برگزیده ها
به نظر می‌رسد انتظارات دولت از صداوسیما زیاد است/ پخش ضبط شده مناظره‌ها درست نیست

مازندمجلس: نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: در گذشته صداوسیما بدون اعلام اسم رئیس جمهور مستقر، اخبار را پوشش می‌دادند، اما به نظر می‌رسد که انتظارات دولت تدبیر و امید از صداوسیما بسیار بیشتر است.

مازندمجلس:محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره چند برابر شدن پوشش‌های خبری صداوسیما برای رئیس دولت و وزرا در ماه‌های اخیر گفت: متاسفانه صداوسیما با چالش جدی‌ به عنوان تامین بودجه مواجه است. تجربه نشان داده که هر زمان صداوسیما مقداری حرف منتقدین دولت را پخش کرده و یا در گفت‌وگوها از منتقدین دعوت کرده، دولت‌ها در تخصیص اعتبارات این مسئله را مورد توجه قرار داده و از نظر بودجه سازمان صداوسیما را در تنگنا گذاشته‌اند.

وی افزود: در یکی از استان‌ها صداوسیما به دلیل مشکلات مالی ناچار به انجام کارهای مشارکتی شده و این موضوع صداوسیما آن استان را در افکار عمومی به تریبون یکی از نهادهای محلی تبدیل کرده است. صداوسیما اگر بخواهد مشی مستقل بودن را دنبال کند و به دنبال این نباشد که سفرهای استانی از جنس سفرهای اخیر دولت را پوشش دهد -که بر همگان تبلیغاتی بودن این پوشش‌ها واضح و مبرهن است- بایستی به یک استقلال مالی برسند.

نماینده لنجان در مجلس با اشاره به مشکلات قانونی این مسئله گفت: بر اساس چارچوب‌های تعریف شده برای صداوسیما اعم از شبکه‌های ملی و استانی آن‌ها موظف به پوشش اخبار سفرهای مسئولین کشوری به استان‌ها هستند، از طرفی پوشش این حجم از سفرها باعث ایجاد شائبه‌های مختلف میشود، بنابراین نوعی خلاء قانونی هم باعث بروز مشکلات شده است. هر چند در گذشته این مسئله به نوعی حل شده بود و بخش‌های مختلف خبری بدون اعلام اسم رئیس جمهور مستقر اخبار را به طور کلی پوشش میدادند و به دلایل قانونی از پرداختن به جزئیات خودداری می‌کردند، اما به نظر می رسد که انتظارات دولت تدبیر و امید از صداوسیما بسیار بیشتر است.

کوهکن با انتقاد از رفتارهای اخیر دولت تاکید کرد: با توجه به فضای انتخاباتی حاکم بر جامعه و همچنین نحوه ی رفتار دولت در این مدت پر واضح است که این سفرها جنبه انتخاباتی دارد، لذا تمامی انتقادات متوجه صداوسیما نیست زیرا کسی که در حد کاندیدای ریاست جمهوری مطرح میشود بایستی این مسائل حداقلی را رعایت کند.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در رابطه با تصمیم اخیر کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر پخش مناظره‌ها به صورت ضبط شده گفت: پخش مناظره‌ها به صورت ضبط شده درست نیست و اگر قرار باشد مناظره‌ای تاثیر گذار بوده و تصنعی نباشد بایستی به صورت زنده برگزار شود. اما بایستی با ملاحظاتی همراه باشد. به عنوان مثال در مناظره‌ها نباید مطالبی که خلاف وحدت ملی و امنیت ملی است مطرح شود و خطوط قرمز نظام به درستی رعایت شود.

وی گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم برای اثرگذاری بیشتر مناظره‌ها، مجری تنها یک وقت‌دهنده نباشد و بتواند برنامه را مدیریت کند و در پشت صحنه کارشناسان مختلف به صورت برخط به مجری مشاوره داده و مسائلی که کاندیداها مطرح میکنند را اعتبار سنجی کنند تا مطالب خلاف واقعی مطرح نشود.

کوهکن همچنین با تاکید بر احتمال تلاش‌های دولت برای تاثیرگذاری بر مناظره‌ها تصریح کرد: ما با دولتی مواجه هستیم که برخی از وزرای دولت زمانی که مطلع میشوند شخص خاصی طرف مقابل مناظره است به صداوسیما فشار می آورند که شخص مورد نظر حذف شده و فرد دیگری جایگزین شود بنابراین تلاش دولت برای مدیریت و جهت دهی به مناظره‌ها بسیار محتمل است. هر چند این مسئله به نفع دولت هم نیست که با ورود به موضوع مناظره‌ها بخواهد از آن استفاده حداکثری ببرد.

صداوسیما مناظره‌ها مسئله کوهکن بایستی قانونی نباشد سفرهای مختلف مشکلات رعایت مدیریت بنابراین میشود جمهوری ریاست تاکید بیشتر بسیار همچنین انتخاباتی استانی مواجه بودجه عنوان انتظارات منتقدین استان‌ها اخبار دنبال بخواهد موضوع سفرها