برگزیده ها
انتخاب مجدد روحانی عامل سرعت گرفتن جبران عقب‌ماندگی کشور است

مازندمجلس: رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران گشایش‌های صورت گرفته طی ۴ سال اخیر را بیانگر جهت حرکت مثبت اقتصادی ملی از شرایط نامطلوب به سمت شرایط مطلوب عنوان می‌کند

مازندمجلس: گفت‌وگویی با محسن بهرامی رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران را در ادامه می خوانید:

به عنوان نماینده بخش خصوصی، چشم‌انداز ادامه فعالیت دولت آقای روحانی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

توافق صورت گرفته با جامعه جهانی، با لغو تحریم‌ها و توسعه مناسبات بین‌المللی باعث ایجاد فرصتی برای جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی چند سال اخیر در کشور شده است. با توجه به شرایط پیش آمده در سال ۹۵ می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای وضعیت اقتصادی کشور طی سال‌های آینده ترسیم کرد؛ قانونمند شدن روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای توسعه یافته و روند رو به رشد مبادلات کشور به ویژه در بخش نفت این امیدواری را حاصل کرده که به مرور این تحرک به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز وارد شود و رشد اقتصادی کشور با سرعت قابل قبولی ادامه پیدا کند تا رشد منفی سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ جبران شده و اقتصادکشور به مسیر تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بازگردد.

متاسفانه اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران سبب شد که بسیاری از خطوط بنگاه‌های تولیدی روزآمد نشوند و در چنین شرایطی به دلیل بالابودن قیمت تمام شده محصولات، امکان رقابت تولیدکنندگان داخلی با بازارهای جهانی  وجود نداشت که البته در شرایط پساتحریم و افق جدید اقتصادی امید می‌رود که با حضور شرکت‌ها و برندهای معتبر جهانی که زیربنای توافقات و مذاکرات آن در سال ۹۵ گذاشته شده، بنگاه‌های تولیدی داخلی نیز روزآمد شوند تا بدین وسیله سهم ایران در تولید و تجارت جهانی افزایش پیدا کند.

به عنوان رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران، چه پیشنهادهایی برای موفقیت بیشتر دولت آقای روحانی در دور دوم فعالیتش دارید؟

در حال حاضر مهم‌ترین انتظار بخش خصوصی بازگشت رونق همه‌جانبه به اقتصاد ایران و بهبود فضای کسب و کار است. نباید فراموش  کرد که رکود در صورتی طور کامل از بین خواهد رفت که دولت بتواند حمایت اصولی از بخش خصوصی داشته باشد و مجموعه موانع کسب و کار را به مرور برطرف کند. از سوی دیگر حذف یارانه‌ها، تزریق نقدینگی به بخش‌های مولد کشور، تک نرخی کردن ارز و اجرای بی‌چون ‌و چرای قوانین می‌تواند کمک جدی به حل این مشکل کند.

همچنین  مشکل اساسی دیگر در تولید کشور، بهره‌وری پایین است. این در حالی است که برای حصول به توسعه صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی بالا، بهره‌وری باید در تمام بخش‌ها افزایش پیدا کند. هر چند پرداختن به این موضوع، نیازمند اجرای برنامه بلندمدت است اما در صورتی که دولت بعدی بتواند در برنامه‌ریزی های کوتاه مدت و میان مدت کشور نیز توجه ویژه ای به بهبود عواملی همچون قانونمداری، اخلاق و مسوولیت اجتماعی داشته باشد و برخی اصلاحات را از جمله در خصوص قانون کار، میزان تعطیلات، اندازه دولت صورت دهد، ریل گذاری بلندمدت مناسب برای تحقق این امر، صورت گرفته است.

دستاوردهای ملموس دولت روحانی در ۴ سال گذشته به نظر شما چه بوده است؟

تغییر جهت و مسیر رشد اقتصادی از ۸/۶- % دولت احمدی‌نژاد به رشد دورقمی در سال ۹۵، کنترل تورم نقطه به نقطه از ۵/۴۶ درصد دولت سابق به کمتر از ده درصد و تک رقمی شدن تورم، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد آرامش و ثبات در بازار و فعالان اقتصادی، حفظ ارزش پول ملی، بهبود قدرت خرید و سفره خانوار از طریق افزایش حقوق و مستمری شاغلین و بازنشستگان بیش از تورم در سال‌های اخیر راه‌اندازی بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل، تکمیل صدها پروژه نیمه تمام دارای اولویت، پرداخت بخشی از مطالبات بخش خصوصی، تحول جدی در بخش سلامت، بیمه همگانی، جلوگیری از تخریب محیط زیست، قانون‌گرایی، ترویج اخلاق، دفاع از آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی، حمایت از بخش خصوصی، تکمیل و افتتاح چندین فاز پارس جنوبی که منجربه قطع دست‌اندازی امارات به ثروت ملی کشورمان شد، افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت، لغو تحریم‌ها و کاهش چشمگیر هزینه‌های واردات کشور، حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات کالاهای اساسی، خودکفایی در تولید گندم.

نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از دستاوردهای مهم دولت در ۴ سال گذشته بوده است که در راستای گشایش صورت گرفته بعد از برجام، عقد قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیما از شرکت‌های معتبر و معروف جهان است، حمل و نقل هوایی ایران در شرایط بسیار بحرانی قرار داشت و با توجه به اینکه حمل و نقل هوایی یکی از زیرساخت‌های مهم رشد تولید و به تبع آن اشتغالزایی است این را یکی از مهم‌ترین دستاوردها می‌دانم.

نکته قابل توجه در قراردادهای نوسازی ناوگان هوایی کشور، اعتمادسازی صورت گرفته توسط دولت است که خرید این هواپیما‌ها به صورت لیزینگ و فاینانس بوده است که بیانگر بازگشت اعتبار ایران در سطح بین‌المللی است.

همچنین از دیگر دستاوردها، بهره‌برداری از ۱۳ طرح صنایع پتروشیمی بوده است که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را ۲/۵ میلیون تن افزایش داده و با راه‌اندازی ۱۰ طرح که در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد در مجموع ۲۰ میلیون تن به ظرفیت تولیدی کشور در صنایع پتروشیمی اضافه خواهد شد.

ایجاد مجتمع‌های تولید محصولات پتروشیمی در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است که کشور را از مسیر خام فروشی به جرگه ایجاد ارزش افزوده بالا و مطرح در بازارهای صادراتی رهنمون خواهد شد.

مجموع سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در پتروشیمی در ۴ سال گذشته‌ توسط دولت بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر جلوگیری از نوسانات نرخ دلار کمک بزرگی به برنامه‌های تولید و توسعه بخش خصوصی و توسعه اشتغال در کشور خواهد بود.

دستاوردهای برجام را چه می‌دانید؟

برقراری ارتباطات بانکی، دسترسی ایران به بخشی وجوه مسدود شده بر اثر تحریم، برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی، گشایش اعتبارات اسنادی، تسویه مطالبات نفتی، تأمین منابع مالی و گشایش خطوط اعتباری از جمله این دستاوردها در عرصه مالی و بانکی است.

صادرات کالا به کشورهای اروپایی حدود ۵/۳ میلیارد یورو از دیگر دستاوردهای چشمگیر برجام بوده است.

حضور شرکت‌های معتبر بین‌المللی در عرصه صنعت خودروی کشور هم از دیگر موفقیت‌های برجام است که زمینه‌ساز حضور مؤثر ایران در بازار جهانی خواهد بود و جبران عقب‌ ماندگی تاریخی در این زمینه را خواهد کرد.

در زمینه مسکن مهر دولت روحانی چه اقداماتی را انجام داده است؟

مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایرانیان است، در دولت آقای احمدی‌نژاد با توجه به آنکه تصمیماتش مبتنی بر نظریات کارشناسی نبود به مانند سایر عرصه‌ها با مسأله مسکن هم به صورت شعاری برخورد شد.

از برنامه ساخت ۴/۴ میلیون واحد مسکن شهری و روستایی در قالب مسکن مهر تا پایان دولت دهم تنها ۵/۱ میلیون واحد روستایی و ۲/۱ میلیون واحد شهری، تحویل متقاضیان گردید البته به صورت ناقص و با اشکالات فراوان بدون خدمات زیربنایی مثل آب، برق، گاز، مدرسه و درمانگاه.

در حقیقت دولت یازدهم وارث یک طرح بدون مطالعه علمی شد و از طرف دیگر چون طرح مسکن مهر مربوط به مردم بود دولت یازدهم علی‌رغم محدودیت و مشکلات مالی بیش از ۷۰۰ هزار از این واحدها را تکمیل و تحویل متقاضیان داد. از طرف دیگر هم مدت دوره بازپرداخت هم مبلغ تسهیلات را افزایش داد.

 دستاوردهای دیگری که به نظر شما در اقتصاد ملی تأثیرگذار است، کدام می‌باشد؟

تولید گندم طی ۴ سال گذشته دو برابر شده و به حدود ۵/۱۰ میلیون تن در سال ۹۵ رسید، کاهش میزان قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش بودجه عمرانی کشور از ۱۰ هزار میلیارد تومان سال ۹۱ به ۴۰ هزار میلیارد تومان سال ۹۵ از جمله دستاوردهای مثبت دولت روحانی است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران محسن بهرامی