برگزیده ها

مازندمجلس: حسن روحانی حتما کار سختی در انتخابات خواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خود می دانند .

مازندمجلس:

محمدحسن خانی‌پور: صحنه انتخابات حالا روشن ترین وضعیت را داد . ۶نامزد نهایی را شورای نگهبان انتخاب کرده و از همین امروز رقابت آغاز شده است .فهرست اعلامی سور‍‍‍پرایزهایی هم داشت . از رد صلاحیت ها تا آن ها که مجوز گرفتهاند . روی ۴ گزینه کسی شکی نداشت . یعنیتقریبا مشخص بود که از این سمت محمد باقر قالبیاف و سید ابراهیم رییسی و از آن سمتحسن روحانی و اسحاق جهانگیری در عرصه حضور خواهند داشت . نکته اصلی افراد مکملبودند . همین جا بود که نام افرادی همچون علیرضا زاکانی ، محمد هاشمی ، میرسلیم ،زاهدی ، حاجی بابایی مطرح می شد . برخی معتقد بودند این افراد مکمل می توانند درنهایت بر معادلات مناظره ها و یا سایر بخش های مبارزات انتخاباتی تاثیر بگذارند .

رد صلاحیت مرد لابی های جمنا

از عصر روز گذشته خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکهعلیرضا زاکانی جزو افراد تایید صلاحیت شده است .زمزمه هایی هم در مورد میرسلیم و محمد هاشمی هم بود . گفته می شد که علیرضا زاکانی در مناظراتحملات تندی به روحانی خواهد داشت و همین مساله می تواند فضای مناظره ها را شبیهانتخابات ۸۸ کند . می گفتند او رای ندارد اما می تواند در تشکیل قطب کمک کند . اوتایید نشد و حالا در بیانیه ای نوشته است :« اگر خواست خدا بر این قرار می‌گرفت که در میان احرازصلاحیت‌ شده‌ها باشم، خدا را شکر می‌کردم و اکنون که مشیت الهی جز این است به طور مضاعفخدا را شاکرم.تکلیف تعطیل‌بردار نیست و امروز مهمترین تکلیف، کمک به جبهه انقلاب برایپایان دادن به وضع موجود و نجات قوه مجریه از دست لیبرال‌ها است.» آن سو تر هم کسانی بودند که می گفتند با آمدن محمد هاشمی، طیفی از حامیان آیت الله هاشمی به سمت او جذب می شوند و او در نهایت کناره گیریکرده و این آرا به سمت حسن روحانی شیفت می کند . گفته می شد که او می تواند بهدلیل تجربه بالا و داشتن اخبار پشت پرده به جهت همنشینی سالیان سالش با آیت اللههاشمی، فرد مهمی در مناظره ها باشد . او تایید صلاحیت نشده و حالا گفته است :« به رای شورای نگهبان تمکین میکنم .آمده بودم تادر صورت عدم تایید صلاحیت روحانی، در صحنه باشم»


نامزدهای روز بیست و نهم؛ رقابت دیدنی ۶ کاندیدای نهایی / سورپرایزهای انتخاباتی روحانی در مناظرات /میرسلیم و هاشمی‌طبا چه سهمی در مناظرات دارند

سورپرایزهای انتخاباتی روحانی

اما حالا باید به وجه مهم و اصلی این ماجراپرداخت ؛ یعنی کسانی که تایید شده اند . حسن روحانی حتما کار سختی در این رقابتخواهدداشت . همه افراد حاضر در رقابت ، غیر از اسحاق جهانگیری او را رقیب اصلی خودمی دانند . او باید از دولتش دفاع کند ، و البته مردم را برای تداوم اعتماد به اوقانع کند. حسن روحانی با دو رقیب اصلی یعنی محمد باقر قالیباف و سید ابراهیمرییسی مواجه است . باید منتظر ماند و دیداستراتژی حسن روحانی برای این انتخابات چیست ؟ آیا او همچنان با همان کاراکتر سال۹۲ باز می گردد . برخی خبرها حاکی از این است که روحانی چند سورپرایز برای اینانتخابات خواهد داشت . او برنامه محاسبهشده ای آماده کرده است .

