برگزیده ها
معیشت، پاشنه آشیل کارزار انتخابات

مازندمجلس: تهران - ایرنا - نزدیک شدن به ایام برگزاری هر انتخابات ، به منزله برجسته شدن وعده ها و شعارهای نامزدها است و هر کدام از آنان تلاش می کنند از منظری، گوی سبقت را از رقیب بربایند.

مازندمجلس: به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، در این میان، وعده هایی برای بازکردن گره بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و فرهنگی که خود تعیین کننده مناسبات قدرت و سیاست است، پررنگ تر از همیشه جلوه می کند؛ وعده هایی با رنگ و بوی بهبود معیشت مردم.
از سویی دیگر، می توان گفت وعده عملگرایانه معیشت و اقتصاد، بستر ساز حضور و مشارکت گسترده مردم برای انتخاباتی است که قرار است با انتخاب اصلح،انتظارات مردم در زمینه پیشبرد امور مملکت، بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی برآورده شود. موضوعی که رهبر انقلاب در پیام نوروزی سال 96 و همچنین در دیدارهای مختلف با مقام های کشوری و لشکری بر آن تاکید کردند.
ایشان بیان داشتند : اصلی ترین وظیفه مسئولان، پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی به ویژه در بخش اشتغال و تولید و تلاش جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین ایستادگی در مقابل ابرقدرتها و نترسیدن از نشر آنها است.
«حمیدرضا برادران شرکاء» مدیر گروه های پژوهشی برنامه و بودجه و اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دولت اصلاحات در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، بر لزوم توجه نامزدها به معیشت مردم در وعده ها تاکید کرد و گفت: مردم، تمایز وعده های توخالی با وعده هایی که قابلیت اجرایی دارند را می دانند، پس بر هر نامزدی است که شعارهایی بدهد که از حیطه انجام آن برمی آید در غیر این صورت موجبات دلسردی، سرخوردگی و بی اعتمادی افراد جامعه را فراهم کرده است.

متن کامل گفت وگو با برادران شرکاء به شرح زیر است:
**ایرنا: از دیدگاه شما، شعارهای اقتصادی و وعده های معیشتی نامزدهای انتخاباتی، تا چه میزان می تواند در کسب پیروزی یا رسیدن به شکست در انتخابات موثر باشد؟
** برادران شرکاء: در اقصی نقاط دنیا، مبحث اقتصاد و معیشت مردم از دغدغه های فکری همه افرادی است که می خواهند زندگی شرافتمندانه ای را تجربه کنند و از شغلی سزاوار برخوردار باشند. در واقع پاشنه آشیل همه کشورهای دنیا مسائل اقتصادی است اگر در این زمینه هر کشوری با کمبود و ضعف اقتصادی روبرو شود، تبعات آن می تواند گسترده شود. به همین دلیل در کارزار انتخابات هم، وعده های معیشت مردم از فاکتورهای مهم در نتیجه انتخابات به شمار می رود و این مساله تنها به کشور ما اختصاص ندارد.
در بررسی های دوران ریاست جمهوری کشورهای مختلف هم در می یابیم که به طور معمول، رییس جمهوری ، در دوسال باقی مانده از ریاست، بیشترین تلاش را در جهت بهبود اوضاع اقتصادی بکار می برند چرا که می دانند فاکتور مهمی در انتخاب مجدد آنان است. کشور ما هم از این قاعده جدا نیست و مردم نسبت به توانایی رییس جمهور در تامین معیشت آنان توجه دارند.
**ایرنا: پس به نظر شما، هر وعده ای که در راستای معیشت باشد مورد پذیرش مردم قرار خواهد گرفت؟
**برادران شرکاء: شعار و وعده، دیگر نمی تواند رای مردم را برای نامزدی جمع کند. بلکه افکار عمومی خواهان نوعی تضمین از سوی رییس جمهور منتخب هستند که تا چه اندازه بر وعده ها، برنامه ها و شعارهای انتخاباتی خود پایبند است.
به طور معمول هم رییس جمهوری که در راس امور قرار دارد و قصد دارد دوباره نامزد ریاست جمهوری شود، در این دوران عملکردی از خود نشان داده و لذا مردم براساس عملکرد او تصمیم گیری می کنند. اما کسانی که پیش از این رییس جمهور نبودند و نامزد انتخابات می شوند، وعده های آنان، چندان مورد اعتماد مردمی نخواهد بود چرا که نمی دانند آیا این وعده ها عملگرایانه است یا شعاری.

