برگزیده ها
برنامه وزارت کار ایجاد 6 هزار شغل در استان خراسان شمالی است

مازندمجلس: تهران-ایرنا- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) در استان خراسان شمالی 6 هزار شغل جدید با تاکید بر توانمندی های استانی ایجاد می کند.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اجرای طرح تکاپو در استان خراسان شمالی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
درونزا کردن اقتصاد و توجه به توانمندی های داخلی شاید سال های طولانی بود که همواره از سوی مسئولان مطرح می شد اما تحقق و برنامه ریزی برای آن در دولت یازدهم تحقق یافت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به عنوان وزیر معین در تحقق اقتصاد مقاومتی در استانهای خراسان شمالی و گلستان از سوی معاون اول رییس جمهوری برگزیده شده،معتقد است: برای تحقق توسعه، دنیا در انتظار ما نمی ماند. باید مسیر توسعه را بسرعت و به دقت دنبال کنیم.
تردیدی نیست، هم اکنون مهمترین دغدغه دولت یازدهم ایجاد اشتغال در کشور است و یکی از مهمترین اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی اشتغال با تکیه بر توانمندی های استان می باشد.
'علی ربیعی' در دو سفر به این استان طی ماههای اخیر در گفت و گو با مسئولان و فعالان بخش خصوصی استان به مسائل آنان گوش فرا داد که حاصل تبادل اطلاعات فعالان بخش های دولتی و خصوصی برنامه ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان خراسان شمالی است.

**موقعیت استان خراسان شمالی
استان خراسان شمالی با جمعیت 254 هزار و 854 نفر دارای 28هزار و 511 نفر بیکار است.
نرخ مشارکت اقتصادی بهار 95 در این استان42.9 درصد است که این نرخ بالا نشان از تمایل مردم استان برای ورود به بازار کار دارد. نرخ بیکاری استان 8.6درصد است.
استان خراسان شمالی دارای ظرفیت های گوناگونی در حوزه های مختلف اقتصادی است که می تواند موجب رونق اشتغال در این استان شود.

**مهمترین دلایل بیکاری در استان
در طرح تکاپو که برای این استان تدوین شده است، مهمترین دلایل بیکاری استان در کمبود فرهنگ کارآفرینی در مردم به ویژه جوانان استان،عدم بهره‌برداری از مزیت‌های استان(منابع آبی، کشاورزی و دامپروری استان، اقلیم مناسب، جاذبه‌های گردشگری) ذکر شده است.
همچنین عدم شکل‌گیری تجمعات کسب و کاری مبتنی بر مزیت‌ های استان،تمایل بیش از حد روستاییان استان به مهاجرت به شهرها و از دست رفتن بخش قابل توجهی از مشاغل کشاورزی، نوپا بودن استان و سخت گیری بیش از حد دستگاهها و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان در صدور مجوزات کسب و کار از دیگر علل بیکاری در استان ذکر شده است.

**توانمندی های استان خراسان شمالی
بر اساس گزارش طرح تکاپو در استان خراسان شمالی، این استان دارای رتبه سوم تولید عدس کشور، رتبه پنجم تولید دام سبک و پنبه، رتبه ششم تولید انگور، رتبه هفتم تولیدگلابی و پرورش اسب ترکمنی در کشور است.
همچنین تعداد 588 واحد گاوداری شیری (به نسبت اقلیم استان تعداد متناسب نیست ) ،81 واحد مرغداری صنعتی و تولید 1620 تن تولید عسل،رتبه پایین در تولید محصولات گلخانه ای و قارچ و همچنین مزارع پرورش ماهی (1470 تن تولید )علیرغم ظرفیت های مناسب اقلیمی از دیگر امکانات در این استان است که باید ارتقا یابد.
همانگونه که مشاهده می شود این استان قابلیت های بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد.
همچنین استان خراسان شمالی دارای 10واحد کارخانه فرآورده های لبنی،سه واحد بسته بندی کشمش،هفت واحد آرد والسی،2واحد بسته بندی عسل، 11واحد بسته بندی خشکبار و حبوبات، پنج واحد سردخانه،9 واحد خوراک دام،سه واحد ساخت ترشی ،2واحد تولید ماکارونی،2 واحد کشتارگاه صنعتی طیور و یک واحد کشتارگاه دام است.

