برگزیده ها

مازندمجلس: یک کارشناس اقتصادی می‌گوید اینکه کاندیداها بگویند می‌خواهند اشتغال ایجاد کنند و برنامه‌ای برای آن ارائه ندهند، درست نیست. او معتقد است ایجاد اشتغال مستلزم تولید و تولید مستلزم فروش است در حالی که در ایران به دلیل سیاست‌ دولت‌های گذشته بازار صادراتی نداریم که بتوانیم با بالا بردن تولید، فروش را افزایش دهیم.

مازندمجلس: غلامرضا سلامی درباره اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری که گفته یارانه سه دهک اول در آمدی را زیاد می کند، اظهار کرد: دولت فعلی هم قرار است یارانه سه دهک اول درآمدی  را سه برابر کند و سهم یارانه دهک‌های بالا کم شود. به طور کلی فقط سه دهک اول استحقاق دریافت یارانه را دارند؛ این که تاکنون این اتفاق نیفتاده به این علت نیست که نخواسته‌اند بلکه به این علت است که  شفافیت اقتصادی ما کم است و تمیز دادن دهک‌های پایین درآمدی از بالا مشکل است. افراد دهک پایینی درآمدی به راحتی قابل شناسایی نیستند، دهک‌های بالا امکان دارد که خود را به عنوان دهک پایین در آمدی معرفی کنند.

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما اگر دهک‌های بالای درآمدی هم همچنان یارانه دریافت کنند و یارانه دهک‌های پایینی سه برابر شود، احتمال دارد که تورم باز هم بالا رود گفت: هر تعهدی که دولت می‌کند باید محل تامین مالی‌اش را هم مشخص کند، در این سه سال اخیر به علت پایین رفتن درآمد نفتی با کسری بودجه بالایی مواجه بودیم. اگر منبع درآمدی مشخص نباشد، نمی‌شود؛ اگر کسی پول چاپ کند، تورم به وجود می‌آید و اگر از هزینه‌ها را کم کند و از حقوق کارمندان بزند هم درست نیست چرا که حقوق کارمندان به اندازه کافی پایین است.

وی درباره صحبت‌های کاندیدایی که گفته بود فقر را می‌توان به صورت کامل ریشه کن کرد نیز افزود: شاید کسی که این وعده را می‌دهد، نیتش خیر باشد ولی وقتی به عمق این مطلب برویم، می بینیم بیشتر جنبه عوام‌فریبانه دارد چون ایجاد شغل کاری نیست که بگوییم اراده می‌کنیم و شغل ایجاد می‌شود؛ برای ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری نیاز است.

او ادامه داد: بعضی‌ها شاید بگویند کارخانه‌های راکد را راه می‌اندازیم ولی بحث بر سر این است که محصول آن کارخانه‌ها فروش نمی رود و ما مشکل فروش داریم و نه تولید. ما چند برابر مقدار نیاز ظرفیت برای تولید سرامیک، سیمان و فولاد داریم ولی بازاری برای فروش نداریم چون دولت‌های گذشته کاری برای گسترش صادرات انجام ندادند. مسئله اشتغال به تولید مربوط است و تولید با فروش ارتباط دارد. در نتیجه رکود حاکم نمی‌گذارد ما بازار مناسب داشته باشیم. یکی از شعارهای بی پایه این است که ما شغل ایجاد می‌کنیم. تا زمانی که ما بازار خارجی نداشته باشیم، نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم.

سلامی درباره وعده اصلاحات بانکی هم، گفت: چه کسی دلش نمی‌خواهد سیستم بانکی اصلاح شود؟ کسی که می‌گوید می‌خواهد سیستم بانکی را اصلاح کند اول باید راهکار بدهد و بگوید از چه راهکاری می خواهد عمل کند. البته قطعا نیت مثبت است ولی برای آن نیت مثبت باید راهکار عملی ارایه شود. باید بگویند از چه روشی می خواهد نرخ بهره را پایین بیاورند؟ در حال حاضر منابع کم و تقاضا برای پول زیاد است. منابع در بخش‌های مختلف قفل شده است. متاسفانه درباره سیاست‌های اقتصادی و پولی صحبتی نشده است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا آقای هاشمی‌طبا می‌تواند همانگونه که گفته با گسترش ایرانگردی اقتصاد را بهبود بخشد؟ گفت: گسترش ایرانگردی نیاز به یک سری سیاستهای کلان دارد. ایرانگردی فرودگاه و هواپیما می‌خواهد. شما ببینید سر همین خرید هواپیما بعضی‌ها چه غوغایی راه انداختند و گفتند "ما هواپیما می‌خواهیم چه کار؟"؛ وقتی ما هواپیما و فرودگاه نداشته باشیم، چطور می خواهیم ایرانگردی را گسترش دهیم. یا اگر نگذاریم کنسرت برگزار شود چطور می خواهیم ایرانگردی را افزایش دهیم؟ نمی‌شود بدون ایجاد جاذبه، ایرانگردی  را رونق داد.

او ادامه داد: خیلی‌ها شاید بخواهند ایرانگردی را درست کنند ولی وقتی ملزومات مورد نیاز نیست چطور می توان این کار را کرد؟ وقتی در بسیاری از شهرها سینما و فرودگاه نداریم،  چطور می‌خواهیم ایرانگردی را راه بیاندازیم. باید در این موارد برنامه عملی داده شود. این وعده‌ها به تنهایی کاری از پیش نمی برند.

سلامی تاکید کرد: فقط گفتن و شعار دادن مهم نیست، هرچند که حتما وقتی کاندیداها موضوعی را می‌گویند، می‌خواهند عملی کنند و حتما نیت خیر دارند ولی بالاخره باید برنامه ارایه دهند و آن برنامه باید عملی باشد و شاخص‌هایی از برنامه باید مشخص باشد ولی برنامه‌ای مثل ایجاد شغل برنامه‌ای نیست که ساده باشد چراکه مسایل اقتصاد کلان ما بسیار پیچیده است و برروی آن کار نشده است.

ایجاد ایرانگردی یارانه درآمدی پایین دهک‌های برنامه هواپیما درباره تولید گسترش بانکی فرودگاه سلامی برابر اقتصادی باشیم می‌خواهد سیستم اصلاح می‌خواهیم خواهیم برنامه‌ای اقتصاد منابع ارایه راهکار داریم کارمندان می‌کنیم اینکه پایینی دریافت اشتغال ادامه نداریم بازار نامزدهای بگویند بعضی‌ها نداشته