برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > انتخابات - ایسنا نوشت: ستاد انتخابات حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اطلاعیه‌ای وجود محدودیت برای انجام سفرهای خارجی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

مازندمجلس:در اطلاعیه  ستاد انتخاباتیرئیسی آمده است که وجود هرگونه محدودیت در انجام سفرهای خارجی حجت الاسلام رئیسیبه شدت تکذیب می شود؛ به گونه ای که ایشان طی دو سال گذشته در راستای مسئولیتهایخود چندین سفر به کشورهای اروپایی و آسیایی داشته اند.

پاسخ ستاد انتخاباتی رئیسی به وزارت ورزش

 

علاوه بر این، ستاد انتخابات سیدابراهیم رئیسی بیانیه دیگری در واکنشبه وزارت ورزش نسبت به سخنان این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.

وزارت ورزش و جوانان شب گذشته در پاسخ به سخنان حجت‌الاسلامسیدابراهیم رئیسی (در برنامه یکشنبه‌شب شبکه یک سیما) اعلام کرد "در سال ١٣٩٥با تلاش و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید، بانک های کشور به یک میلیون و دویستهزار نفر وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج به میزان ١٢ هزارمیلیارد تومان پرداخت کرده اند. این در حالی است که در سال ١٣٩٢ میزان وام ازدواجپرداخت شده تنها ٣٠٠ میلیارد تومان بوده است و این آمار نشان دهنده رشد چهل برابریپرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم است."

ستاد انتخابات رئیسی در پاسخ به این اظهارات در بیانیهآورده است: اشتباه آماری و بیان اطلاعات غلط، راه حل مناسبی برای توجیه کم‌کاریهایدولت در قبال مسائل جوانان نیست. در طول ۴ سالگذشته باید به تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات جوانان بویژه تسهیل اعطای وام ازدواجاقدام می‌شد.

در جوابیه وزارت ورزش و جوانان دو اشتباه آماری (عمدی یا سهوی) محرزاست:

اشتباه اول؛ این وزارتخانه اعلام کرده است بانکهای کشور سال گذشته بهیک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی به میزان ۱۲ هزارمیلیارد تومان پرداخت کرده اند. حال آنکه بر اساس نامه شماره ۹۶/۳۱۳۷ بانک مرکزی به مرکز پژوهش های مجلس در تاریخ ۹ فروردین سال جاری، تنها ۸۰۸ هزار و ۸۰۰ وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج (معادل حدود ۸ هزار میلیارد تومان) به متقاضیان داده شده است که آن هم از منابع قرضالحسنه مردم در بانک ها بوده است.

اشتباه دوم و بزرگ‌تر آنکه این وزارتخانه، میزان وام ازدواج پرداختشده توسط بانک ها به زوجین در سال ۱۳۹۲ را معادل ۳۰۰ میلیارد تومان خوانده و مدعی شده است این مبلغ در سال گذشته ۴۰ برابر شده است.

بر اساس گزارش ۱۴۰۹۶ مرکز پژوهش های مجلس مستند به نامه شماره ۹۳/۲۳۵۱۷۴ بانک مرکزی به این مرکز پژوهشی، در سال ۱۳۹۲، معادل ۹۰۲ هزار و ۶۹۱ وام ازدواج به مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان توسط بانک ها اعطا شده است که تفاوت فاحشی با اطلاعیهوزارت ورزش و جوانان دارد.

به نظر می رسد شتاب وزارت ورزش و جوانان در صدور جوابیه به منظورتوجیه در صف ماندن حدود ۵۵۰ هزار جوان آماده ازدواج آن هم در شرایطیکه وامهای کلان و تسهیلات بانکی در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد، موجب بروز ایناشتباه آماری شده است.

اشتباه آماری و بیان اطلاعات غلط، راه حل مناسبی برای توجیه کم‌کاریهایدولت در قبال مسائل جوانان نیست و شایسته بود دستگاه متولی امور جوانان با همینتعجیلی که در صدور جوابیه دارد، در طول ۴ سالگذشته به تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات جوانان بویژه تسهیل اعطای وام ازدواجاقدام می‌کرد.

29219

 

 

جوانان ازدواج وزارت رئیسی تومان اشتباه میلیون میلیارد میزان آماری گذشته معادل تومانی جوابیه انتخابات بویژه مشکلات اعطای تسهیل گره‌گشایی پژوهش مرکزی شماره وزارتخانه ازدواجاقدام مسائل سخنان هزارمیلیارد برنامه اعلام پرداخت انتخاباتی کم‌کاریهایدولت توجیه مناسبی اطلاعات سالگذشته