برگزیده ها
مازندمجلس: چین دومین ناو هواپیمابر خود را صبح امروز (چهارشنبه) طی مراسمی در شهر بندری دالیان به آب انداخت.

به گزارش ایرنا، این ناو توسط کارخانه کشتی‌سازی شرکت CSIC در شهر دالیان ساخته شده و مراحل ساخت آن از ماه نوامبر سال 2013 آغاز شده است.

چین اولین ناو خود را با نام «لیائونینگ» که بر اساس ناو هواپیمابر سنگین «واریاگ» اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده در سال 1998 از اوکراین خریداری کرد.

شین هوا خبرگزاری چین، امروز با انتشار این خبر اعلام کرد که تمامی بخش‌های این ناو توسط کارشناسان داخلی این کشور ساخته شده و با به آب انداخته شدن دومین ناو، چین در زمینه تحقیق و تولید مستقل ناو هواپیمابر به دستاوردهای بزرگی رسیده است.

چین پیشتر اعلام کرده بود، در راستای حفاظت از منافع اقتصادی و همچنین مرزهای آبی خود در دریاهای جنوبی و شرقی توسط ناوگان دریایی اش، دومین ناو هواپیمابر خود را به آب می اندازد.
بر اساس این گزارش، قرار است در مرحله بعدی، آزمایش و نصب تجهیزات لازم بر روی این ناو صورت بگیرد.

این اقدام چین در حالی صورت می گیرد که تنش ها در شبه جزیره کره به شدت افزایش یافته است و برخی کشورهای از جمله ژاپن و فیلیپین چین را به توسعه طلبی نظامی در منطقه متهم می کنند.
پیش بینی می شود چین تا سال 2020 بتواند به طور کامل از این ناو در دریاها و رزمایش ها نظامی بهره مند شود.

در مراسم به آب اندازی این ناو که در بندر دالیان در شمال شرق چین صورت گرفت، مسوولان شرکت CSIC و مقامات نظامی و دولتی، محققان و کارمندان و همچنین سربازان شرکت‌کننده در ساخت این ناو هواپیمابر حضور داشتند.

پیشتر برخی گزارش ها موید این موضوع بود که اندازه ناو جدید هواپیمابر چین با ناو 60 هزار تنی «لیائونینگ» یکسان است.

چین در حالی امروز دومین ناو هواپیمابر خود را به آب انداخته است که مقام های پکن در نظر دارند حداقل 4 فروند ناو هواپیمابر دیگر را طی سال های آینده در اختیار داشته باشند.

پس از گذشت دو دهه که چین با رشد دو رقمی هزینه های نظامی روبرو بود اکنون این کشور قصد دارد با توسعه ناوگان دریایی از منافع اقتصادی و همچنین مرزهای آبی خود در دریاهای جنوبی و شرقی چین حفاظت و حمایت کند.

چین امسال بودجه نظامی خود را 7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داد و رقم به 1.04 تریلیون یوان (حدود 152 میلیارد دلار) رساند.
هواپیمابر دومین نظامی همچنین انداخته امروز ساخته دالیان گزارش ناوگان جنوبی توسعه دریاهای افزایش دریایی حفاظت اعلام لیائونینگ پیشتر منافع اقتصادی مرزهای