برگزیده ها
تک و پاتک‌ها در اولین مناظره /رویارویی جهانگیری و قالیباف

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - اولین مناظره انتخاباتی برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران امروز برگزار شد. تا میانه این مناظره فضا خشک بود اما سخنان تند قالیباف، روحانی و جهانگیری این فضای خشک را شکست.

مازندمجلس:به گزارش خبرآنلاین، از حدود ساعت سه امروزتعداد بیننده های شبکه یک سیما افزایش پیدا کرد. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهورییکی یکی به ساختمان صداوسیما آمدند و تلویزیون حضور آنها را به صورت زنده پخش کرد(اینجا)و (اینجا).

بر اساس قرعه کشی انجام شده در صداوسیما آقایانهاشمی طبا، روحانی، قالیباف، جهانگیری، رئیسی و میرسلیم به ترتیب در این مناظره شرکتکردند و شماره های یک تا شش را به خود اختصاص دادند. در آغاز این مناظره سرودملی جمهوریاسلامی ایران پخش و آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

حیدری مجری این مناظره که سابقه برگزاری مناظره‎های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز دارد؛ در آغاز این برنامهاین مناظره در سه بخش انجام می‎شود.در بخش اول هر نامزد به قید قرعه، به سوالی پاسخ می گویند و دیگر نامزدها موضع وی رانقد می کنند. بار دیگر نامزد مذکور به نقدها پاسخ می دهد. در بخش پایانی مناظره نیزهر نامزد 3 دقیقه فرصت دارد که موضوعات مطرح شده را جمع بندی کند.حیدری سوالات این مناظره را در موضوع اجتماعی خواند و قرعه کشی راآغاز کرد. میرسلیم نخستین نامزدی بود که پشت تریبون قرار گرفت و موضوع سوالشدرباره حاشیه نشینی بود. در این بخش میر سلیم به مهاجرت اشاره کرد، روحانی، ریشه حاشیه‌نشینی  را بیکاری دانستو قالیباف پای یارانه ها را وسط کشید و از عدم افزایش آن گلایه کرد (اینجا).

 ابراهیم رئیسی دومین کاندیدایی بود که پشت تریبونقرار گرفت تا به سوال مجری پاسخ دهد. مرتصی حیدری مجری از او این سوال را پرسید«چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی برای شرایطامروز ایران پیشنهاد می کنید؟» رئیسیاز کاخ‌نشینی و کوخ‌نشینی افراد در کنار هم گلایه کرد. در ادامه جهانگیری به وعده یارانه‌ایرئیسی را نقد کرد. قالیباف نقدی به رئیسی نداشت و در صحبت هایش به ماجرای چهاردرصدزالوصفت که شب گذشته در تک گویی انتخاباتی بارها از آن سخن گفت اشاره کرد. شهردارتهران ماجرای 4درصد را بارها در مناظره امروز تکرار کرد (اینجا).

 سومین نفری که در اولین مناظره انتخاباتی به پشتتریبون رفت مصطفی هاشمی طبا بود. او به سوالی درباره «مشکل مسکن و شیوه های حل آنبه ویژه برای جوانان» پاسخ داد. هاشمی طبا،‌ موضوع اشتغال را بر مسکن مقدممی داند و معتقد بود اگر جوان ها کار و درآمد داشته باشند می توانند برای خود خانهای دست و پا کنند. در این بین میرسلیم مدافع مسکن مهر شد و روحانی، وام ۸۰میلیونی برای خانه اولی‌ها را موثر دانست (اینجا).

آغاز جنجال در مناظره‌ها

چهارمین نفر حسن روحانی بودو سوالش به برنامه هایش برای ازدواج جوانان اشاره داشت (اینجا).پشت تریبون قرار گرفتن روحانی در پشت تریبون، فضای مناظره داغ کرد و یکی به دوهامیان او و قالیباف آغاز شد. قالیباف در این مناظره هم به حسن روحانی تاخت و هم بهاسحاق جهانگیری.

ابتدا قالیباف مدعی شد کهروحانی وعده ایجاد 4میلیون شغل را داده است اما روحانی به ادعای قالیباف واکنش نشان داد.روحانی به میان سخنان قالیباف آمده و گفت: یک سایت گمنامی می زندو یک روزنامه هم نقل می کند و شما هم از آن ها نقل می کنید و من هیچوقت هم چنین قولیندادم این دروغ محض هست.قالیباف خطاب به روحانی گفت: شما تحمل کنید اتفاقی نمی افتد.

بعد از قالیباف،جهانگیری به کنایه از قالیباف گفت: شما تحمل داشته باشید که یکی بیاید رقیب شما شود!

و سپسجهانگیری پای موضوع دیگری را وسط کشید. وی خطاب به قالیباف گفت: چه کسانی به سفارتعربستان سعودی حمله کردند؟ ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم. حمله کنندگان به سفارتعربستان سعودی در ستاد کدام کاندیدا فعالیت می کنند؟ چه کسی به عاملان حمله به سفارتعربستان پول دادند؟ حمله به سفارت عربستان سعودی باعث شد سفر گردشگران شیعه به ایرانقطع شود.

این سخنان ازآنجا بود که روحانی در برنامه های تبلیغاتی سال 92 گفته بود که اگر گردشگران بهکشور بیایند، شغل ایجاد می شود.

روحانی هم در بخشیاز سخنان تکمیلی اش گفت: من اگر نخواستم آقای قالیباف به حرف ادامه ندهد، برای اینبود که به گناهش افزوده نشود. چون یک حرف دروغ بود. وگرنه همه وقت ما برای ایشان!(اینجا).

