وی با اشاره به وجود ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: با این حال تاکنون، تأمین مالی زیرساخت های بخش حمل و نقل جادهای از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران اتفاق نیفتاده است؛ چراکه محدودیت در انتقال مالکیت دارایی در طرحهای راهسازی، استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه را محدود کرده و به همین دلیل طراحی اوراق بهادار پروژهمحور ضروری به نظر میرسد.
یک مدیر در بانک مسکن خاطرنشان کرد: از آنجا که ساز و کار مشارکت دولت و بخش خصوصی در احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری، تنها به دو روش «ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT)» و «ساخت، انتقال و پرداخت اجاره به سرمایه گذار (BTL)» محدود است، ابزار جدیدی در قالب اوراق جعاله برای تأمین مالی این دو روش طراحی و مدل عملیاتی و دستورالعمل پیشنهادی آن نیز برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. در حال حاضر این مدل در کمیته فقهی سازمان بورس برای تأیید فقهی الگو مطرح شده است.
به گزارش مهر، تا به حال جزئیاتی در خصوص درصد سود قطعی این اوراق برای خریداران و دارندگان آن اعلام نشده است.