برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر امور خارجه آلمان درباره تصمیم‌گیری‌های آنی نسنجیده درباره ترکیه هشدار داده و ضمن اعلام آمادگی برای ادامه گفتگوها با آنکارا تاکید کرد که حالا تصمیم با این کشور است که آیا می‌خواهد همچنان از اروپا دور شود.

به گزارش تسنیم، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه "راینیشه پست" آلمان به مناسبات سخت با ترکیه و آسیا به عنوان مناطق کلیدی برای آینده آلمان اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه اتحادیه اروپا باید مذاکرت عضویت  و کمک های مالی به این کشور برای پیشبرد روند دموکراسی را متوقف کند گفت: تصمیمات آنی و نسنجیده بر اساس این شعار که ما حالا دیگر نمی خواهیم با ترکیه مذاکره کنیم ما را به جایی نمی رساند. همواره یک روز بعد از آن وجود دارد. موضوعاتی که ما باید و می خواهیم درباره آن با ترکیه مذاکره کنیم از دنیز یوسل بازداشت شده تا روابط با اتحادیه اروپا و درگیری های خونین در سوریه کم تر نمی شود.

گابریل خواستار  تلاش  برای ادامه روند گفتگوها و اتصال از هر دو طرف بعد از همه پرسی تاریخی اصلاح قانون اساسی در ترکیه شده و در عین حال این را کار ساده ای ندانسته و گفت: بنابراین بسیاری تصمیمات اخیر، ترکیه را عمیقا از هم جدا کرده است و همچنین ناظران بین المللی هم انتقاد خود را به این مسئله وارد کرده اند.

گابریل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما حالا می خواهیم با دقت و فراتر از این تصمیمات سریع سیاسی و همانگونه که با شرایط سخت برخورد می کنیم با یکدیگر مشاوره کنیم. اما در نهایت تصمیم گیری با ترکیه است که آیا همچنان می خواهد از اروپا دور شود.

وی در عین حال به افزایش تردیدها نسبت به ترکیه با توجه به تحولات اخیر در این کشور اشاره کرده و گفت: آنچه که در ترکیه اتفاق می افتد از دستگیری نمایندگان پارلمان ، اپوزیسیون و خبرنگاران اصلا با استانداردهای دموکراسی منطبق نیست. وی همچنین وقایع اخیر بعد از همه پرسی اصلاح قانون اساسی را نیز جای نگرانی دانست.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنانش همچنین آسیا را یک منطقه کلیدی برای آینده آلمان هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی ارزیابی کرده و تاکید کرد که ما یک نظم جهانی پایدار را بدون بزرگترین قاره با 4 میلیارد جمعیت و یک سوم تولید ناخالص ملی جهانی نمی توانیم خلق کنیم.

گابریل همچنین آمریکا را با وجود مسائلی که با روی کار آمدن ترامپ ایجاد شده است  همچنان مهم ترین و تنگاتنگ ترین شریک آلمان خارج از اروپا ارزیابی کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره اینکه اتحادیه اروپا در اختلافات هسته ای با کره شمالی چه نقشی را می تواند ایفا کند نیز گفت: کره شمالی برنامه های هسته ای و موشکی خود را با وجود قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل همچنان گسترش می دهد.این یک مسئله منطقه ای نبوده بلکه یک مسئله صلح و امنیت برای همه ما است. بنابراین ما نمی توانیم نسبت به آنچه رهبر کره شمالی در شرق آسیا دنبال می کند بی تفاوت باشیم. اتحادیه اروپا در حال حاضر نقش مهمی را در اجرای تحریم های سخت علیه رژیم ضد انسانی در کره شمالی ایفا می کند.

وی افزود: یک راه حل دائمی و پایدار برای این اختلافات بالاخره تنها با ابزار سیاسی و دیپلماتیک می تواد وجود داشته باشد.
ترکیه آلمان اروپا درباره گابریل همچنین شمالی تصمیمات اتحادیه اساسی دیگری سیاسی اصلاح مسئله خواهیم قانون خارجه نسنجیده همچنان منطقه امنیت سخنانش ارزیابی جهانی توانیم ادامه پایدار اختلافات گفتگوها گفتگو هشدار کلیدی اشاره دموکراسی تصمیم تاکید بنابراین مذاکره آینده