**رسته هایی که طرح تکاپو دنبال می کند
مجریان طرح تکاپو برای ایجاد اشتغال رسته هایی را در این استان پیگیری می کنند.
رسته فعالیت‌های اصلی استان خراسان شمالی،تولید آبنبات، فرش دستباف،صنایع تبدیلی کشاورزی،تولید محصولات سیمانی ، تولید اتاق سازی سنگین، تولید کشمش و خشکبار و همچنین محصولات باغی است.

**توانمندی استان در صنعت گردشگری
این استان دارای 110 جاذبه گردشگری،1200 آثار تاریخی و ثبت ملی 560 اثر تاریخی است.همچنین ثبت موسیقی این استان در ثبت جهانی، جاذبه گردشگری بالایی نسبت به سایر استان ها ایجاد کرده است.
فعالان حوزه گردشگری معتقدند، صنعت گردشگری سرنوشت محتوم استان خراسان شمالی است زیرا این صنعت می تواند دیگر صنایع را در استان تحرک بخشد.
گردشگری با تکیه بر گردشگری عبوری، بوم گردی و فروش سوغات (نظیر : شکر پنیر (آبنبات )، سوهان، گز، دستباف های سنتی ، پوشاک ترکمنی و برخی اقلام دیگر ) از طریق احداث دو مرکز و تجمع سوغات در ورودی یا خروجی شهر بجنورد از جمله اقدامات در حوزه گردشگری است.
ایجاد چتر وای فای و مراکز خدماتی مسافرین در ورودی شهرهایی نظیر بجنورد شیروان و آشخانه و ایجاد مراکز اقامتی از برنامه های طرح تکاپو در استان خراسان شمالی است.
'عیسی منصوری' معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفری که به این استان داشت در جمع فعالان استان با اشاره به اینکه برای توسعه اشتغال در کشور باید بخش خصوصی را فعال کرد،گفت: تاکنون 20 استان در طرح های اشتغال منطقه ای و فراگیر مشارکت کرده اند و امیدواریم در این استان نیز بزودی پروژه های اشتغالزا را شروع کنیم.
وی گفت: پایین بودن بهره وری در بخش کشاورزی استان خراسان شمالی علیرغم شرایط مناسب باید بررسی شود .آموزش در بخش کشاورزی می تواند بهره وری را افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار در کشور ارتقا یابد،گفت:
استان خراسان شمالی علیرغم توانمندی بالا در حوزه های مختلف اقتصادی دارای کاستی های بسیاری است.
یادآوری می شود،کمبود منابع بانکی، وجود طرحهای نیمه تمام، نبود قدرت تسهیلات دهی بانکها به تولید کنندگان ،کمبود منابع آب برای حوزه کشاورزی علیرغم توانمندی در حوزه های صنعت و کشاورزی این استان را در رتبه سی ام در شاخص تولید ملی قرار داده است.
نشست هایی که با مسئولان حوزه کار در این استان برگزار شد، نشان از تصمیم مسئولان استان خراسان شمالی برای ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه دارد که باید در انتظار ماههای آتی برای اجرای طرح های اشتغالزا بود.
اقتصام**9123*1579* خبرنگار: زهره دریغ گفتار: انتشار: مرضیه فاتحی

استان شمالی خراسان تولید گردشگری کشاورزی تکاپو اشتغال ایجاد دارای همچنین توانمندی برنامه اقتصاد اقتصادی توسعه مهمترین محصولات بیکاری مقاومتی فعالان مسئولان علیرغم مناسب تواند وزارت منابع تعاون کمبود اجرای اجتماعی خصوصی 2واحد ارتقا بالایی کشتارگاه خشکبار سوغات مراکز اینکه منطقه اشتغالزا بجنورد ورودی دستباف صنایع جاذبه تاریخی آبنبات دلایل دنبال ماههای مشارکت انتظار معاون گزارش خبرنگار یازدهم تمایل ظرفیت ترکمنی تعداد صنعتی پرورش اقلیم مختلف فرهنگ کارآفرینی پایین