برگزیده ها
نخستین مناظره با بحث روحانی و قالیباف درباره یک زندانی به پایان رسید

مازندمجلس: هر 6 نامزد کاندیدای انتخاباتی در بخش دوم مناظره‌ها به سوالاتی که از آن‌ها پرسیده شد پاسخ دادند

مازندمجلس: در بخش دوم هر کدام از نامزدها به قید قرعه به سوالی که باز هم به قید قرعه انتخاب می‌شود به مدت دو دقیقه پاسخ خواهند داد و در انتها هم هر کدام از نامزدها سه دقیقه وقت جمع بندی خواهند داشت.

بخش دوم مناظره‌ها با اولین سوال از حسن روحانی شروع شد. 

مهمترین برنامه دولت شما در ایجاد تعادل بین اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنها در خانواده چیست؟

مسئله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد و در این دولت یک اقدام بسیار مهمی انجام گرفته یعنی اشتغالی که در این دولت برای جوانها ایجاد کرده‌ایم مجموعا حدود 700 هزار شغل برای بانوان است و در استخدام اخیری هم که ابلاغیه آن تایید شده بود برای مردها و ما آن را لغو کردیم و گفتیم که بانوان و آقایان آزاد هستند خانم‌ها 53 درصد موفقیت به دست آوردند و موفق شدند برای استخدام در امتحانات ورودی و همه چیز بنابراین مسئله استفاده از خانم‌ها برای اشتغال با توجه به اینکه امروز در دانشگاه‌ها بیش از 50 ردصد از دانشجویان ما دختران ما هستند بانوان هستند و استعداد یکه آنها دارند برای کار و فعالیت و در برخی از زمینه‌ها استعداد آنها بیش از آقایان است در برخی زا زمینه‌ها ممکن است آقایان استعداد بهتری داشته باشند.

بنابراین مسئله اشتغال مسئله مهمی است صیانت از اینها هم بسیار مهم است و ما باید کاری کنیم که خانواده ها ما استحکام داشته باشند همه مشکلات اجتماعی وقت ما محاسبه می‌کنیم یک یاز عوامل و دلایلش این است که استحکام خانواده‌های ما زا بین رفته صیانت خانواده‌هیا ما زا بین رفته و متاسفانه ما نتوانستیم همه اعضای خانواده را برای جامعه امروز و شرایط امروز آماده کنیم برای فعالیت.

مصطفی میرسلیم

سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است راهکار موثر دولت شما برای حل معضل ترافیک کلانشهرها چیست؟

یکی از مسائل بغرنجی در کشور ما رخ داده عدم توجه به ترابری عمومی بوده که موجب شده از سرمایه‌های مهمی از مردم در راه‌بندان‌ها هدر برود. سوخت بسیار زیادی هدر برود و وقت مردم ضایع بشود و اعصاب مردم خرد شود. چاره این موضوع را ما در سیاست‌های کلی ترابری مشخص کردیم و متاسفانه با سستی و ضعف در اجرا مواجه بودد و آن اصالت دادن و اولویت دادن به ترابری عمومی بوده این اولویت دادن به ترابری عمومی یعنی استفاده از امکانات شخصی خودروی شخصی باید تحت الشعاع استفاده از امکانات عمومی قرار بگیرد و بنابراین صنایع ما باید خط تولید خودشان را از وضع کنونی که استفاده از خودروهیا شخصی است تغییر بدهند به سمت امکانات ترابری عمومی و این امکانات ترابری عمومی.

باید به شکل بویژه راه آهنی توسعه پیدا کند در حال حاضر ما در تهران و در برخی از شهرهای دیگر از مترو استفاده می‌کنیم ولی کفاف نمی‌دهد لذا اوقات مردم هنوز بسیار تلف می‌شود فقط 20 تا 30 درصد از امکانات ترابری عمومی بر عهده دارد که باید گسرتش کند. در این زمینه دولت با رافرهم آوردن تسهیلات بسیار وظیفه مند است و باید این کار را بکند فرقی ندارد در تهران یا شهرهای دیگر.


اسحاق جهانگیری

برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پویند پایدار آنان با مرکز تصمیم‌گیری علمی و صنعتی چه طرح و برنام‌ای دارید؟

من یک جمله عرض کنم چون بحث‌های اجتماعی و آسیب های اجتماعی بحث شد به فضل الهی ملت ایران هم هویت دینی و ملی و علاقه‌مندی به نظام در همه پایش‌ها نشان داده که بسیار عالی است به ایرانی وبدن خوشان افتخار می‌کنند وضعفت را نه سیاه می‌بینم که قابل حل نباشد و بسیار امدواریم که مسائل اینده کشور قابل حل است.

امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است نخبگان کشور در همه جا حضور دارند  بزرگترین سرمایه کشور هستند بنیاد ملی نخبگان معاون علمی رئیس جمهور یکی از وظایفش این است که نخبگان کشور به صورت منظم سازمان دهی بکنند که بتوانند در توسعه کشور استفاده کنند ما هر جا با مشکلی روبرو شدیم و داشتیم در آینده مهمترین تکیه ‌گاهمان نخبگان کشور هستند با کمک همین نخبگان وضع علمی کشور در رتبه بسیار عالی است در گزارشی که اخیرا دو مجمع بین‌المللی داده است رتبه علمی ایران هم در سط منطقه و در سطح بین‌المللیا خوبی است از نظر فناوریهای نو با کمک نخبگان به دستسرسی خوبی دست یافتیم. ارتباط دانشگاه با مراکز تولید به با مراکز صنعت باید برقرار شود. ما راهکارهای عملیاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت، ارتباط دانشگاه با مراکز تولیدی پیدا کردیم و فکر می‌کنیم که اگر این ارتباط به صورت جدی در مراکز پژوهشی در فناوری مستقر شود حتما از توان نخبگان و دانشمندان کشور استفاده خواهد شد.

سیدابراهیم رئیسی

بفرمایید برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط‌های ورزشی و مقابله با آسیب‌هیا اخلقای موجود در محیط‌ها و مسباقات ورزشی چیست؟

ورزش امری بسیار ضروری است برای همه آحاد جامعه به ویژه جوانان کشور ما استعداد این را دارد که کاملا چه در ورزش حرفه‌ای چه در ورزش قهرمانی چه در ورزش همگانی و چه در ورزش تربیت آموزشی مقام بالایی داشته باشد. نسبت به روزشهای دیگر بخش‌هایی است که ورزش همگانی را یک خرده مردم دنبال می‌کنند با حمایت دولت ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد و باید دولت سرمایه‌گذاری کند مدال آوری برای کشور بسیار اهمیت دارد جواان برومند در میدان ورزش باید برایشان سرمایه‌گذاری شود ما د ر این عرصه که ارزآوری است یکی از میادین آن ورزش است.

بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که الان نام آور شدند مثل برزیل و آرژانتین یک درآمدهای جدی آنها حوزه ورزش است. ورزش پهلوانی و قهرمانی باید در کشور برای دولت یک اولویت جدی تلقی بوشد و در این قضیه سرمایه‌گذاری کند با بخش‌های مسئول در این حوزه به نظر من جوانان در این قضیه حامی هسنتند بخش‌های یکه خودشان به ورزش فکر می‌کنند حتما حمایت می‌کنند و اینجا وظیفه دولت است که بتواند در سرمایه‌گذاری روزش قهرمانی و با حمایت‌های ورزشهای دیگر کامالا در عرصه ورزش جامعه را با نشاط نگه دارد و این بالندگی را ایجاد کند که اقتصاد ورزش بتواند کارآمد باشد و در جهت رونق این قضیه بتوانیم در عرصه‌های مختتلف موفق باشیم.

محمدباقر قالیباف

با توجه به خطر پیر شدن جمعیت در صورت‌یکه رئیس جمهور شوید مهمترین طرح و برنامه شما در جهت افزایش نرخ افزایش جمعیت چیست؟

چون انتهای پارت اول اقای روحانی مطلبی را مطرح کردند که من درست نگفتم می‌گویم مردم آماری که من گفتم در حقیقت این پدیده ای که ما با آن روبرو هستیم که به دوربین نگاه می‌کنیم و حرف می‌زنیم و بعد می‌گوییم آن حرف درست نیست درخصوص آن تحول اقتصادی، گفتید که این سایت‌ها بی‌نام و نشان است. (با نشان دادن تصویر) این خبر خود سایت است من خواهش کردم که تصویر و نطق ایشان را در نطق‌های انتخاباتی در همین تلویزیون پخش کنیم که اجازه ندادند.

این کار واقعا کار خوبی نیتست که شما می‌فرمایید ولی حتما تهمت زدن کار درستی نیست و اینگونه بیان کردن نیست. اما موضوع جوانان مهمترین موضوع امروز ماست. ما متاسفانه باید بگوییم بزرگترین فرصت ما که نیرهای جوان ما هستند امروز به حضار همان نکات که گفتم به خاطر همان 4 درصدها به حضار رانت‌خواران به خاطر مشکلات غیر اصولی نتیجه آن این شده که جمعیت جوان ما از آن استفاده نشود. بدانید که ما در سال 1400 با این مسئله روبرو خواهیم شد که جمعیت ما پیر خواهد شد.

