برگزیده ها

مازندمجلس: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ایران شرایط کامل عضویت در سازمان همکاری شانگهای را دارد و امیدواریم این موضوع در نشست سران این سازمان که ماه ژوئن در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد، بررسی شود.

مازندمجلس: لاوروف که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان به آستانه سفر کرده، افزود: ایران در نوبت بعدی عضویت در سازمان همکاری شانگهای قرار دارد. برای رسیدن به این هدف نیز گفت وگوهای زیادی انجام گرفته و اکنون هم موضوع تحریم های ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل حل شده است.
 
خبرگزاری روسیا سگودنیا روز جمعه به نقل از سخنان وی نوشت: در زمان حاضر، ایران با معیارهای عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطابقت دارد که امیدواریم در نشست آتی سران کشورهای عضو این مساله بررسی شود.
 
همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
 
با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک برنامه پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
همکاری شانگهای عضویت جمعیت میلیون اقتصادی نزدیک میلیارد منطقه کشورهای لاوروف کیلومتر