برگزیده ها
مردم تصمیم می گیرند شرکت های خارجی بیایند یا نه/ اورهال پالایشگاه ها متوقف نشده است

مازندمجلس: وزیر نفت بر حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ٢٩ اردیبهشت‌ماه تاکید کرد و گفت: مردم در انتخابات آینده کشور را تعیین می کنند و آنها تصمیم می‌گیرند که سرمایه گذاران خارجی بیایند یا نه.

مازندمجلس: وزیر نفت بر حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ٢٩ اردیبهشت‌ماه تاکید کرد و گفت: مردم در انتخابات آینده کشور را تعیین می کنند و آنها تصمیم می‌گیرند که سرمایه گذاران خارجی بیایند یا نه.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، (شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه) در سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) در جمع خبرنگاران درباره آینده حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران گفت: تصمیم مردم در این زمینه تعیین کننده است، مردم در ٢٩ اردیبهشت‌ماه تصمیم می‌گیرند که شرکت‌های خارجی به ایران بیایند یا نه.

وی، انتخابات ریاست جمهوری ایران در ٢٩ اردیبهشت‌ماه و میزان مشارکت مردم را در جذب سرمایه گذاری موثر دانست و اظهار کرد: از مردم دعوت می‌کنم با قدرت تمام و حضور حداکثری در انتخابات شرکت کنند و سرنوشت کشور خود را با رایی که دارند تعیین کنند.

زنگنه با بیان این‌که برای سرمایه گذاران و مردم دنیا مهم است دولتی که روی کار می‌آید چقدر اقتدار دارد و با چه پشتوانه‌ای می‌آید، افزود: خوشبختانه کشوری قوی و مقتدر با رهبری حکیمانه و فرزانه داریم و ان شاء الله این انتخابات یک اقتدار بزرگ و گرایش مردم را نشان بدهد، هم اکنون خارجی‌ها برایشان مهم است ببینند که آیا این سیاست ما برای تعامل با جهان و برونگرایی برای ایجاد تولید در داخل و اقتدار ملی سیاستی پایدار است یا یک نسیم گذراست.

وی درباره آخرین وضع پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم گفت: کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت شبانه روزی ادامه دارد تا ما نخستین تولید بنزین را از آنجا داشته باشیم و امیدوار هستیم در میانه این هفته به طور مستمر به تولید بنزین با اکتان بالا از فاز نخست این پالایشگاه برسیم.

وزیر نفت ادامه داد: ما منتظریم که این فرآیندی که هم اکنون به صورت شبانه روزی در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید بنزین در حال اجراست به نتیجه برسد، زیرا تا مطمئن نشویم کاری انجام نمی‌دهیم، ما احتیاجی به کار نمایشی نداریم.

وزیر نفت درباره برگزاری مناقصه‌ها و این‌که آیا مناقصه میدان آزادگان برگزار می‌شود، گفت: از ٥ تا ٦ شرکت خارجی که صلاحیت آن تعیین شده، برای برگزاری مناقصه محدود دعوت می‌شود که ابتدا پیشنهاد فنی و سپس مالی و بازرگانی آن‌ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.

وی افزود: اطلاعات میدان در اختیار برخی از این شرکت‌ها که با آن‌ها تفاهمنامه امضا شده قرار گرفته است و آن‌ها در حال تهیه پیشنهاد فنی هستند و به محض اعلام از سوی ما، با فاصله کمی پیشنهاد فنی را دریافت می‌کنیم.

زنگنه درباره میدان فرزاد B و این‌که برای این میدان با هندی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند، گفت: زمان زیادی برای مذاکره با هندی‌ها به صورت انحصاری برای این میدان صرف شده است و با توجه به پیشنهاد آن‌ها، چیزی عاید کشور نمی‌شد و در نتیجه اعلام شد که اگر قیمت گاز را تغییر ندهند عملا مذاکرات ما بی‌نتیجه خواهد بود، هنوز هم نمی‌گویم مذاکرات شکست خورده است، بلکه بستگی به طرف هندی دارد.