در پایان کاندیداهای که از زمانی که به آن‌ها اختصاص داده شده بود کمتر صحبت کردند یک وقت اضافه داده شد.

وقت اضافی کاندیداهای ریاست جمهوری

سید مصطفی میرسلیم:

جناب آقای هاشمی‌طبا، شما پاسخ سؤال را دقیق مطرح نکردید، ما در مورد مسکن بحث می‌کنیم، ما می‌دانیم که سرمایه‌گذارانی هستند که پول‌شان را برای مسکن‌های تجملی صرف می‌کنند که این را بزرگواران اعتراف کردند و گفتند، بخشی از ظرفیت عمده مسکن خالی مانده است و منابع هنگفتی از سرمایه‌های کشور متأسفانه صرف آن شده است، به نظر شما چگونه میسر است که ما این سرمایه‌گذاری‌ها را به ساختمان‌های ارزان مناسب برای زوج‌های جوان متوجه کنیم که از محل اجاره آنها، بتوانند زندگی خودشان را داشته باشند تا بعدها با درآمد بیشتری که کسب می‌کنند، مسکن مناسب خود را بسازند. اساسا شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ چرا اشاره‌ای به موضوع قیمت زمین نمی‌فرمایید؟

آیا برای رسیدن به مسکن ارزان ما باید به زمین گران قائل باشیم و یا اینکه باید دولت زمین را به شکل رایگان ارائه دهد؟ بفرمایید که آیا شما چاره زوج‌های جوان را در صاحب مسکن شدن آنها می‌دانید، در حالیکه زوج‌های جوان هنوز امکاناتی برای اینکه بخواهند به سمت مسکن بروند را ندارند، از اول هم زوج‌ها را را آلوده‌ کرده‌اند و این گرفتاری بزرگی ایجاد می‌کند. چرا راه‌حل اجاره و یا اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟ این هم راهی برای چاره مشکل مسکن زوج‌های جوان است. بفرمایید که شما چه تجربه‌ای از کاری که برای مسکن زوج‌های جوان در سایر کشورهای دیگر وجود دارد، دارید که و به نظر بنده برای جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده خواهد بود.

روحانی در جمع بندی:
می خواستم درباره سرمایه های اجتماعی جمع بندی کنم اما چون سه نسبت نادرست به من داده شد می خواهم از این فرصت استفاده کنم و پاسخ بدهم 
در دنیا معمول است که افرادی که نامزد می شوند یک برنامه صد روزه دارند و یک برنامه چهارساله 
در دوره قبل هم برنامه صد روزه داشتم و در پایان آن هم درباره برنامه ام حرف زدم 
درباره ایجاد شغل هم گفتم که اگر ده میلیون گردشگر در سال وارد کشور شود می توانیم چهار میلیون شغل ایجاد کنیم 
درباره اهدای لوح تقدیر به مفسد اقتصادی هم من به جلسه ای دعوت شده بودم که از من خواستند لوح ها را اهدا کنم
قالیباف در واکنش به حرف های روحانی به نقل از رئیس قوه قضائیه گفت که ستاد شما از آن مفسد اقتصادی پول گرفته است 
روحانی پاسخ داد: ستاد من کمک گرفتن از مفسد اقتصادی را تکذیب کرد، کسی از مفسد اقتصادی حرف نقل نمی کند
سید مصطفی هاشمی‌طبا:

من از عزیزان و برنامه‌هایی که برای مسکن دارند، تشکر می‌کنم‌، فراموش نکنیم که این دغدغه را همه برای سایر بخش‌ها دارند، این دغدغه برای خورد و خوراک و حاشیه‌نشین‌ها، روستائیان نیز وجود دارد و برای همه کشور به همین طریق بیان می‌شود، در همه اینها، فلش کار به سمت دولت می‌رود. اینکه می‌گوید دولت این کار و یا آن کار را می‌کند، ساده است، اما ضمن اینکه دولت از یک محدوده‌ای نمی‌تواند فراتر برود، باید مورد توجه قرار گیرد.

امروز نه این دولت،بلکه دولت‌های جمهوری اسلامی خدمات بزرگی ارائه کرده‌اند. همین شبکه برق سراسری، شبکه آب شهرها، شبکه گاز سراسری و شبکه سوخت‌رسانی و نیز امنیتی که در کشور وجود دارد از جمله خدمات دولت‌‌هاست که خیلی مهم است. من بعضی وقت‌ها می‌بینم که همه ما که عضو نظام و علاقه‌مند به آن هستیم جزو اپوزسیون قرار می‌گیریم و با دستاویز قرار دادن کلماتی می‌خواهیم خودمان را توجیه کنیم.

