برگزیده ها
شورای نگهبان رکورد خود را شکست/ بررسی پرونده 327 نامزد انتخاباتی در یک روز

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - شورای نگهبان که دست کم در چهار دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصتی 10 روزه را به بررسی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده بود؛ امسال ظرف پنج روز نظر نهایی خود را اعلام کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، سرعتعمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای این دوره از انتخابات در حالی بیش ازگذشته بود که اتفاقا تعداد نامزدهای ثبت نام کننده نسبت به ادوار پیشین، رشد چشمگیری یافته بود. بررسی صلاحیت 1636 نفر در پنج روز یعنی بررسی 327 پرونده در هر یکروز گذشته که رکورد بی سابقه‎ای است. 

شورای نگهبان بر اساسقانون انتخابات ابتدا فرصتی پنج روزه برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری دارد که برای مدت 5 روز دیگر قابل تمدید است. این شورا در سال‎های 88 و 92از تمام فرصت 10 روزه خود استفاده کرد اما در سال 84 ظرف 8 روز نظر نهایی خود رااعلام نمود. که البته دو روز بعد بنا بر نامه رهبر معظم انقلاب، صلاحیت دو نامزددیگر را نیز تایید کرد. به این ترتیب شورای نگهبان در سال 92 روزانه پرونده 69 نامزد انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و این میزان در سالهای 88 و 84 به ترتیب 48 و 127 پرونده در روز بوده است. اما در سال جاری شورای نگهبان با توجه به رشد چشمگیر ثبت نام کنندگان و کاهش زمان بررسی پرونده‎ها بیش از دو برابر گذشته در بررسی صلاحیت‎ها سرعت عمل نشان داده است.

در جدول زیر زمان بندینظارت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طی چهار دورهاخیر را مشاهده کنید:

جدول شورای نگهبان

2727

بررسی نگهبان شورای انتخابات صلاحیت پرونده نامزدهای ریاست جمهوری ترتیب رکورد نامزد گذشته