**ایرنا: چگونه می توان اعتماد مردم به وعده های معیشتی عملگرایانه را تقویت کرد؟
**برادران شرکاء: دادن وعده ها، به منزله اجرایی شدن حتمی آن نیست. زمانی هست که رییس جمهوری توان انجام وعده ها را ندارد و زمانی هم شرایط، اجازه انجام کار را نمی دهد به این معنا که مثلا شرایط فرهنگی، سیاسی و بین المللی همه فاکتورهایی هستند که به طور کامل در اختیار رییس جمهور نیست. بیان شدن این مسایل، کمک می کند تا مردم در انتخابات و قضاوت بهتر تصمیم بگیرند.
به عنوان مثال، اگر وعده ای از وعده های رییس جمهوری به مرحله اجرایی رسید بیان شود که فراهم بودن شرایط بین المللی، داخلی و سایر موارد به این امر کمک کرد و اگر وعده ای عملی نشد، به دلیل فاکتورهایی بود که در اختیار نبود. امیدوارم در مناظره ها شاهد این مطلب باشیم.

**ایرنا: مناظره ها، جایگاه یا به عبارتی تریبونی برای ارایه وعده های معیشتی و اشتغال است. به نظر شما، این وعده ها چگونه باید بیان شود تا زمینه ساز اعتمادسازی و شفاف سازی درست صورت گیرد؟
**برادران شرکاء: از دیگر مواردی که عامل جلب اعتماد مردمی می شود ارایه شاخص هایی است که بتوان بر اساس آن قضاوتی منطقی و اصولی کرد. امیدوارم در مناظره های انتخاباتی، نامزدها، وعده های خود را همراه با شاخص هایی با عدد و رقم ارایه کنند تا جامعه بر مبنای این شاخص ها تصمیم گیری کنند نه این که بدون سند و مدرک در مورد خوب یا بد بودن افراد قضاوت شود.
از آن طرف نامزدهایی که برای نخستین بار می خواهند وارد گود انتخابات شوند، باید به مردم شفاف سازی کنند که برای عملی شدن وعده ها، چه امکاناتی را پیش بینی کرده اند و تا چه اندازه به عملی شدن آن امیدوار هستند. از دادن وعده هایی که در حیطه اختیاراتشان نیست یا شناخت و آشنایی نسبت به آن ندارند، بپرهیزند. وعده هایی ندهند که از همان ابتدا می دانند این وعده ها قابل پیاده شدن نیست.
چرا که گول زدن مردم با وعده های توخالی درست نیست. در واقع استفاده سیاسی از موضوع معیشت و اشتغال، غیر از پراکنده کردن باران بی اعتمادی در جامعه، اثربخشی دیگری نخواهد داشت.

**ایرنا: از قضاوت منطقی صحبت شد. دلواپسان، با نگرانی از وضعیت معیشت جامعه، دولت روحانی را به کم‌کاری و سهل‌انگاری متهم می‌کنند. این معیشت را پاشنه آشیل انتخابات 96 اقای روحانی می بینید؟
**برادران شرکاء: عملکرد آقای روحانی در مجموع مثبت بوده است. همانطور که گفتم بهتر است ایشان در مناظره ها، بیان کنند که بعد از چهارسال چه چیزی را تحویل گرفته و چه چیزی را تحویل می دهند.
در نخستین روزهای پیروزی دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری هم در مصاحبه ای گفتم که بهتر است آقای رییس جمهوری قبل از شروع به کار، کارنامه ای که دریافت کرده را برای عموم مردم منتشر کنند اما متاسفانه بنابه شرایطی این کار انجام نشد.
زمان کنونی، فرصتی برای ترسیم این کارنامه است، این که دولت چطور توانست با وجود ان چه دریافت کرد، شاخص های اقتصادی را بهبود ببخشد. فرصتی است برای شفاف سازی محورهای انجام شده و ارایه شاخص های باقی مانده برای دور دوم ریاست جمهوری چرا که تجربه نشان داده که تیم دولت به این دلیل که همدیگر و تنگناهای جامعه را بهتر درک و هماهنگ تر عمل می کنند، در دور دوم عملکرد بهتری نسبت به دور اول ریاست خواهند داشت. این امر در مورد آقای روحانی و دولت ایشان هم صادق است.
**ایرنا: با توجه به تاکید رهبری بر معیشت و اقتصاد، چشم انداز معیشت در انتخابات بعدی را چگونه ارزیابی می کنید؟
**برادران شرکاء: معتقد هستم که مشکل بیکاری مهمترین مشکل اقتصادی کشور است تا آن جا که کاهش بیکاری بر کاهش نرخ تورم ارجحیت دارد. به دلیل این که شخصی که بیکار است هیچ درآمدی ندارد اما اگر تورم وجود داشته باشد، تنها بخشی از قدرت خریدش را از دست می دهد بر همین اساس اولویت همه کشورها باید بر حل مشکل بیکاری باشد.
اما برای برطرف کردن بیکاری، باید شغل های پایداری برای مردم ایجاد کنیم یعنی شغلی که شخص بتواند برای مدت طولانی روی آن حساب کند. حال این پرسش مطرح می شود که چگونه این مشاغل ایجاد می شود؟ باید گفت با تولید پایدار و مولد. تولیدی که افراد شاغل بتواند برای سال های متمادی فعالیت کنند.
پتانسیل این امر در کشور ما وجود دارد و تنها نیازمند یک برنامه ریزی، تامین منابع، ایجاد شرایط مناسب کسب و کار در کشور هستیم. این امر هم به دست رییس جمهوری با مدیریت و تدبیر بالا شدنی است.

