برگزیده ها
مازندمجلس: گروهی از قانونگذاران کمیته روابط بین‌الملل پارلمان انگلیس با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در خاورمیانه تأکید کردند که اروپا باید برای رفع تحریم‌های ایران و توسعه روابط با تهران تلاش کند.

به گزارش فارس، گروهی از قانونگذاران پارلمان انگلیس در گزارشی امروز سه‌شنبه اعلام کردند که بریتانیا نمی‌تواند بیش از این به رهبری آمریکا در سیاست‌های خاورمیانه اعتماد کند و از همین رو باید همکاری نزدیک‌تری با اتحادیه اروپا داشته باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این گروه از قانونگذاران انگلیس همچنین خواستار تلاش بیشتر اروپا برای تضمین تداوم توافق هسته‌ای ایران (برجام) شدند.

بر اساس این گزارش، توافق میان ایران و 6 کشور در ازای لغو برخی تحریم‌های مالی و نفتی بین‌المللی محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی این توافق را بدترین توافق خوانده بود و اعلام کرده بود که آن را از بین خواهد بود. چندی پیش دولت آمریکا بازبینی توافق هسته‌ای ایران را آغاز کرده است.

«دیوید هاول» رئیس کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس اعلام کرد: «ما دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که آمریکا سیاست‌های روابط غرب با خاورمیانه را ارائه خواهد کرد».

کمیته روابط بین‌المللی پارلمان بریتانیا در گزارش خود از رویکر دولت ترامپ در قبال ایران و همچنین درگیری‌های اعراب و اسرائیل انتقاد کرده است. این گزارش تأکید می‌کند: «دولت جدید آمریکا این قابلیت را دارد که منطقه خاورمیانه را بیش از پیش به سمت بی‌ثباتی بکشاند... رئیس‌جمهور آمریکا مواضعی را اتخاذ کرده که غیرسازنده است و صرفا درگیری‌ها را افزایش می‌دهد».

در ادامه این گزارش آمده است، مادامی که صادرات انگلیس به خاورمیانه بیش از صادرات به چین و هند ارزش دارد و سرمایه گذاری از این منطقه در انگلیس به میزان قابل توجهی زیاد است، کاهش تعاملات با منطقه خاورمیانه هرگز گزینه‌ای برای انگلیس نخواهد بود.

گزارش کمیته روابط بین‌الملل پارلمان بریتانیا همچنین تأکید دارد که این کشور با شرکای اروپایی خود روی گام‌هایی برای رفع محدودیت‌های اعطای وام بانک ها برای سرمایه‌گذاری در ایران کار خواهد کرد و به توسعه روابط تجاری جدید با ایران به عنوان یک اولویت تجاری پس از برگزیت در بریتانیا کمک خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، در شرایطی که به نظر نمی‌رسد دولت ترامپ برای نابودی توافق برجام تلاش کند، عدم موفقیت در رفع تحریم‌ها ایران را بیش از پیش به سمت روابط تجاری گسترده با کشورهایی چون چین و روسیه سوق می‌دهد.

علاوه بر این، گزارش مذکور تأکید دارد که بریتانیا باید از مواضع «بی‌ثبات ساز» آمریکا در خصوص درگیری‌های اعراب و اسرائیل نیز فاصله بگیرد و به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور را در دستور کار خود قرار دهد.
روابط گزارش انگلیس آمریکا خاورمیانه توافق بریتانیا پارلمان تأکید کمیته همچنین اعلام قانونگذاران هسته‌ای ترامپ منطقه بین‌الملل توسعه سیاست‌های تجاری اروپا اسرائیل می‌دهد صادرات عنوان اعراب تحریم‌های برگزیت اولویت گروهی انتقاد بین‌المللی برجام درگیری‌های