وزیر نفت عنوان کرد: به موازات این مذاکرات با توجه به علاقه‌ای که شرکت گازپروم روسیه داشت موافقت کردیم، گازپروم روسیه هم مطالعه فرزاد A و B را شروع کند و اطلاعات را به آن‌ها خواهیم داد.

به گفته وزیر نفت، همچنین به موازاتی این کارها برای توسعه میدان گازی فرزاد A و B، تصمیم داریم برای تکمیل مطالعات به انتخاب یک مشاور بالادستی چاه اکتشافی بزنیم که اگر مذاکره با ٢ شرکت خارجی به نتیجه نرسید بتوانیم به یک روش دیگری غیر از روش متعارف قراردادهای نفتی توسعه دهیم چون این یک میدان مشترک است و برای ما در اولویت بالای قرار دارد.

زنگنه درباره این‌که آیا برای توسعه لایه نفتی غیر از شرکت مرسک با شرکت دیگری مذاکره کرده‌اید، اظهار کرد: پیشنهاد دیگری در این زمینه ارائه نشده است و با این شرکت در حال مذاکره هستیم.

وی از لایه نفتی پارس جنوبی، میدان‌های آزادگان، یادآوران، یاران، سیری A و B، چنگوله و آذر و تمام میدان‌های مشترک به عنوان اولویت توسعه نام برد و درباره حضور شرکت‌های چینی گفت: شرکت‌های چینی از اولویت خارج نشدند.

وزیر نفت درباره مشکلات نقل و انتقالات مالی هم اظهار کرد: مشکلات بانکی هم است که بخشی از آن روانی است ضمن این‌که بانک‌های خارجی بسیار احتیاط می‌کنند و من فکر می‌کنم انتخابات رئیس جمهوری در این زمینه تعیین کننده است.

سیگنالهای مثبت تداوم همکاری اوپک و غیراوپک

زنگنه درباره احتمال تمدید توافق اوپک در نشست آتی برای نیمه دوم سال ٢٠١٧ تصریح کرد: همانگونه که قبلا گفتم پیام‌هایی که از اوپک و غیراوپک به ما می‌رسد مثبت است و اراده اوپک و غیراوپک این است که در مدیریت بازار و در طرف عرضه در بازار کماکان حضور داشته باشد.

وی افزود: ما با هر تصمیم اکثریت اوپک همراه هستیم و همیشه از آن حمایت کردیم چون بهبود وضع بازار هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف کننده است.

وزیر نفت همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی صنعت پتروشیمی به خبرنگاری که درباره مذاکره با توتال با توجه به این‌که تعلیق تحریم‌ها تمدید شد، پرسید، گفت: مذاکره با توتال هیچ وقت قطع نشده و ادامه دارد و پیشرفت می‌کند.

وی همچنین درباره خبری که امروز از سوی یکی از خبرگزاری ها درباره توقف اورهال پالایشگاه‌ها منتشر کرده بود، اظهار کرد: این دروغی است که این خبرگزاری گفته و خبرگزاری‌های پیرو، آن‌را تکرار کردند؛ هیچ بخشنامه‌ای در این زمینه نیست و اگر پیدا کردند بیایند و جایزه بگیرند.

 

درباره خارجی میدان مذاکره این‌که زنگنه انتخابات تصمیم تعیین پیشنهاد آن‌ها پالایشگاه اظهار زمینه نتیجه بیایند سرمایه اردیبهشت‌ماه توسعه تولید هستیم بنزین همچنین غیراوپک بازار اولویت دیگری مذاکرات فرزاد ادامه شرکت‌های کننده گذاران جمهوری اقتدار پتروشیمی افزود ستاره میدان‌های مشترک آینده اکنون می‌گیرند مشکلات توتال خبرگزاری اورهال تمدید ریاست کردیم روسیه می‌کنم اطلاعات می‌آید آزادگان برگزاری اعلام هندی‌ها گازپروم عنوان شبانه داریم مناقصه