**ایرنا: تولید و اشتغال نیازمند سرمایه است. این جذب سرمایه باید برون مرزی صورت گیرد یا درون مرزی؟
**برادران شرکاء: یادمان باشد که ابتدا باید محیط و شرایط را برای سرمایه گذار داخلی فراهم کنیم، جایی که سرمایه گذار داخلی شرایط را مناسب ببیند به طور حتم سرمایه گذار خارجی هم تشویق به سرمایه گذاری در کشورمان می شود.
بعد از اجرایی شدن برجام، شرایط بین المللی به گونه ای است که امکان جذب سرمایه خارجی در کشور ما به وجود آمده است اما باید در کنار اطمینان به سودآوری، امنیت هم احساس شود. نباید فراموش کنیم که جذب سرمایه خارجی، موتور رشد و توسعه گری در کشورها به شمار می رود.
**ایرنا: پس می توان نتیجه گرفت ارایه وعده های معیشت مردمی، تنها دلیل رفتن مردم به پای صندوق های رای است؟
**برادران شرکاء: بحث معیشت اهمیت دارد اما به نظر من، مهمتر از همه این ها این است که مردم در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند. یادمان باشد مشارکت در انتخابات اهمیت بالایی دارد و من امیدوار هستم که همه مردم به پای صندوق ها بروند و هر نامزدی که فکر می کنند می تواند در سرنوشت کشور بهبود و مدیریت کند انتخاب کنند. در واقع اصل بر مشارکت بالا و انتخاب اصلح است چرا که بخش مهمی از حل مسایل معیشتی وابسته به کیفی‌تر شدن انتخابات و برآمدن نخبگان توانمند و شایسته از انتخابات است.
پژوهشم **9294** 1601** خبرنگار : فاطمه دهقان نیری** انتشاردهنده : شهنازحسنی

معیشت انتخابات جمهوری ایرنا شرکاء برادران سرمایه شرایط اقتصادی ریاست معیشتی اقتصاد بهبود ارایه جامعه چگونه اجرایی بیکاری اشتغال روحانی انتخاباتی مناظره جمهور تواند دانند خواهند فراهم خارجی اعتماد قضاوت داخلی المللی مردمی ایجاد تصمیم عملکرد ندارد عملگرایانه برنامه تاکید مدیریت افراد پاشنه زمینه تولید نامزدی مشارکت تحویل سیاست منطقی امیدوارم نخستین امیدوار ابتدا فرصتی کارزار مناسب یادمان صندوق سرنوشت اهمیت نیازمند بتواند گسترده دریافت تعیین کشورها فرهنگی کارنامه فاکتورهایی توخالی نتیجه دوران نامزدها معمول کشورهای تجربه اعتمادی شعارهای پیروزی دارند مانده تامین همچنین سیاسی اوضاع اختیار زمانی مختلف اندازه نامزد کشوری نخواهد مسایل