مسئله مسکن در اقتصاد کشورها یک امر درجه یک نیست، در اقتصاد کشورها به‌طور کلی مسئله اول، حفظ کشور و حدود و صغور و داخل کشورهاست که متأسفانه علی‌رغم اینکه ما شهدای زیادی داده‌ایم و رزمندگان ما بسیار فداکاری کرده‌اند و خوشبختانه مرزهایمان حفظ شده است؛ در داخل کشور به بهانه‌های مختلف از این امر غافل شده‌ایم که دچار مشکلات اساسی نیز شده‌ایم که حاشیه‌نشینی و غیره و غیره به تدریج به آنها اضافه خواهد شد. متأسفانه می‌گویند تا 10 سال آینده حاشیه‌نشین‌ها به 10 میلیون نفر می‌رسد.

توانمندشدن انسان‌ها با اعانه دادن امکانپذیر نیست، اعانه‌ها باید از یک جایی تأمین شود که محدود است، توانمندشدن انسانها با کار، ارزش افزوده و قدرتمند کردن انسان‌هاست. اشکال ما این است که همه چیز را با هم می‌خواهیم. ما برخورداری، زندگی خوب، مصرف خیلی خوب و همه چیز را با هم می‌خواهیم. مالکیت‌ها، هر چقدر می‌خواهد محترم باشد، ما پروانه‌های خانه‌های هزار متری و 500 متری و استخر داخل آپارتمان صادر می‌کنیم که همه اینها با هم سازگار نیست؛ ما باید اولویت‌هایی داشته باشیم.

حفظ جمهوری اسلامی و آباد کردن ایران و و ایجاد شغل برای مردم بیکار باید در اولویت‌ها باشد، اگر ما اینها را تأمین کنیم و اقتصاد  را بچرخانیم و «جی‌ام‌پی» کشور را بالا ببریم، مردم خودشان می‌دانند که مسکن‌شان را چگونه تأمین کنند. ضمن اینکه بنده قاطعانه می‌گویم که این قانون بانکداری اسلامی و سوار کردن مقررات عقود اسلامی بر بانک یک مسئله‌ای جدید است، از زمانی که آقای نوربخش رئیس بانک مرکزی بود خیلی با وی صحبت و بحث می‌کردم، ایشان دلایل خاصی می‌آورد که به نظر خودش هم خیلی موجه نبود.

وقتی ما بانکداری‌مان با پیچیدگی‌هایی صورت می‌گیرد،این پیچیدگی‌ها می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد تا بانک‌های ما را به مؤسسات سرمایه‌گذاری و بنگاه‌دار تبدیل کند، ما امروز با اینها روبرو هستیم و در این شرایط طبیعتا بانک‌های ما نمی‌توانند خدمات خود را ارائه کنند، لذا بنده به سهم خودم موافقم که با کمک دولت باید استضعاف از محرومین، معلولین و بیماران کاملا  رفع شود، اما عرض می‌کنم که ما باید تحمل داشته باشیم، خدواند می‌فرمایند، ان مع العسر یسرا.

نگوییم که عده‌ای رانت‌خوار هستند، رانت‌خوارها را سر جایشان قرار می‌دهیم، مسائل مالکیت، حقوقی، قضایی و شرعی است، ما نمی‌توانیم بگوییم که خانه‌های بزرگ را چه‌کارشان ‌ بکنیم، مسائلی است که در مجموعه کشوری ما شرعی است و مورد توجه قرار گرفته است، اما بدانید که مبارزه با این حرف‌هایی که همه‌مان با دلسوزی و تیب خاطر می‌زنیم، مبارزه با معلول است و باید علت‌ها را پاسخ دهیم. هر چه، آسیاب به نوبت.

بسیار استفاده امروز نخبگان عمومی تی ارائه چگونه دانشگاه اضافه مبارزه بگوییم هاشمی‌طبا مناسب شده‌ایم زندگی کشورها توانمندشدن دغدغه بفرمایید خانه‌های می‌کند بزرگی سراسری بزرگترین سرمایه‌های ترافیک میرسلیم زیادی بگیرد تهران توسعه تولید شرایط استحکام خواهند دقیقه نامزدها استخدام خانم‌ها زمینه‌ها فعالیت شهرهای وظیفه حمایت همگانی ورزشی کشورهای بخش‌های افزایش بتواند پهلوانی آینده بالایی می‌بینم تقویت مناظره سرمایه بتوانند جمهور می‌گویم