بودند که دو سال از آن گذشته است ،اما وزیر دفاع آمریکا در این دو مورد تعهدی نداد و فقط به بیان این نکته اکتفا کرد که باید برای پایان دادن هرچه سریع تر به این کشمکش گفت وگوهایی تحت نظارت سازمان ملل انجام شود.

سابقه آمریکا در اتخاذ مواضع دو گانه

این دو گانگی مواضع آمریکا موضوع جدیدی نیست و هدف از آن جلب مقادیر بیشتری از درآمدهای نفتی عرب های منطقه است و به همین دلیل ماتیس از تلاش های عربستان برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه قدردانی کرد زیرا او که فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه بود به خوبی متوجه است دخالت های نظامی عربستان در سوریه، یمن و لیبی کاملا خلاف این موضوع است.

 
آمریکا اظهارات سعودی منطقه ماتیس عربستان کاملا تاکید موضوع توافق پایان تیلرسون خارجه تحریم ترامپ امنیت مواضع سلمان دیدار پادشاه متفاوت ایجاد کنگره