برگزیده ها
مناظره‌های انتخاباتی زنده می‌شوند؟ /نامه به وزیر کشور برای تجدید نظر در عدم پخش زنده مناظرات

مازندمجلس: زنده بودن پخش مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون در حالی همچنان در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در حال بررسی است که تا این لحظه هم مدیران ارشد صداوسیما و هم نامزدهای انتخاباتی از برگزاری زنده آن که جذاب‌ترین برنامه انتخاباتی تلویزیون هم نام برده می‌شود، استقبال کرده‌اند

مازندمجلس: اعلام این خبر که مناظره‌های نامزدهای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری به صورت زنده پخش نخواهد شد، با واکنش‌هایی از سوی نامزدها، مدیران صداوسیما، برخی از سیاسیون و جمعی از رسانه‌ها و مردم همراه بوده است.

این درحالی است که غلامرضا کاتب عضو هیات نظارت بر صداوسیما امروز اول اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد که «بحث عدم پخش زنده مناظره‌ها روز گذشته در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته، اما تصمیم نهایی فردا (دوم اردیبهشت) گرفته می‌شود»

مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز روز گذشته در سخنانی، مهم‌ترین بخش فعالیت سازمان صداوسیما را پخش مناظره‌های زنده تلویزیونی بر شمرد، و گفت: در نظرسنجی‌ها جذاب‌ترین برنامه، مناظرات زنده تلویزیونی است.

او با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف هم مناظرات زنده تلویزیونی یکی از مهمترین ساختار برنامه‌های انتخابات است، افزود: سیاست و تدبیر سازمان صداوسیما بر پخش مناظره زنده تلویزیون با بالاترین کیفیت است به همین منظور از تجهیزات HD در این برنامه‌ها استفاده شده است.

معاون سیمای رسانه ملی همچنین خاطرنشان کرد که «صداوسیما هیچ محدودیتی برای برگزاری مناظرات ندارد، مجریان برنامه‌ها مشخص شده‌اند و در فرصت مقتضی اسامی آنها به اطلاع مردم خواهد رسید.»

علی دارابی، معاون امور استان‌های رییس سازمان صداوسیما نیز درباره لزوم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی مطلبی نوشت که در بخش از آن آمده است: «مناظره و مستندها در ساختار برنامه‌های تلویزیونی، جزو برنامه‌هایی محسوب می‌شوند که نقش چشمگیری در پیروزی و موفقیت کاندیداها دارند. پخش زنده مناظره مزیت نسبی و جدی برای رسانه ملی است و انتظار می‌رود که همه نامزدها از این برنامه صداوسیما استقبال کنند.»

«پخش زنده مناظره‌ها به بالا بردن اعتماد عمومی در جامعه کمک می‌کند، شایعات را به حاشیه می‌راند و بیان‌گر رفتار نامزدهای ریاست‌جمهوری در کسوت این مقام است و همچنین پاسخگویی مسئولانه را در آنها تقویت می‌کند. مناظره زنده یعنی دفاع از شفافیت و این که دانستن حق مردم است.»

از سوی دیگر اغلب کاندیدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهان پخش مناظره‌ها به صورت زنده هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه( ۳۱ فروردین‌ماه) در نشست با جوانان و نخبگان استان فارس در شیراز، درباره نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی، اظهار کرد: حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند. اگر چه من به عنوان رییس جمهور مسئول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه‌ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده،بررسی کند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند.

همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز در سخنانی اعلام کرد که از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کند و این را حق مردم می‌داند.

او افزود: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

همچنین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتی اعتراض کرد، او با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه های نامزدهای انتخاباتی دانست.

سیدمصطفی میرسلیم، دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در واکنش به خبر عدم پخش زنده مناظره‌ها گفت: نباید حق آگاهی مردم از عکس‌العمل‌های حقیقی نامزدها گرفته شود. این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند، جلوه‌آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است.

تجدید نظر درباره عدم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی

در همین راستا غلامرضا تاجگردون نیز طی نامه ای خطاب به رحمانی فضلی خواستار بررسی مجدد موضوع در راستای تقویت مشارکت مردم شد، در متن نامه وی آمده است؛

«بسمه تعالی»

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور و رئیس هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری

با سلام و احترام

در خبرها آمده بود کمیسیون تبلیغات انتخابات مصوب نموده مناظره کاندیداها به طور مستقیم پخش نخواهد شد و غیر رسمی این گونه منتشر شدکه این موضوع به پیشنهاد جنابعالی بوده است. اگرچه در قانون اشاره‌ای به اختیارات هیات های اجرایی در این زمینه نداشته است، اما از آنجا که این موضوع تاثیر بالایی بر فرایند و نتیجه انتخابات به جای میگذارد شایسته بود موضوع در جلسه هیات اجرایی طرح و حداقل نظر هیات به عنوان مشورت در جلسه کمیسیون مطرح می شد.

حال که به نظر می رسد مردم و کاندیداهای محترم تمایل به این امر داشته و امکان بی اخلاقی در مناظرات به حداقل ممکن رسیده است،‌ در راستای تقویت مشارکت مردم در انتخابات تصمیمی اتخاذ گردد تا موضوع مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

غلامرضا تاجگردون

نماینده مجلس و عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات رئیس جمهوری

مناظره‌های انتخاباتی زنده می‌شوند؟ /نامه به وزیر کشور برای تجدید نظر در عدم پخش زنده مناظرات