وقتی جهانگیریرودرروی قالیباف ایستاد

اسحاقجهانگیری اما بیش از روحانی توانست فضای این مناظره را گرم کند. او در یکی به دوهابا قالیباف دست بالا را داشت. معاون اول رئیس جمهور پنجمین نفری بود که به پشتتریبون رفت و سوالش درباره کاهش بروکراسی اداری بود اما موضوع سخن به سوال محدودنماند. قالیباف او را به دلیل کاندیداتوری به بی اخلاقی متهم کرد و استدلالش اینبود که نمی شود یک نفر با رئیس خودش رقابت کند و اینچنین بود که سخنان تندجهانگیری شروع شد. او گفت: قایقالیباف گفتند چرا کاندیدا شدید من نمیدانم شما چطور این حق را از کجا قائلید کهاین سوال را از من بپرسید، من سابقه کاریم از شما بیشتر و مهمتر است.

جهانگیری سپس به رقابت دوعضو کابینه دولت هفتم با سیدمحمد خاتمی اشاره کرد و گفت:‌ کاندیداتوری من چیزعجیبی نیست، در دور هشتم در مقابل جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هممعاونش و هیچ کس نگفت این کار غیر طبیعی است. یک جریانی به نام جریان اصلاح‌طلبشما از همه حقوق محرومشان کرده‌اید و می‌گویید که نباید بیایند، من به عنوان یکجریان اصلاح‌طلب آمده‌ام که بگویم که بعضی‌ها چه کرده‌اند با یک جریان ریشه‌دار؟می‌خواهم بگویم که دولت یازدهم در چه شرایط جدیدی تشکیل شد چرا عده‌ای با ژست جدیدآمده‌اند؟ (اینجا).

شهردار تهران در این مناظرهآخر شد. موضوع سوال محمدباقر قالیباف محیط زیستی بود. او از فرصت استفاده و دوبارهدولت روحانی حمله کرد و گفت صادق نیستید. اما جهانگیری توپ را به زمین قالیبافبرگرداند و با اشاره مشکل جمع آوری زباله در تهران،‌گفت: شما پاسخگوی عملکردت در شهرداریباش. وقتی بحث بالا گرفت، قالیباف از مفسدی یاد کرد که روحانی از او تقدیر کردهبود (اینجا).

سخنان قالیباف باعث شد، وقتیحیدری موضوع زمان تنفس را مطرح می کرد، رئیس جمهور خواستار وقتی برای پاسخ بهابهامات مطرح شده ازسوی قالیباف شود (اینجا).

پاسخ های روحانی و حرکتاحمدی‌نژادی قالیباف

روحانی اما به ستاد تبلیغاتاعتماد نکرد و از وقت باقیمانده در بخش دوم برای پاسخ به سه دروغ قالیباف استفادهکرد (اینجا)او از قالیباف خواست که از یک مفسد نقل قول نکند و به تکذیب ستادش مبنی بر پولگرفتن از فردی که نامش برده نشد اما منظور باک زنجانی بود، اشاره کرد.

قالیباف برای اثبات ادعایشدرباره ایجاد شغل، تصویری را در مناظره امروز رو به دوربین نشان داد که یادآور حرکاتمحمود احمدی‎نژاد در مناظره‎های سال 88 بود.

شهردار تهران گفت: این پرینتسایت رئیس جمهور است که نشان می دهد او این حرف را زده بوده است. من فیلم و صدای سخنانرئیس جمهور در این باره را هم دارم ولی به من اجازه ندادند که آن را از صداوسیما پخشکنم. من هم گفتم که آن را در فضای مجازی منتشر کنند.

اگرچه از قالیباف پرسیده شدهبود که برای جمعیت جوان و خطر پیر شدن جمعیت مهمترین طرح شما برای افزایش نرخ رشد جمعیتکشور چیست؟؛ او بی توجه به این سوال به اظهاراتش ادامه داد و گفت: آقای روحانی گفتفلانی درست نمی گوید. اما با پدیده ای روبه رو هستیم که به دوربین نگاه می کنیم و حرفیمی زنیم که درست نیست. ایجاد 4 میلیون شغل یا متحول کردن اقتصاد در 100 روز را آقایروحانی گفته بودند. اما الان می گویند که اینها در سایت هایی بی نام و نشان مطرح شدهاست. این نامزد انتخابات ریاست جمهوریدر پایان سخنانش برگه پرینتی که در دستش بود را به روحانی تحویل داد (اینجا).

راند آخر

در بخش آخر این مناظره، هریک از کاندیداها پاسخ های کوتاهی به سوالات مجری دادند. رئیسی از اپوزوسیون شدن دولت‌هابعد از چهار سال گلایه کرد. روحانی برنامه هایش برای اشتغال زنان و میرسلیم برنامههایش برای حل مشکل ترافیک را مطرح کرد (اینجا).

 

21329

 

 

قالیباف روحانی مناظره اینجا جهانگیری موضوع اشاره سخنان نامزد برنامه جمهور ایجاد میرسلیم رئیسی ریاست تریبون گلایه انتخابات ادامه هاشمی طبا کاندیدا سفارتعربستان افزایش حیدری تهران سعودی صداوسیما بیایند سفارت اینبود گردشگران بگویم دوربین جمعیت شهردار جریان رقابت خاتمی کاندیداتوری انتخاباتی گویند سوالات اجتماعی سوالی مناظره‎های دادند سابقه ماجرای اولین درباره جوانان اشتغال هاشمی پشتتریبون بارها امروز سوالش