برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران خواستار برنامه ریزی برای مصرف و صادرات گندم در سال جاری شد و گفت: مکانی برای نگهداری تولید مازاد این کالا در کشور وجود ندارد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق تهران، کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: امسال شرایط جوی طوری بوده است که پیش بینی می شود میزان تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کند. طبیعتا در نیمه اول و حتی نیمه دوم سال، رشد تولید خواهیم داشت و به تبع آن صنایع تبدیلی هم رشد خواهد کرد. پیش بینی ها حاکی از این است که میزان برداشت دانه های روغنی، غلات و جو با توجه به شرایط جوی افزایش داشته باشد. با توجه به میزان ذخایری که از سال گذشته باقی مانده است حتی در برخی حوزه ها تولید مازاد برمصرف خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: معضلی که همیشه درباره محصولات ایران وجود داشته، قیمت تمام شده کالا بوده است. محصولات کشاورزی ایران با قیمتی که دولت خرید تضمینی انجام می دهد مزیت صادراتی ندارد. مگر اینکه مانند گندم با دیگر محصولات برخورد شود. در حال حاضر دولت گندم را ۱۲۷۰ تومان می خرد اما به صادرکننده ها با تعهد صادرات در بورس ۶۳۸ تومان می فروشد. به این ترتیب زمینه ای ایجاد می شود که قیمت محصولات ایران مشابه قیمت های جهانی شود. در این شرایط ما امکان صادرات خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اما به طور کلی هم محصولات خام کشاورزی در داخل کشور نسبت به کشورهای دیگر گران تر است و بدون یارانه یا سوبسید مزیت صادراتی ندارد. همچنین کالاهایی که با این مواد خام تولید می شوند، به دلیل بالا بودن مواد اولیه قیمتشان نسبت به قیمت های جهانی افزایش پیدا می کند و این صنایع تبدیلی هم از حیث صادراتی دچار مشکل می کند.

به گفته زرگران، برای امسال پیش بینی ها این است که در تولید شهریور، حدود ۲۰ میلیون تن گندم داشته باشیم که قطعا مازاد مصرف کشور است. ما سال جدید را با ۹.۵ میلیون تن گندم ذخیره شروع کردیم، با توجه به میزان تولید که مانند سال گذشته خواهد بود، پیش بینی من این است که در نیمه دوم سال ۹۶ با ۲۰ میلیون تن گندم مواجه شویم. در این حالت با توجه به قیمت خرید آن، یعنی کیلویی ۱۳۰۰ تومان و قیمت جهانی آن یعنی حدود ۱۸۰ دلار، تفاوت قیمتی زیادی وجود دارد و باید راهکاری برای مصرف و صادرات آن از همین الان در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: پیش بینی ها حتی این است که برای نگهداری این میزان گندم مازاد مکانی هم وجود ندارد. تمام سیلوی های کشور امکان ذخیره سازی مکانیزه این میزان گندم را ندارد. در نتیجه این حجم گندم در سال ۹۶ به فصل بارش ها ممکن است ضایع شود. به همین دلیل باید برنامه ریزی کلانی از همین الان شکل بگیرد.

زرگران گفت: در حال حاضر صرفا در حوزه گندم مجوز کالاهای ساخته شده با گندم برای صادرات داده می شود و به آنها به قیمت ۶۳۸ تومانی فروخته می شود. بهتر است راهکاری در نظر گرفته شود تا این گندم علاوه بر آرد و ماکارونی به طور مستقیم هم بتواند صادر شود. در حال حاضر کارخانجات آرد و ماکارونی می توانند گندم را برای صادرات به قیمت ۶۳۸ تومان با تعهد و ضمانت ۱۲۰ درصدی تهیه کنند. این شرایط، شرایط خوبی است اما با توجه به برداشت و تولید سال آینده باید مجوز صادرات خود گندم هم صادر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: در مورد کالاهای دیگر هم مازاد وجود دارد. اما مصرف خواهد شد. جوی تولید شده در کشور مصرف خواهد شد. در زمینه ذرت نیازمان به واردات در سال جاری افزایش خواهد داشت. در زمینه دانه های روغنی هم پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی تولید ۴۰۰ هزار تنی است که صد درصد آن جذب کارخانجات روغن کشی خواهد شد. همچنین طبیعتا مازاد بر تولید هم به واردات نیاز داریم. روغن خام هم با توجه به نیاز کشور همچنان وارد کننده خواهیم بود، چرا که تولید داخل ما سهم بسیار ناچیزی از مصرف کشور دارد.

تولید کشاورزی میزان صادرات مازاد محصولات شرایط افزایش ندارد تهران تومان میلیون زمینه صادراتی خواهیم زرگران کمیسیون جهانی واردات کالاهای ذخیره امکان کارخانجات همچنین راهکاری ماکارونی گذشته صنایع طبیعتا امسال تبدیلی برداشت قیمتی افزود روغنی مانند