رئیسی و امیدش برای رفتن به پاستور

اما سید ابراهیم رییسی پدیده این دوره ازاصولگرایان است . به یکباره آمده و به یک باره ماندنی شده است . او نوعی شکاف درمیان اصولگرایان هم ایجاد کرده است . حالا که اسامی اعلام شده است حتی می توان گفتکه او و قالیبا دقیقا اصولگرایان را به دو بخش جدا از هم تفکیک کرده اند . آنهابرای رقابت با روحانی آمده اند اما قبل از اینکه به او برسند رقابت سنگینی بایکدیگر دارند . قالیباف آمده تا یک شکست دیگر و شاید آخرین شکست در کارنامه سیاسیاش ثبت نشود و ابراهیم رییسی هم با امیدهای زیادی وارد عرصه شده ؛ حساب ویژه ای همروی پیروزی باز کرده است . او حالا افراد متفاوتی هم در ستاد خود دارد. 

در مورداو اما یک نکته مهم وجود دارد . پایداری ها او را دوره کرده اند . این برای رییسبسیار سخت و پرهزینه خواهد بود اگر گفته شود او گزینه مصباح یزدی در انتخابات است. این یک حساسیت ویژه در میان سیاسیون اصولگرا ایجاد می کند و البته یک بازخوردمنحصر به فرد در جامعه دارد. برخی می گویند پایداری ها نباید تابلو انتخاباتیابراهیم رییسی باشند . شاید هم همین توصیه ها موجب شد که وقتی چند روز پیش پایداریحمایتش را از رییسی اعلام کرد ، فشارهای زیادی واردشد تا پایداری این اعلام حمایتشرا پس بگیرد. 

فعلا که از ابراهیم رییسی دو نشانه برای نوع مواجهه با حسن روحانیدیده شده ؛ یکی سخنانش در ستاد انتخابات وزارت کشور و دیگری نامه ای که در موردبرنامههای حسن روحانی و پخش آن از صدا و سیما نوشته .

برخی می گویند ابراهیم رییسی انچنان که به نظرمی رسد نیست . نمی تواند پدیدگی در انتخابات را داشته باشد . او با لحنی آرام سخنمی گوید و بعید هم هست که با این شکل از ورود به انتخابات شانس پیروزی داشته باشد.

ریسک بالایی که قالیباف کرد

محمد باقر قالیباف می داند که ریسک سیاسی بزرگیانجام داده است . او باز برای رسیدن به ساختمان ریاست جمهوری ردای نامزدی پوشیدهاست . او در این چند روز بسیار تند و تیز ظاهر شده است و حرف های سنگینی به روحانیزده و البته باید در انتظار حرف های سنگین روحانی هم باشد . پخش یک ترانه کودکانهدر مورد حمایت از او در این چند روز و استقبال منحصر به فرد از آن در حوزه طنز و فکاهیمی تواند نشان دهد که نوع مواجه شدن جامعه با سخنانی که علیه او در رسانه هایمجازی پخش می شود تا چه حد است .

اما فرد دیگر این انتخابات که حتما توجه به اوبسیار مهم است اسحاق جهانگیری است . او قطعا حرف های مهمی در این رقابت خواهد داشت. نامه نیوز ۱۱ فروردین خبر داده بود که جهانگیری نامزد اصلاح طلبان خواهد بود وبرای کمک به روحانی خواهد آمد . اصولگرایان تلاش می کنند با تخریب و ایجاد اختلافاعلام کنند که او بنای کناره گیری ندارد اما اسحاق جهانگیری عهدی با روحانی بستهاست . جدال او با رقبا در این مناظره ها دیدنی خواهد بود .

دو فرد دیگر دراین انتخابات هستند که می توانندشکل رقابت را با تغییراتی مواجه کنند . می گویند میرسلیم و هاشمی طبا چندان شانسیندارند اما آنها دو فرد با تجربه هستند که حتما حرف هایی برای گفتن در مناظره هاخواهند داشت . یکی به سمت اصولگرایان است و آن دیگری احتمالا متمایل به دولت . بهنظر می رسد که انتخابات داغی در پیش است .

روحانی انتخابات رقابت رییسی ابراهیم جهانگیری افراد تواند مناظره صلاحیت هاشمی قالیباف اصولگرایان تایید میرسلیم اسحاق زاکانی گویند اعلام پایداری مواجه ایجاد البته انتخاباتی تجربه زیادی دیگری جامعه پیروزی کناره سنگینی نوشته مناظرات علیرضا دارند گزینه امروز شورای سورپرایزهای نهایی نگهبان تکلیف ندارد گفتند دیدنی کسانی